Het is je vast niet ontgaan: content gemaakt door Artificial Intelligence (AI) zoals ChatGPT neemt in rap tempo toe. Met name het succes van ChatGPT wordt al enige tijd met kritische en enthousiaste ogen bekeken. Maar wat vindt Google nu eigenlijk van dit soort content gecreëerd door computers? Kun je het gebruiken op je website of heeft dat een negatief effect op je positie in de zoekresultaten? Wij leggen het uit.
Wat is AI content?
Met AI content bedoelen we content die gemaakt is door kunstmatige intelligentie. Content gemaakt door een computer dus. Een populair programma daarvoor is ChatGPT. Deze AI kan teksten schrijven op basis van input die jij als gebruiker geeft. AI content kun je snel en efficiënt realiseren. Daardoor is het een populaire manier om onder andere teksten te maken.
Het standpunt van Google
In april 2022 heeft John Mueller, senior search analyst, zich uitgelaten over het gebruik van AI in het maken van content voor je website. De video daarvan is terug te kijken op Youtube. Hij geeft aan dat content die automatisch gegenereerd is met AI altijd al beschouwd werd als spam. Dat is volgens hem nog altijd het geval.
Wat echter ook duidelijk wordt uit zijn verhaal, is dat met de komst van tools zoals ChatGPT Google moeite heeft met dit soort AI-content opsporen. Als het team van Google dit soort content toch opspoort, hebben ze wel de autoriteit om actie te ondernemen en de website eventueel lager te laten ranken. Hoe de AI schrijftools worden gebruikt, wordt niet meegenomen in die beslissing. Volgens Mueller is elke manier van AI content gebruiken een vorm van spam in de ogen van Google.
Opvallend is wel dat de developerspagina van Google zelf een meer genuanceerde blik geeft op AI content.
Is AI content tegen de regels van Google?
De kracht van Google is de focus op waardevolle content in tegenstelling tot content die simpelweg goed scoort. Content van hoge kwaliteit die voldoet aan de norm E-E-A-T (expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid). In simpele woorden: content moet gemaakt zijn door mensen en voor mensen. Het belang van de zoeker staat altijd voorop.
Deze norm gebruiken voor het evalueren van je content, of dat nu AI-generated content is of niet, moet altijd het uitgangspunt zijn.
In simpele woorden: het gebruik van AI voor het maken van content is dus niet tegen de richtlijnen van Google. Sterker nog: het bedrijf gebruikt al jarenlang zelf AI om content te maken en beoordelen. Het is wel belangrijk dat je de AI-tools op de juiste manier gebruikt.
Hoe kun je AI content en ChatGPT goed gebruiken?
Maar wat is dan de ‘juiste manier’ om AI in te zetten voor de content van je website? Daar is geen duidelijke richtlijn voor. Een goed uitgangspunt is dat je AI en ChatGPT gebruikt als tool of aanvulling en niet als enige manier om je content te realiseren.
AI wordt inmiddels gebruikt door media, universiteiten en allerlei andere organisaties om bijvoorbeeld research te automatiseren, factchecken, content te beoordelen of taalbarrières te overwinnen. Er worden al jarenlang vergelijkbare tools gebruikt, zoals spellingscheck en vertaalprogramma’s. Content die daarmee is gemaakt wordt niet per definitie afgestraft door Google.
Wat betekent dit voor je website?
De content op je website wordt door Google dus nog altijd beoordeeld op kwaliteit. Kwaliteit draagt bij aan het verbeteren van de gebruikservaring van de zoeker. Kwalitatieve, betrouwbare en duidelijke informatie kan door mensen gemaakt zijn, maar door de snelle stappen die AI zet, komt daar ook waardevolle content uit. Het gebruik van ChatGPT en andere AI voor het genereren van je content kan dus gewoon. Zeker als je bedenkt dat John Mueller zelf aangeeft dat de AI zo goed is geworden, dat webmasters en systemen van Google het verschil nauwelijks kunnen opsporen.
Maak dus vooral die content met AI, maar houd altijd het belang van de gebruiker in je achterhoofd. Check alle content die uit AI komt op waarde en logica. Zorg dat je kwaliteit biedt en originele content op je website gebruikt – dat is een regel die je altijd moet aanhouden. AI kan ons leven een stuk simpeler maken, maar volledig erop vertrouwen? Daar zijn we nog niet.