Een fraaie en functionele website hebben is voor elke ondernemer van groot belang. Maar hoe weet je nu eigenlijk of je website wel oplevert wat je in gedachten had? Uiteraard kun je hier een bepaald gevoel over hebben, maar beter is dat je dit met statistieken kunt aantonen. Welnu, het mooie van online marketing is dat heel veel meetbaar is. Een heel toegankelijke manier om erachter te komen hoe je website presteert is gebruikmaken van Google Analytics. Dit is een rapportage dienst van Google waarmee je een gedetailleerd beeld kunt krijgen hoe bezoekers van jouw website zich gedragen. Maar hoe werkt Google Analytics dan eigenlijk? En nog belangrijker: wat zijn de meest relevante gegevens die je hieruit kunt halen? Deze vragen zullen worden beantwoord in dit artikel.

Belangrijke pluspunten Google Analytics

Het mag duidelijk zijn dat je veel informatie kunt opdoen als je gebruikmaakt van Google Analytics. Naast dat je dus gedetailleerde statistieken over jouw website kunt vinden, biedt dit handige programma sowieso de volgende voordelen:

  • Je kunt er geheel kosteloos van gebruikmaken.
  • Als alles eenmaal is opgestart en geïnstalleerd functioneert het volledig automatisch. Je hebt dus geen omkijken naar het technische gebeuren.
  • Naast de meest gebruikte standaardrapporten die je kunt oproepen kun je ook zelf rapporten samenstellen.
  • Het is simpel Google Analytics te koppelen aan andere tools van Google, zoals AdWords en Search Console.

Hiertegenover staat dat als je Google Analytics gebruikt je mogelijk de privacyverklaring op je website dient aan te passen. Ook kan het zijn dat je een cookiemelding moet tonen op je site. Het kan daarnaast sporadisch voorkomen dat je website iets trager laadt.

Een profiel aanmaken en verdere opstartwerkzaamheden

Als je inmiddels overtuigd bent van de potentie van Google Analytics en je er zelf dus ook van gebruik wilt maken, dan is het eerst zaak om dit programma werkzaam te krijgen. Wat je hiervoor nodig hebt is ten eerste een Google-account. Grote kans dat je dit al hebt natuurlijk. Zo niet, dan is het nu tijd om een account aan te maken. Met je Gmail-gegevens kun je dan inloggen.

Vervolgens word je gevraagd een accountnaam in te voeren. Onder deze naam ga je straks werken in Google Analytics. Je zult in staat zijn meerdere websites aan je account te koppelen, mocht dat nodig zijn.

De URL van je (eerste) website dien je daarna in te vullen, net als onder meer in welke tijdzone en met welke valuta je werkt. Als je al deze stappen hebt doorlopen krijg je een trackingcode van Google. Als je deze code installeert op de pagina’s van je website die je wilt analyseren, dan kan het echte werk beginnen.

Het belangrijkste dat je moet weten over Google Analytics

Als je de hierboven omschreven plichtplegingen hebt volbracht en je belandt voor het eerst in het hoofdmenu van Google Analytics, dan zou het zomaar kunnen dat je je wat overweldigd voelt. Dit vanwege alle mogelijke knoppen en links waar je op kunt klikken. Maak je geen zorgen: je hoeft zeker in het begin nog lang niet alle functies te kennen en te gebruiken. Sommige zal je misschien zelfs nooit nodig hebben. Daarnaast kost het altijd tijd om aan een nieuw programma te wennen. Bij Google Analytics is dat niet anders. Snel genoeg ben je eraan gewend en kun je het op routine bedienen.

Een van de knoppen die je vaak zult gebruiken is ‘Rapporten weergeven’. Hier worden de statistieken getoond die doorgaans het belangrijkst gevonden worden. Het verdiend dan ook de aanbeveling dat je je eerst wegwijs maakt met het oproepen en het leren begrijpen van deze rapporten. Deze kunnen je namelijk onmiddellijk relevante informatie verschaffen over bijvoorbeeld of je SEO-instrumenten wel juist zijn ingezet en welke pagina’s op je site (niet) goed scoren. In de volgende alinea gaan we dieper in op wat je met welke rapporten kunt.

Over welke rapporten en gegevens kun je zoal beschikken?

Rapporten dus. Vol met cijfers, statistieken, percentages, cirkeldiagrammen en grafieken. Dat is het belangrijkste waar Google Analytics om draait. Er zijn vijf categorieën rapporten te onderscheiden. Omdat deze vijf categorieën stuk voor stuk essentieel zijn wordt hieronder per categorie besproken wat je met de bijbehorende rapporten kunt doen.

Realtime

Onder, realtime vind je rapporten die betrekking hebben op wat er daadwerkelijk op dit moment gaande is. De statistieken die je daar ziet zijn dus een weergave wat er op het moment zelf gebeurt op je website. De realtime rapporten inzien is bijvoorbeeld aan te raden wanneer je net een nieuwe pagina met bijbehorende URL hebt toegevoegd aan je website. Bij realtime kun je controleren of deze pagina echt functioneert. Verder zou je in de gaten kunnen houden of en in hoeverre een net gepubliceerd nieuwtje of een zojuist bekend gemaakte aanbieding meteen worden bekeken.

Doelgroep

De Doelgroep-rapporten bevatten alle beschikbare informatie over je bezoekers. Hier kun je bijvoorbeeld hun herkomst bekijken, dus uit welke steden, provincies of landen ze komen. Verder kun je zien of men je site bezoekt met een pc, een smartphone of een tablet. Vooral als je nog geen compleet beeld hebt van je online doelgroepen is het zinnig om hier genoeg aandacht aan te besteden. Daarnaast zou je in specifieke situaties, zoals wanneer je het afzetgebied van je bedrijf wilt uitbreiden, je voordeel kunnen doen met de gegevens die je in de doelgroep rapporten vindt.

Acquisitie

Onder ‘Acquisitie’ vind je informatie die werkelijk voor elke ondernemer relevant is. Hier wordt namelijk inzicht verschaft in waar de bezoekers van je website vandaan komen. Oftewel, vanaf welke pagina’s ze terechtkwamen op jouw website. Dit kan op onder meer deze manieren gebeurd zijn:

  • Via de organische zoekresultaten in Google. Is dit bijvoorbeeld niet vaak het geval, dan wil dat zeggen dat je je zoekwoorden onderzoek nog niet goed genoeg op orde hebt. Overigens kun zelfs per zoekwoord inzien hoe succesvol dit was.
  • Vanuit een betaald zoekresultaat in Google. Hoe vaak dit gebeurt bepaalt of je SEA-acties hun doel bereiken.
  • Via een e-mail vanuit een e-mail marketingcampagne van jouw bedrijf.
  • Vanuit een bericht dat je op pakweg je Facebook- of Instagram-pagina hebt geplaatst.
  • Via een doorklik-URL vanuit een andere site. Dit zou het gevolg kunnen zijn van linkbuilding activiteiten.
  • Door op een advertentie in de vorm van een display of een banner te klikken, dus een advertentie die je zelf op een andere website in het Google Netwerk hebt ingekocht.
  • Een ‘direct’ bezoek, dus door iemand die zelf jouw website in de adresbalk typt.

Gedrag

De Gedrag-rapporten vertellen van alles over het gedrag van de bezoekers op jouw website zelf. Of beter gezegd: je komt erachter hoe je site zoal gebruikt wordt. Leer bijvoorbeeld welke pagina’s op je site het vaakst en het langst bekeken worden en dus succesvol zijn. Het tegenovergestelde is ook belangrijk om te weten, oftewel, als je ziet dat veel bezoekers vanuit een bepaalde pagina je website verlaten, dan kun je daar misschien lering uit trekken. Interessant is ook dat je kunt inzien welke zoekopdrachten op je website zelf zijn uitgevoerd. Op basis van je bevindingen kun je aanpassingen doen, waarvan je vervolgens weer uitstekend de effecten kunt meten.

Conversies

Wanneer gesproken wordt over conversies, dan wordt meestal meteen aan geld en omzet gedacht. In feite is een conversie echter niets meer of minder dan een gewenst resultaat. Iets verkopen valt daar uiteraard onder, maar dat kan net zo goed gelden voor bijvoorbeeld een registratie, een nieuwsbrief inschrijving of een contactopname. Hoe dan ook, in de conversie rapporten zie je precies welke resultaten je hebt behaald in een bepaalde periode. Ook zie je onder meer welke pagina’s op je site voor deze resultaten zorgen.

Advies of hulp nodig?

Als je dit artikel hebt gelezen weet je in grote lijnen wat Google Analytics is, wat de belangrijkste informatie is die je ermee kunt opzoeken en welke conclusies je hier zoal uit kunt trekken. Toch kan het natuurlijk zo zijn dat je het moeilijk vindt de vele beschikbare gegevens te duiden. In dat geval is het goed om te weten dat de specialisten van JG Webmarketing beschikbaar zijn om je te helpen of te adviseren. Neem gerust contact met ons op als je hulp nodig hebt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *