Met bloggen maak je impact. Het is een manier om kennis te delen, expertise uit te stralen en meer bezoekers naar je website te trekken. Maar een blog schrijven in WordPress is een vak apart. Doe je het niet op de juiste manier, dan bereik je er weinig tot niets mee. En dat is zonde van je tijd. Gelukkig is een goede blog schrijven in WordPress te leren. Met deze tips maak jij als ondernemer een goede start richting effectief en conversiegericht schrijven.
Blog schrijven in WordPress
WordPress is het meest gebruikte platform voor websites ter wereld. Hoewel er inmiddels best wat grote concurrenten zijn, draaien de meeste websites en blogs nog altijd op WordPress. Dat betekent dat een blog schrijven ook in WordPress gebeurt. Tenminste, in de meeste gevallen.
Het fijne van WordPress is dat het CMS relatief eenvoudig is. Je kunt dus ook zonder uitvoerige technische kennis gemakkelijk bloggen op je eigen pagina of die van een ander als deze op WordPress draait.
Waarom bloggen in WordPress?
WordPress is dus een betrouwbaar, veilig en simpel platform. Maar waarom zou je ervoor kiezen om te gaan bloggen in WordPress? Die vraag moet je voor jezelf een antwoord op geven. Misschien heb je boeiende dingen te vertellen, expertise te delen of waarschuwingen voor anderen.
Het waarom achter het bloggen zit hem niet alleen in waarom jij wil gaan bloggen. Het gaat vooral om de zoekvraag van je potentiële lezer. Waar is deze persoon naar op zoek? En hoe kun je daarop inspelen met je blog? Dat is de kern van een goede blog schrijven in WordPress: begrijpen wat je lezer wil.
Goede blog schrijven in WordPress: hoe?
Wie een goede blog wil schrijven in WordPress, doet er dus goed aan om vooraf te bedenken wat zijn lezer nodig heeft en daarop in te spelen. Maar hoe doe je dat? Uiteraard is het belangrijk om foutloos te schrijven en een overzichtelijke tekst te maken die prettig leest. Maar wat is er nog meer belangrijk?
Lees dan dit artikel verder of bekijk onze video hieronder over hoe je een SEO geoptimaliseerde blog schrijft.
Tips voor het schrijven van een WordPress blog
Er zijn een aantal gouden regels die je in je achterhoofd moet houden als je een goede blog wil schrijven. Je maakt een blog namelijk in eerste instantie voor je lezer, maar er is nog een andere belangrijke factor: zoekmachines. Met name Google is belangrijk als je een succesvolle blog wilt maken.
Wat je ook te vertellen hebt: als niemand je blog kan vinden, heb je er niets aan. Daarom is het belangrijk om je blog zo op te schrijven dat ook Google snapt waar je het over hebt, je blog kan vinden en je content bestempelt als betrouwbaar en autoritair. Ook daar zijn een aantal tips en trucs voor die we hieronder uitlichten.
Doe een zoekwoordenonderzoek
Een zoekwoordenonderzoek is een onderzoek dat je online doet om te bepalen welke zoekwoorden en zoektermen belangrijk zijn voor je blog of website. Zoektermen zijn de termen die een gebruiker intikt als ze op zoek zijn naar een bepaald resultaat. Het is dus belangrijk om te bedenken welke woorden men gebruikt als ze zoeken naar een blog als de jouwe.
Daarnaast is een zoekwoordenonderzoek een goede manier om blogonderwerpen te ontdekken. Heb je bijvoorbeeld een website met artikelen voor katten? Dan kun je door middel van een zoekwoordenonderzoek kijken waar mensen die op zoek zijn naar artikelen voor dieren doorgaans vragen over hebben. Door in een blog die vragen te beantwoorden, trek je de gebruiker naar jouw blog pagina toe.
Bepaal de zoekintentie van je lezer
Waarom zoekt iemand in Google naar jouw blog? Welke vraag willen ze beantwoord hebben? Dat is de zoekintentie van de gebruiker. Het is belangrijk dat je die zoekintentie goed op je netvlies hebt en er een duidelijk antwoord voor formuleert in je blog. Zorg ook dat die informatie goed te vinden en scanbaar is. Als een gebruiker niet binnen enkele tellen de conclusie trekt dat jouw blog wellicht een antwoord op zijn vraag heeft, dan klikt hij je pagina misschien alweer weg.
Maak een mindmap
Een mindmap is een goede oplossing als je het onderwerp van je blog al weet, maar niet precies weet wat je daarover wil vertellen. Door het hoofdonderwerp – bijvoorbeeld ‘katten’ – op te schrijven en daar omheen allerlei termen op te schrijven die daarmee te maken hebben – zoals ‘voer’ en ‘speeltjes’ – maak je een handig overzicht voor jezelf.
Stel de structuur van je tekst op
Als je eenmaal weet wat je kunt vertellen over je onderwerp, dan ga je opschrijven hoe je dat wil doen. De structuur van je tekst – een intro, alinea’s, conclusie – kun je vooraf in steekwoorden op papier zetten. Als je weet wat je per alinea wilt vertellen, is het schrijven zelf vaak makkelijker. Vergeet vooral niet een duidelijke intro te maken waarin meteen te lezen is waar de tekst over gaat. Houd je daarnaast aan één onderwerp per alinea; dat leest het fijnste.
Bedenk de tussenkoppen
Dat zoekwoordenonderzoek van eerder? Dat is nu weer van belang. Want die belangrijke termen moeten op verschillende plekken in je tekst terugkomen. Dat geeft de lezer een signaal dat hij goed zit én Google gebruikt die zoektermen om te bepalen of je tekst inderdaad over het onderwerp gaat dat je voor ogen hebt. Gebruik synoniemen, meervoud en enkelvoud, en aanverwante onderwerpen in je kopjes en schrijf die alvast op.
Maak je tekst oprolbaar
Een oprolbare tekst heeft de belangrijkste info in de titel en intro staan. De info is gerangschikt van belangrijk naar minder belangrijk. Dat wil zeggen dat als je de tekst oprolt vanaf beneden en er een paar alinea’s af zou halen, je alsnog de essentiële informatie krijgt. Dat noemen we oprolbaar. Een oprolbare tekst leest prettig, omdat de lezer die geen verdere verdieping zoekt alsnog de informatie krijgt die hij zoekt. De persoon die wel meer de diepte in wil, kan dat doen door verder te lezen dan de eerste paar alinea’s.
Maak je blog vindbaar in Google
In eerste instantie schrijf je voor je lezer. Maar vergeet vooral ook Google niet. Anders wordt je blog toch nooit gevonden. De juiste zoektermen op de juiste plekken plaatsen is belangrijk voor een succesvolle blogtekst. Daarnaast is het slim om linkjes te plaatsen, beeld te gebruiken met de juiste alt-teksten en betrouwbare, actuele informatie te delen.
Gebruik Yoast SEO om je blog te checken
Yoast SEO is een handige plug-in die onmisbaar is als je een blog wil schrijven in WordPress. Met Yoast kun je in een handomdraai zien waar jouw tekst nog werk nodig heeft om goed te scoren op SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie). Soms krijg je het advies meer afbeeldingen toe te voegen, alinea’s korter of langer te maken of bepaalde zinsopbouw te vermijden. De plug-in is geen heilige graal voor hoe je tekst SEO-proof wordt, maar zeker een goede richtlijn (en gratis toe te voegen).
Zorg voor een call to action
Een call to action is een stukje tekst aan het einde van je blog waarmee je iemand aanspoort om actie te ondernemen. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over kattengedrag bij de dierenarts en verkoop je een product dat katten kalmeert voor dierenartsbezoeken? Dan kun je een call to action maken die de lezer aanspoort dat product via jouw website aan te schaffen. Een goede call to action geeft een gevoel van urgentie en bevat een linkje naar een pagina waar de lezer direct actie kan ondernemen.
Laat je tekst controleren
Zelfs de beste schrijver maakt soms een foutje. Toch vinden lezers een tekst met veel fouten niet prettig. Sterker nog: foutieve teksten geven lezers het gevoel dat de informatie minder betrouwbaar is. Laat daarom altijd even iemand meelezen, bij voorkeur iemand die ervaring heeft met schrijven. Hoe minder foutjes in de tekst, hoe beter!
Hulp nodig?
Een goede blog schrijven in WordPress is lastig. Zelfs met onze tips voor het schrijven van een WordPress blog is het voor jou misschien niet realistisch om hier zelf mee aan de slag te gaan. Wil je het bloggen voor WordPress graag uitbesteden? Neem contact op met JG Webmarketing. We helpen je graag!