Je hebt alles geprobeerd om ervoor te zorgen dat jouw webshop of website meer bezoekers trekt: een prachtig ontworpen website, advertenties plaatsen, actief zijn op social media. Maar niets lijkt écht te werken. Als je al bezoekers bereikt, zijn het vaak niet de mensen die overgaan op een actie zoals het kopen van je product. Wat doe je verkeerd?

Misschien lukt het niet om mensen naar jouw website te halen omdat je simpelweg nog steeds niet goed te vinden bent. Je hebt te weinig autoriteit om een goede positie in zoekmachines te verkrijgen. Daardoor vinden mensen jou niet via Google en komen ze dus al snel bij een andere, meer bekende concurrent uit. Niet getreurd: met de hulp van een linkbuilding specialist breng je daar verandering in.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een manier om ervoor te zorgen dat je als bedrijf goed vindbaar bent op het internet. Daar zijn veel verschillende technieken voor, maar linkbuilding blijkt nog altijd één van de meest effectieve. Door het genereren van links van de ene website naar de andere, kun je de autoriteit van een website verbeteren.

Door te zorgen dat er veel links vanaf andere websites naar jouw website bestaan, kun je de autoriteit van jouw website opbouwen. Daarvoor is het wel belangrijk dat het de juiste soort links zijn: ze moeten van andere websites komen die ook autoriteit hebben. Daarnaast moeten de links komen vanaf websites met aanverwante zoekwoorden en onderwerpen als jouw website.

Wat doet een linkbuilding specialist?

Een linkbuilding specialist is iemand die goed is in het genereren van die links naar jouw website. Er is namelijk veel kennis voor nodig, alsmede autoritaire websites waar de links vanaf moeten komen. Er zijn meerdere manieren waarop een linkbuilding specialist een vermelding van jouw website kan implementeren op andere sites:

  • Door middel van een blogartikel; er wordt een artikel geschreven over een bepaald onderwerp dat relevant is voor jouw website. Hierin wordt er vervolgens naar jouw website verwezen voor meer informatie of de aankoop van een product.
  • Via directory vermelding; een website waarop een groot aantal andere websites staan vermeld die onderdeel zijn van bepaalde rubrieken. Een voorbeeld hiervan is Startpagina.
  • Via een partnerlink; een link vanaf een partner, een bedrijf waarmee je samenwerkt of soortgelijke verbintenis mee hebt.
  • Via een banner advertentie; een blok dat op een andere website staat en verwijst naar jouw website. Vaak zie je hier afbeeldingen en tekst, zoals je wellicht gewend bent van krantenadvertenties.

Voor de meest effectieve vorm van linkbuilding heb je meerdere van dit soort links nodig. Dit alles bij elkaar noemen we een linkprofiel. Een linkbuilding specialist kan als de beste een volledig en effectief linkprofiel voor jou opstellen.

Wat is het effect van linkbuilding?

Een doordacht en volwaardig linkprofiel kan ervoor zorgen dat jouw website meer autoriteit verkrijgt. Maar wat heb je daar nu eigenlijk aan?

Natuurlijk is het fijn als jouw potentiële klant jouw bedrijf als autoritair ziet. Maar dat is niet waar we het over hebben als we spreken over autoriteit van een website. Een autoritaire website wordt namelijk beoordeeld door Google.

Google heeft een speciaal algoritme waarmee wordt bepaald hoe belangrijk jouw website is binnen jouw branche. Speciale bots struinen jouw website af en onderzoeken hoeveel andere experts binnen jouw vakgebied naar jouw website verwijzen. Hoe meer links er naar jouw website zijn vanaf andere betrouwbare websites, hoe belangrijker het algoritme van Google gelooft dat jij bent.

Waarom is linkbuilding zo belangrijk voor jouw website?

Zonder goede linkbuilding is de kans dus klein dat Google jouw website bestempelt als betrouwbaar. Een website die als autoritair en betrouwbaar wordt gezien door Google, krijgt een hogere positie in de zoekresultaten. En dat is nu precies waar je wil zijn.

Wanneer mensen in Google zoeken dan tikken ze een woord of meerdere woorden in. Als jij vervolgens op de eerste pagina van zoekresultaten staat, dan is de kans erg groot dat ze op jouw website klikken.

Wist je dat maar liefst 94% van de Nederlanders uitsluitend Google gebruikt voor zoekopdrachten? Slechts 9% van de zoekers bereikt de onderste pagina van de resultaten voor ze ergens op geklikt hebben. Hoe hoger je dus staat, hoe beter voor je bezoekersaantallen.

Om die hoge positie in Google te bereiken moet je niet alleen een autoritaire website hebben. Je moet ook nog zorgen dat je autoritair bent op de juiste termen. Die woorden die mensen intikken als ze op zoek zijn naar een bedrijf als het jouwe? Die hebben een zeer grote rol in je linkbuilding strategie.

Kun je ook zelf linkbuilding toepassen?

Aan de basis van een goede linkbuilding strategie ligt een goed plan. Daarom schakelen veel ondernemers een linkbuilding specialist in: linkbuilding is namelijk alleen effectief als je het goed doet.

In principe kun je zelf links genereren vanaf andere websites naar jouw site toe. Je kunt echter ook veel verkeerd doen hierin. Een ‘slechte’ link werkt jouw doel van een hogere positie in Google krijgen juist tegen.

Het volledige pakket

Hoe meer concurrentie je hebt, hoe lastiger linkbuilding zelf is toe te passen. Het is daarom aan te raden een linkbuilding specialist in te huren. De specialisten van JG Webmarketing kunnen je niet alleen helpen aan een veelzijdig linkprofiel. We bekijken ook gelijk alle andere aspecten van jouw website, zoals de technische optimalisatie. Zo doen we alles om jou te helpen aan die toppositie in Google!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *