Met e-mailmarketing worden alle commerciële boodschappen bedoeld die je namens je bedrijf naar een bepaalde doelgroep stuurt per e-mail. Wat e-mailmarketing zeker is, is een vorm van direct marketing, want mails worden vanuit je bedrijf rechtstreeks naar de mailbox van ontvangers gestuurd. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om nieuwsbrieven, aanbiedingen en updates van bestellingen. De redenen om aan e-mailmarketing te doen zijn divers. Zo hoop je natuurlijk dat ontvangers van je mails ook daadwerkelijk iets bij je kopen, maar je kunt ook inzetten op meer loyaliteit of het vergroten van je naamsbekendheid.

In dit artikel leggen we eerst de voors en tegens uit van e-mailmarketing als marketingtechniek. Daarna gaan we dieper in op de soorten mails die bestaan en op welke manieren je je e-mailmarketing strategie kunt vormgeven. Na het lezen van deze pagina weet je dus uitstekend wat e-mailmarketing is.

De plus- en minpunten van e-mailmarketing

Zoals geldt voor elke vorm van marketing zijn er aan e-mailmarketing voordelen verbonden, maar ook zijn er enkele nadelen en valkuilen op te noemen. Laten we hierbij met het positieve beginnen, oftewel de pluspunten van e-mailmarketing:

  • E-mailmarketing is ronduit goedkoop, zeker als je het vergelijkt met folders of advertenties in gedrukte uitgaven, wat de meest logische andere manieren zijn om nieuws en aanbiedingen te delen. Bij e-mailmarketing heb je alleen personeelskosten en mogelijk kosten van gespecialiseerde software.
  • Een e-mail komt meteen aan bij de ontvanger.
  • Met sommige programma’s kun je met relatief weinig moeite prachtig vormgegeven mails produceren. Deze aantrekkelijkheid kan leiden tot meer enthousiasme bij je ontvangers.
  • Mensen die onder jouw doelgroep vallen en waarvan je het e-mailadres hebt krijgen jouw informatie toegespeeld. Dit is effectiever dan wachten tot deze zelfde mensen weer eens jouw website bezoeken.
  • Als je gebruikmaakt van de juiste tools, kun je heel goed meten wat de effecten zijn van jouw e-mailmarketing activiteiten.

Mocht je besluiten aan e-mailmarketing te gaan doen, dan is het uiteraard handig als je ook op de hoogte bent van de potentiële nadelen en valkuilen ervan. Welnu, dat zijn de volgende:

  • Zoals we allemaal weten ontvangen we veel spam in onze mailboxen. Soms zijn het bedrijven die te gulzig mails sturen naar hun klanten, maar ook ontvang je soms mails die je gerust ‘nep’ kunt noemen. Hoe dan ook, door al deze spam halen consumenten soms spammails met interessante mails (waaronder die van jouw bedrijf) door elkaar. Ook kan het zijn dat jouw serieuze mail onterecht in de spam mailbox terecht komt bij je ontvangers.
  • Je zult zelf in de gaten moeten houden dat je de anti spam regels niet overtreedt. De belangrijkste regel is misschien wel dat je niet zomaar iedereen mag mailen. Expliciete toestemming is daarvoor vereist van elke ontvanger.

Deze soorten mails vallen onder e-mailmarketing

Er zijn diverse typen e-mails die je onder e-mailmarketing kunt scharen. Deze mails kun je onderverdelen in de volgende categorieën:

  • Nieuwsbrieven. Hierin breng je je lezers op de hoogte van de laatste nieuwtjes over je bedrijf. Uiteraard kun je dan ook meteen van de gelegenheid gebruikmaken om bijvoorbeeld een bepaald product extra onder de aandacht te brengen.
  • Mails met speciale aanbiedingen. Deze worden meestal naar een meer selecte groep ontvangers gestuurd dan nieuwsbrieven. Naast tijdelijke kortingen kun je dit soort mails gebruiken als je een actie uitzet waarbij een consument iets kan winnen.
  • Automatisch gestuurde mails, zoals een felicitatiemail op iemands verjaardag of mails waarin je de ontvangers namens jouw voltallige bedrijf prettige kerstdagen of een gelukkig nieuwjaar wenst.
  • Ook automatische e-mails, maar dan van een iets andere aard: updates over een bestelling die een consument heeft geplaatst in jouw webshop.

Aan e-mailmarketing doen? Tref deze voorbereidingen

Als je er inmiddels van overtuigd bent dat je ook e-mailmarketing wilt inzetten als instrument om meer verkeer naar je website (en hopelijk omzet) te genereren, dan is het tijd om de eerste stappen te gaan zetten. Belangrijk om je te realiseren is dat zorgvuldigheid hierbij voorop hoort te staan. Je doet er goed aan een sterk onderbouwd plan voor ogen te hebben en dat vervolgens stapsgewijs uit te voeren. Hieronder volgen de belangrijkste stappen die je helpen aan een geslaagde voorbereiding op een succesvolle e-mailmarketing campagne.

  • Doelstellingen formuleren. Als je als bedrijf tijd (en dus geld) investeert in een nieuw marketinginstrument, dan doe je dit natuurlijk met een achterliggende gedachte. En dat niet alleen, als het goed is heb je helder welke doelen je wilt bereiken met je e-mailcampagnes.
  • Een sterk softwarepakket is voor e-mailmarketing eigenlijk onmisbaar. Bij voorkeur kies je software waarmee je snel mooi vormgegeven e-mails kunt genereren en versturen. Samen met specialistische opties die deze programma’s kunnen bieden is de gebruiksvriendelijkheid misschien wel de belangrijkste vereiste. Bekende voorbeelden van aanbieders van e-mail marketing software zijn MailchimpEnormail en ActiveCampaign.
  • Zoals gezegd mag je niet zomaar mails namens jouw bedrijf aan mensen sturen die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Oftewel, je zult op zoek moeten naar consumenten die vrijwillig aangeven jouw mails te willen ontvangen. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken. Zo kun je klanten die iets kopen via je webshop of die contact opnemen via jouw website een vakje laten aanvinken waarmee ze zich kunnen abonneren op je nieuwsbrieven. Ook kun je mensen een cadeau of een korting aanbieden op voorwaarde dat ze zich inschrijven voor jouw actiemails. Verder heb je natuurlijk op je website permanent een uitnodiging tot inschrijving getoond staan.

Het daadwerkelijke versturen van mails

Als je genoeg mailadressen hebt om mailcampagnes op te starten en je hebt ook de andere benodigde voorbereidingen getroffen, dan is het tijd om met behulp van je software een of meerdere mails op te gaan stellen met daarin informatie die jij wilt delen met je (potentiële) klanten. Het is belangrijk dat je aandacht besteedt aan een zo goed mogelijke titel. Verder zorg je bij voorkeur voor relevante en aansprekende inhoud. Dit zorgt er namelijk ten eerste voor dat zo veel mogelijk ontvangers je mail openen en vervolgens zelfs doorklikken, maar ook verklein je de kans dat mailproviders jouw latere mails als spam zullen beoordelen. In de laatste alinea van dit artikel gaan we hier nog iets dieper op in.

Analyseer resultaten en voer verbeteringen door

Nadat je een of meerdere mails hebt gestuurd naar enkele groepen klanten, dan wil je natuurlijk weten welk effect dit heeft gehad. Gelukkig zijn de resultaten in de wereld van de e-mailmarketing heel goed te meten. Zo kun je precies zien bij hoeveel mensen je mail überhaupt is aangekomen, hoeveel ontvangers de mail hebben geopend en welk percentage vervolgens heeft doorgeklikt naar je website. Als je gebruikmaakt van een goed trackingssysteem, dan kun je vervolgens ook nog exact zien welke acties deze laatste groep mensen op je website heeft verricht. Aan de hand van je bevindingen kun je vervolgens besluiten aanpassingen te doen aan je mails of juist op dezelfde voet verder te gaan.

Aanvullende tips

Voor het voeren van een goed e-mailmarketing beleid sluiten we dit artikel af met nog een paar relevante tips:

  • Zoals al besproken is het fenomeen spam een gevaar voor jouw e-mailmarketing campagnes. Natuurlijk vallen jouw mails niet onder die categorie, maar bewijs dat maar eens aan mailproviders. Hoe je de kans verkleint dat jouw mails als spam worden gezien door een provider? Dit doe je door constant oude en niet werkende e-mailadressen uit je verzendlijst te halen, door af en toe e-mailadressen van mensen die nooit je mail openen te verwijderen én door met aantrekkelijke inhoud ervoor te zorgen dat veel van je ontvangers je mails ook echt openen en lezen.
  • Schrijf wervend en aantrekkelijk. Vooral de titel is cruciaal, want op basis hiervan besluit de ontvanger je mail te openen of niet. Zorg er verder – zeker bij nieuwsbrieven – altijd voor dat je werkelijk iets te melden hebt in je mail. Tip: laat een nieuwsbrief bijvoorbeeld eens samengaan met een nieuwe blog die pas op je website is geplaatst. Hier kun je prima naar verwijzen in een nieuwsbrief. Houd het tenslotte bij één (hoofd)onderwerp per mail.
  • Veel mensen openen hun e-mails tegenwoordig op hun smartphone. Zorg er daarom voor dat je mails ook op mobiele telefoons goed getoond worden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *