Optimaliseer je website voor mobiel
Het grootste deel van de zoekers zit tegenwoordig op een mobiel apparaat. Aangezien steeds meer mensen ook lokale zoekopdrachten uitvoeren via mobiele apparaten, is het essentieel om je website mobielvriendelijk te maken. Dit verbetert niet alleen de gebruikerservaring, maar kan ook bijdragen aan hogere rankings in lokale zoekresultaten.
Creëer relevante content
Zorg dat de content van je website relevant is voor de lokale doelgroep die je probeert te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld nieuwsberichten, evenementen of speciale aanbiedingen delen via je website en social media. Ook kan je gaan bloggen over lokale onderwerpen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Daarmee betrouw je meer betrokkenheid op en dat wordt vaak ook beloond door Google.
Verzamel lokale backlinks
Backlinks zijn links naar jouw website toe vanaf andere, autoritaire websites. Nog altijd zijn backlinks een belangrijke factor als het gaat om je positie in Google. Zorg dat je goede backlinks vanaf lokale websites en nieuwsbronnen hebt naar jouw site toe. Je kan bijvoorbeeld werken aan lokale partnerschappen, adverteren via een lokaal nieuwsplatform of lokale evenementen sponsoren. Kijk goed wat er leeft in jouw omgeving en sluit daarop aan.
Zet lokale gegevens op je website goed in
Implementeer lokale gegevens goed gestructureerd op je website. Zo help je zoekmachines om belangrijke informatie beter te begrijpen. Dit kan onder meer je bedrijfsnaam, adres, openingstijden en reviews bevatten. Onthoud: het is altijd belangrijk om ervoor te zorgen dat je website goed te scannen is voor Google.
Optimaliseer je social media
Social Media is een uitstekende manier om lokaal op te vallen. Zorg ervoor dat je sociale media profielen consistent zijn met je bedrijfsinformatie op andere online platforms. Gebruik lokale hashtags en tag locaties om je lokale aanwezigheid te versterken. Sociale signalen kunnen een rol spelen bij lokale SEO.
Zorg voor consistente vermeldingen
Niet alleen op social media is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de vermeldingen van je bedrijf consistent zijn. Ook op andere (lokale) websites moet je informatie duidelijk en overeenkomstig zijn. Dat vergroot je geloofwaardigheid bij Google en bij je potentiële klant. Je kunt dan denken aan websites die bedrijfsgegevens bewaren en delen.
Denk aan lokale voice search
Steeds meer mensen gebruiken voice search om spraakgestuurde zoekopdrachten uit te voeren. Wist je dat het daarvoor belangrijk is dat jij de content op je website goed aanpast op die technologie? Mensen gebruiken vaak natuurlijke taal bij spraakopdrachten, dus richt je op long-tail zoekwoorden en vragen die je doelgroep lokaal zou kunnen stellen.