Nu Google steeds beter wordt in het begrijpen van de zoekintentie van je klanten, is het nóg belangrijker je teksten daarop aan te laten sluiten. Maar hoe schrijf je nu een tekst speciaal voor jouw doelgroep? We geven je graag wat tips!

Wie is jouw doelgroep? Stel persona’s op!

Om met je teksten de juiste mensen te bereiken, moet je natuurlijk wel weten wie jouw doelgroep is. Heb je al persona’s opgesteld op basis van bestaande klanten of je ideale klant? Dan is dat een goed begin. Zo niet, begin daar dan nu mee. Om een goede persona op te stellen, bedenk je zoveel mogelijk karakteristieken van je persona. Hier vind je een aantal handige tips voor het maken van een persona. Houd niet op bij één persona, maar ontwikkel er minimaal vier. Zo heb je er één voor iedere fase van de customer journey.

In welke fase bevinden je persona’s zich?

Heb je je ideale klanten een naam en een gezicht gegeven? Dan is het belangrijk dat je ook weet in welke fase van het aankoopproces of de funnel zij zich bevinden. Een goede manier om deze customer journey in kaart te brengen is het ‘See – Think – Do – Care’-model van Google.

Welke pijnpunten heeft je ideale klant?

Nu je weet in welke fase van de funnel je persona’s zich bevinden, is het tijd om te focussen op hun behoeften. Waar loopt je persona tegenaan? Welke problemen heeft hij? Welke verlangens zorgen ervoor dat hij op zoek gaat naar een oplossing?

Formuleer alle vragen die je persona’s kunnen hebben. Heb je zelf te weinig inspiratie? Informeer dan eens bij bestaande klanten of plan een brainstormsessie met je collega’s in en neem hun ervaringen mee.

Welke oplossingen bied jij?

Je weet inmiddels precies waar de behoefte van je potentiële klanten ligt. Daarom ga je nu aan de slag met het bedenken van oplossingen voor deze problemen. Wat kun jij doen om het leven van je persona makkelijker, fijner of leuker te maken? En hoe doe je dat? Welke producten of diensten horen daarbij? Langzamerhand ontwikkel je een mooie lijst met ‘problemen’ én ‘oplossingen’ waar je je content op kunt baseren!

Kies de juiste tone of voice

We zijn bijna zover dat we aan de slag kunnen met teksten schrijven, maar er is nog één belangrijke stap voor je echt mag beginnen. Want je kunt nog zo’n mooie oplossing bieden voor het probleem van je klant, als hij zich niet aangesproken voelt door je teksten, schiet je er nog niets mee op.

Daarom bepaal je nu de ‘taal’ die je persona’s spreken. Dat doe je op basis van bijvoorbeeld leeftijd: zijn zij een ‘u’ of een ‘jij’? Maar ook het opleidingsniveau is belangrijk: begrijpen jouw klanten ingewikkeld taalgebruik of moet de boodschap zo simpel mogelijk verwoord worden. Over het algemeen is leesniveau B1 sowieso aan te raden; teksten van dit niveau begrijpt het grootste deel van onze bevolking.
En hoe zit het met humor? Is je doelgroep bloedserieus over het onderwerp of houden ze wel van een grapje?

Combineer voor de perfecte tekst!

Alle voorbereidingen zijn nu gedaan en het is dan ook tijd om lekker te gaan schrijven. Neem de vraag of het probleem van één van je persona’s en schrijf een helder geformuleerd antwoord dat hem of haar verder helpt in de fase waar je persona zich bevindt in de funnel. Houd daarbij helder voor ogen hoe je ideale klant ‘praat’ en hoe hij zoekt. Dit zorgt voor relevante content.

Zorg voor tussenkopjes

Tussenkopjes zorgen ervoor dat je teksten beter leesbaar en scanbaar zijn. Maar ze hebben nog een groot voordeel: de tussenkopjes op je pagina, zoals <h2> of <h3>, vertellen ook Google waar de alinea’s over gaan en helpen de zoekmachine om jouw teksten te indexeren. Win-win dus!

Hulp nodig bij het schrijven?

Niet iedereen is een geboren schrijver. Ben jij zo iemand die over ieder woord twijfelt of iedere zin herschrijft tot er niets van over is? Dan is het misschien handig om eens na te denken over een professionele tekstschrijver. Hij of zij schrijft jouw teksten in een handomdraai. Met jouw boodschap en jouw doelgroep in gedachten. Waar je zo iemand vindt? Dat vertellen we je graag in een persoonlijk gesprek!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *