hero-jg-webmarketing

Lokale seo: het belang van lokale vindbaarheid

Een bakker in Hilversum, fietsenmaker in Dordrecht of restaurant in Utrecht: klanten die deze bedrijven bezoeken, komen waarschijnlijk uit de buurt. Is de locatie van jouw bedrijf belangrijk voor je potentiële klant? Dan is het belangrijk om je bij zoekmachineoptimalisatie te richten op lokale SEO.

Wat is lokale SEO?

Met lokale SEO werk je aan je lokale vindbaarheid op het internet. Met lokale vindbaarheid bedoelen we hoe hoog jouw bedrijf in zoekresultaten verschijnt wanneer een potentiële klant zoekt naar een bedrijf in een specifieke stad of buurt. Dat kan zijn omdat ze in hun zoekopdracht een plaatsnaam opnemen of omdat ze bijvoorbeeld vanaf een bepaalde locatie zoeken en automatisch bedrijven in de directe omgeving vinden.

Hoe werkt lokale vindbaarheid verbeteren?

Een voorbeeld: de zoeker is op stedentrip in Utrecht. Tijdens het bezoek zoekt hij op zijn telefoon via Google naar een lokaal restaurant om te lunchen. Het kan zijn dat hij zoekt op ‘Lunchen Utrecht’. Als jij een lunchrestaurant in de omgeving hebt, wil je graag tussen die zoekresultaten staan.

Afhankelijk van de instellingen van zijn telefoon of ander apparaat, zal de zoeker sowieso al suggesties in de directe omgeving krijgen. Google gebruikt dan de Google Mijn Bedrijf-gegevens om te laten zien welke bedrijven er in de buurt zijn.

Het is dus belangrijk dat online duidelijkheid bestaat over waar jouw bedrijf gevestigd is. Dat doe je door je lokale vindbaarheid te verbeteren. Er zijn meerdere maatregelen die je kunt treffen om dat te bereiken.

Gratis adviesgesprek?

Neem de eerste stap naar online succes en vraag een gratis advies gesprek aan. Aan de hand van jullie doelen geven we een eerlijk advies vanuit onze jarenlange ervaring met zoekmachine optimalisatie.

Veroniek Pieper

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Samen staan we sterker

Wij geloven in de kracht van
online marketing

 

Klantgerichtheid

Wij onderzoeken de wensen en behoeften van onze klanten en handelen hiernaar. We anticiperen tijdig en geven een hoge prioriteit aan servicebereidheid en klanttevredenheid.

Resultaatgerichtheid

Wij zijn actief gericht op het behalen van resultaten en doelstellingen en tonen de bereidheid in te grijpen bij tegenvallende resultaten.

Samenwerken

Wij leveren een actieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat of probleemoplossing, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is.

Innovatief

Wij richten ons met een onderzoekende en nieuwsgierige geest op toekomstige vernieuwingen van strategie, producten, diensten, markten en meer.

Voor wie is lokale SEO belangrijk?

Je lokale vindbaarheid opkrikken is eigenlijk altijd belangrijk. Voor vrijwel alle bedrijven geldt dat het goed is als zoekers direct kunnen zien waar je gevestigd bent. Het is extra belangrijk als jouw klant zich voornamelijk in dezelfde stad of de directe omgeving bevindt. Bijvoorbeeld omdat je in een bedrijfstak zit die in elke stad voorkomt. Of omdat je in de directe omgeving concurrentie hebt. Denk dan aan retail, horeca en sportscholen maar ook dienstverlening zoals uitzendbureaus, kappers, boekhouders en meer.

Heeft je bedrijf meerdere vestigingen of franchises? Ook dan is het zeer belangrijk om je te richten op lokale SEO. Het is immers niet de bedoeling dat zoekers bij de verkeerde winkel van het overkoepelende bedrijf uitkomen.

Kortom: met lokale SEO richt je je op potentiële klanten die zich in hetzelfde geografische gebied bevinden als waarin jouw bedrijf gevestigd is.

Linkbuilder aan het werk 5
Operationeel medewerker aan het werk 5

De voordelen van lokale SEO

Voor jou als ondernemer ligt de focus natuurlijk op een mooi product leveren en meer omzet creëren. Dan is het zeker belangrijk om je te richten op lokale vindbaarheid, ook als het voor jouw bedrijf niet meteen voor de hand ligt. Lokale vindbaarheid levert namelijk een aantal dingen op:

  • Meer potentiële klanten – Als jij op lokaal niveau goed te vinden bent, dan bereik je meer klanten. Zo simpel is het. Hoe vaker je gevonden wordt, hoe groter de kans op nieuwe klanten. Het is daarvoor zeker belangrijk dat je een Google Bedrijfspagina hebt en ook te vinden bent op Google Maps.
  • Een goede reputatie – Reviews zijn heel belangrijk voor de reputatie van je bedrijf. Dankzij lokale SEO kun jij reviews verzamelen en er actief op reageren in je Google Mijn Bedrijf-pagina. Zo kunnen mensen zelf zien hoeveel tevreden klanten je al hebt en zullen ze sneller bij jou aankloppen.
  • Meer conversies – Ook via je Google bedrijfsprofiel kun je meer conversie bereiken. Daar zijn namelijk ook altijd je gegevens te vinden, zoals je website en telefoonnummer.
Wat past bij jouw onderneming?

Lokale SEO tips

Ben je benieuwd wat je zelf kunt doen om je lokale vindbaarheid te verbeteren? Een sterke en succesvolle SEO-strategie vraagt om expertise. Toch zijn er een aantal zaken waar je van op de hoogte moet zijn of die je vast zelf kunt doen om een verschil te maken. Gebruik deze lokale SEO tips om een start te maken met je lokale vindbaarheid.

Optimaliseer Google Mijn Bedrijf

Een van de belangrijkste onderdelen van lokale vindbaarheid is je Google Bedrijfspagina. Je kunt een vermelding van je bedrijf krijgen in Google Mijn Bedrijf door deze zelf aan te vragen. Vaak neemt Google algemene gegevens ook al over van je website. Zorg er in ieder geval voor dat je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, openingstijden en categorieën goed zijn ingevuld in je bedrijfspagina. Daarnaast is het slim om een aantal foto’s van je bedrijf toe te voegen. Als het belangrijk is dat mensen je locatie weten te vinden, is een foto van de gevel aan te raden. Moedig klanten daarnaast aan om reviews achter te laten op je Google bedrijfspagina. Je kunt daar ook zelf actief op reageren om je lokale SEO te verbeteren.

Doe lokaal zoekwoordenonderzoek

Voer een grondig zoekwoordenonderzoek uit met de focus op lokale zoektermen. Gebruik specifieke plaatsnamen en termen die mensen lokaal gebruiken wanneer ze naar jouw producten of diensten zoeken. Gebruik deze zoekwoorden op strategische plaatsen op je website, zoals in de titels, meta-beschrijvingen en andere content.

Je kunt een zoekwoordenonderzoek laten uitvoeren door JG Webmarketing. We helpen je graag met in kaart brengen waar lokaal de focus voor jouw bedrijf moet liggen.

Optimaliseer je website voor mobiel

Het grootste deel van de zoekers zit tegenwoordig op een mobiel apparaat. Aangezien steeds meer mensen ook lokale zoekopdrachten uitvoeren via mobiele apparaten, is het essentieel om je website mobielvriendelijk te maken. Dit verbetert niet alleen de gebruikerservaring, maar kan ook bijdragen aan hogere rankings in lokale zoekresultaten.

Creëer relevante content

Zorg dat de content van je website relevant is voor de lokale doelgroep die je probeert te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld nieuwsberichten, evenementen of speciale aanbiedingen delen via je website en social media. Ook kan je gaan bloggen over lokale onderwerpen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Daarmee betrouw je meer betrokkenheid op en dat wordt vaak ook beloond door Google.

Verzamel lokale backlinks

Backlinks zijn links naar jouw website toe vanaf andere, autoritaire websites. Nog altijd zijn backlinks een belangrijke factor als het gaat om je positie in Google. Zorg dat je goede backlinks vanaf lokale websites en nieuwsbronnen hebt naar jouw site toe. Je kan bijvoorbeeld werken aan lokale partnerschappen, adverteren via een lokaal nieuwsplatform of lokale evenementen sponsoren. Kijk goed wat er leeft in jouw omgeving en sluit daarop aan.

Zet lokale gegevens op je website goed in

Implementeer lokale gegevens goed gestructureerd op je website. Zo help je zoekmachines om belangrijke informatie beter te begrijpen. Dit kan onder meer je bedrijfsnaam, adres, openingstijden en reviews bevatten. Onthoud: het is altijd belangrijk om ervoor te zorgen dat je website goed te scannen is voor Google.

Optimaliseer je social media

Social Media is een uitstekende manier om lokaal op te vallen. Zorg ervoor dat je sociale media profielen consistent zijn met je bedrijfsinformatie op andere online platforms. Gebruik lokale hashtags en tag locaties om je lokale aanwezigheid te versterken. Sociale signalen kunnen een rol spelen bij lokale SEO.

Zorg voor consistente vermeldingen

Niet alleen op social media is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de vermeldingen van je bedrijf consistent zijn. Ook op andere (lokale) websites moet je informatie duidelijk en overeenkomstig zijn. Dat vergroot je geloofwaardigheid bij Google en bij je potentiële klant. Je kunt dan denken aan websites die bedrijfsgegevens bewaren en delen.

Denk aan lokale voice search

Steeds meer mensen gebruiken voice search om spraakgestuurde zoekopdrachten uit te voeren. Wist je dat het daarvoor belangrijk is dat jij de content op je website goed aanpast op die technologie? Mensen gebruiken vaak natuurlijke taal bij spraakopdrachten, dus richt je op long-tail zoekwoorden en vragen die je doelgroep lokaal zou kunnen stellen.

Lokale SEO marketing bureau

Ben je op zoek naar een marketing bureau voor lokale SEO? JG Webmarketing, het SEO bureau in Arnhem staat voor je klaar. We bieden ondersteuning bij het hele proces van lokale SEO, van het eerste onderzoek tot het monitoren en bijsturen bij resultaten. De deskundige kennis en ervaring die wij in huis hebben voorkomt dat jij onnodig veel eigen tijd kwijt bent aan de opzet en uitvoering van SEO-inspanningen. Wij nemen de taken van je over. Zodat jij je kunt focussen op het echte werk.

Wij begrijpen hoe belangrijk lokale zoekresultaten zijn bij het aantrekken van klanten in jouw stad of regio. We passen de nieuwste strategieën toe, voeren onderzoek uit, houden bij wat werkt en wat niet, en sturen bij waar nodig. Veel bedrijven gingen je al voor en kwamen dankzij onze hulp lokaal op de radar.

Bij JG webmarketing leggen we bovendien veel focus op het genereren van kwalitatieve lokale backlinks. We beheren en beschermen je online reputatie. Daarbij hoort dat we reviews beoordelen en reageren op een effectieve manier. Door technische optimalisatie en lokale betrokkenheid te combineren, zorgen wij dat de lokale consument voor jouw bedrijf kiest.

SEO specialisten aan het werk 5

Meest gemaakte lokale SEO fouten

We zien helaas nog vaak dat lokale SEO mis gaat als ondernemers het niet op de juiste manier aanpakken. Deze veelgemaakte fouten wil je in ieder geval voorkomen.

Je klant vergeten

Het is dat de content op je bedrijfspagina, website en social media aansluit op wat de potentiële klant wil. Simpelweg focussen op de lokale markt en daar content over delen, is niet voldoende. Een duidelijke strategie, uitgebreid onderzoek, uitvoeren, monitoren en bijsturen zijn allemaal belangrijke stappen. En SEO gaat niet over één nacht ijs: als je het goed wil doen, kost het tijd en moeite. Met een lokale SEO specialist van JG Webmarketing behaal je dan wel de beste resultaten.

Een pagina voor alle vestigingen

Ook zien we nog geregeld een enkele vermelding voor meerdere bedrijfslocaties. Heb je meerdere vestigingen of franchises? Dan geef je die allemaal een eigen Google Bedrijfspagina en bij voorkeur ook allemaal tenminste een eigen landingspagina.

Geen reviews verzamelen

Een Google Bedrijfspagina zonder reviews is weinig waard. Je kunt nog zoveel moeite stoppen in je lokale SEO – de meeste mensen bekijken je bedrijfspagina voor praktische informatie zoals een adres én voor de reviews. Zorg dus dat ze er zijn en reageer er ook op, zowel positieve als negatieve recensies.

Geen hyperlokale content en websites

Iedere stad heeft wel lokale websites en online listings waar je als ondernemer gebruik van kunt maken. Doe je dat niet? Dan mis je al een hoop gratis mogelijkheden om je lokale SEO te verbeteren.

Lokale SEO specialist inhuren

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: SEO is een vak apart. Lokale SEO is weer een specifieke tak van dat vak. Er komt veel kijken bij lokale SEO dat in reguliere SEO minder of helemaal niet aan de orde is. Een lokale SEO specialist inhuren is daarom geen overbodige luxe als je je lokale vindbaarheid wil vergroten.

Aan de slag met lokale vindbaarheid?

Wil jij ook werk maken van je lokale SEO, maar heb je niet de tijd of kennis? Neem contact met ons op. We helpen je graag met je lokale SEO strategieën op een manier die bij jou past.

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
SEO specialist aan het werk 2