Als je je als ondernemer bezighoudt met Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), oftewel kortweg SEO, dan heb je vast al eens gehoord van linkbuilding. In dit artikel vertellen we wat linkbuilding eigenlijk is en waarom het zo belangrijk kan zijn voor jouw online vindbaarheid. Verder gaan we onder meer in op enkele belangrijke aspecten waar een sterke linkbuilding strategie aan moet voldoen.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Voordat je besluit aan linkbuilding te gaan doen en daarvoor een goede strategie te ontwikkelen, is het natuurlijk eerst zaak om je te beseffen waarom je dat eigenlijk doet en waarom linkbuilden zo belangrijk kan zijn voor je bedrijf. Welnu, linkbuilding is simpelweg een onderdeel van SEO. Alle onderdelen die samen SEO vormen hebben zoals bekend als doel de website van je bedrijf zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google en andere online zoekmachines te laten komen.

Het ontwikkelen en uitvoeren van een goede SEO-strategie is heel belangrijk voor veel bedrijven. Dit geldt misschien nog wel het meest voor ondernemingen die afhankelijk zijn van aanwas aan nieuwe klandizie. Maar los daarvan is elk bedrijf erbij gebaat zo hoog mogelijk in de ranking van Google te staan. Want wist je dat het grootste deel van de consumenten niet verder kijkt dan de eerste pagina met zoekresultaten? Op die eerste pagina terechtkomen is daarom van essentieel belang. Als jij dat als ondernemer ook vindt, ontkom je er eigenlijk niet aan een compleet pakket aan SEO-acties uit te rollen. Het zou logisch zijn als linkbuilding daar onderdeel van uitmaakt, want dit bepaalt voor een groot deel je uiteindelijke positie in Google.

Wat houdt linkbuilding in?

Met linkbuilding zorg je ervoor dat je op externe websites links naar jouw site genereert. Deze links worden ook wel backlinks genoemd. Het doel van het verzamelen van backlinks is om jouw eigen website aan betrouwbaarheid en relevantie te laten winnen. Vaak wordt er dan gesproken van online autoriteit. En je raadt het al: hoe beter het gesteld is met de online autoriteit van jouw website, hoe hoger je site wordt getoond in de Google-zoekresultaten.

Het verkrijgen van backlinks kun je op verschillende manieren doen. Een beproefde methode is door een link naar jouw site te verpakken in een blog of een nieuwsbericht op een externe webpagina. Natuurlijk moet deze externe site enige verwantschap hebben met het werkveld van jouw onderneming of met het artikel dat je in gedachten hebt. En dit artikel dient uiteraard relevante informatie te bevatten, het liefst zelfs met toegevoegde waarde.

Quality first!

Een relevante externe website en een inhoudelijk sterk artikel. Dat zijn dus de basisvoorwaarden om een backlink tot stand te brengen. Dit was ooit echter faliekant anders. Een aantal jaren geleden kon je bijvoorbeeld simpelweg backlinks inkopen. Deze konden dan worden getoond op een buitenlandse website zonder enige relevantie met jouw werkveld. Destijds bepaalden louter de aantallen backlinks je online autoriteit, zo leek het wel. Dat is nu dus niet meer zo. Het is nu nagenoeg onmogelijk om Google op deze manier om de tuin te leiden. Sterker nog, deze klinische handelswijze kan zelfs een averechts effect hebben! Nee, het is dus zaak om bedachtzaam te zoeken naar externe pagina’s die autoriteit en relevantie uitstralen en om daar vervolgens content van betekenis te plaatsen. Op die manier scoor je een werkelijk waardevolle backlink.

Een sterke linkbuilding strategie: waarom en hoe?

Goed, je weet nu in de kern wat linkbuilding is, waarom het belangrijk is en op welke manier dit vooral zichtbaar wordt. Als je daadwerkelijk besluit te gaan linkbuilden, dan is het zaak dit op een slimme manier te doen. Het best doe je dit door een uitgebalanceerde linkbuilding strategie op te stellen en uit te voeren.

Waar een goede strategie zoal aan voldoet? De details kunnen per bedrijf en per werkveld verschillen, maar vast staat dat het essentieel is om gericht en geleidelijk te werk te gaan. Gericht werken leidt namelijk tot backlinks van een kwalitatief goed niveau. Denk bijvoorbeeld aan een backlink die een veel gebruikte zoekterm bevat. Daarnaast is het zaak je links te plaatsen op meerdere relevante websites. Tegelijkertijd is het dus aan te bevelen dit geleidelijk aan te pakken. Een gestage groei van het aantal backlinks zorgt er immers voor dat Google ervan overtuigd is dat jouw website op een ‘natuurlijke’ manier aan online autoriteit wint.

Denk aan het heden én aan de toekomst

Zoals je misschien weet voert Google regelmatig updates door. En nee, dit zijn zeker niet alleen updates om het gebruiksgemak te vergroten. Er worden namelijk ook vaak regels die de ranking bepalen vernieuwd of veranderd. Zaak is dus om ervoor te zorgen dat de positie van jouw website stabiel blijft bij eventuele updates. Om die reden is het hanteren van een sterke linkbuilding strategie zelfs extra belangrijk. Google zal het namelijk op prijs stellen als je jouw backlinks op een ‘natuurlijke’ en kwalitatief goede manier hebt gegenereerd. De kans dat jouw website slachtoffer wordt van een update is daarmee veel kleiner.

Zo profiteer je optimaal van je linkbuilding strategie

Wanneer je besluit aan linkbuilding te gaan doen, dan is het aan te raden dit daadwerkelijk als component te doen van een groter pakket aan SEO-activiteiten. Want linkbuilding is er dan wel een wezenlijk onderdeel van, SEO bevat natuurlijk nog meer belangrijke aspecten. In de praktijk blijkt dat deze aspecten elkaar versterken wanneer je ze naast elkaar inzet. Dus wil je optimaal profiteren van je linkbuilding strategie, investeer dan ook in de volgende componenten:

Technische optimalisatie: dit betreft de techniek achter je website. Sites die technische mankementen vertonen kunnen dalen in de Google-ranking, zelfs al is je content en zijn je backlinks nog zo goed.

Content optimalisatie: met goede content (zoals teksten, foto’s en video’s) zorg je dat je consumenten maar ook Google duidelijk maakt waar de pagina’s van jouw website precies over gaan. Het verwerken van zoekwoorden is sowieso belangrijk.

Sta je eenmaal hoog in Google, bijvoorbeeld op de eerste pagina met zoekresultaten? Dan is het uiteraard ook de bedoeling dat mensen jouw website aanklikken. Zorg er daarom voor dat je daar duidelijke en aantrekkelijke beschrijvingen toont, zodat men sneller geneigd is jouw site te openen.

Jouw linkbuilding strategie: zelf doen of uitbesteden?

Wanneer je ervan overtuigd bent dat linkbuilding jouw bedrijf verder kan helpen, dan sta je al snel voor deze keuze: ga je dit zelf doen, of besteed je dit liever uit? De praktijk wijst uit dat veel ondernemers kiezen voor uitbesteden. Feit is namelijk dat linkbuilding heel arbeidsintensief is. Zorgvuldigheid en kennis van zaken zijn hier bovendien ook bij geboden. Daarbij is het belangrijk dat je dit over een langere periode doet, want zo bereik je de beste resultaten. Zoekmachine Optimalisatie uitbesteden kan gelukkig uitstekend aan een online marketingbureau als JG Webmarketing. Neem bij interesse gerust eens contact met ons op om op vrijblijvende basis de mogelijkheden te bespreken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *