SEO en SEA: misschien heb je wel eens van deze termen gehoord. Maar wat houden deze termen nu eigenlijk in en wat zijn de verschillen tussen SEO en SEA? In dit blog leggen we je hier alles over uit.

SEO

SEO is een afkorting van Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Door middel van SEO maak je jouw website beter vindbaar in de zoekmachines. Je krijgt een hogere positie in de organische zoekresultaten, waardoor meer zoekmachine gebruikers jouw website weten te vinden.

De drie belangrijkste onderdelen van SEO zijn content, backlinks en websitestructuur. Om hoger in de zoekresultaten te komen is het belangrijk om:

  • Regelmatig nieuwe content te plaatsen van hoge kwaliteit
  • Je content up to date te houden
  • Kwalitatieve backlinks te verzamelen
  • Een duidelijke navigatiestructuur te ontwikkelen (menu, interne links, CTA’s)
  • Je website gebruiksvriendelijk te maken (en dus ook responsive)
  • De laadtijd van je website te verbeteren

Dit zijn een aantal factoren die van belang zijn. Daarnaast zijn er nog veel meer ranking factoren die jouw posities in de zoekmachines beïnvloeden. Het optimaliseren van je website kost best wel wat tijd, maar je kunt er ook voor kiezen om dit uit te besteden.

SEA

SEA is eigenlijk iets heel anders dan SEO, maar het heeft wel te maken met je posities in de zoekresultaten. Het staat voor Search Engine Advertising, oftewel adverteren in zoekmachines. Met SEA kan je er heel makkelijk voor zorgen dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten komt te staan. Dit doe je met betaalde advertenties.

Als je een betaalde advertentie in de zoekresultaten plaatst, heeft dit verder geen invloed op je organische zoekresultaten. Het zou dus goed kunnen dat een goed geoptimaliseerde pagina op je website waarvoor je ook adverteert tweemaal in de zoekresultaten komt te staan bij een bepaalde zoekterm.

De belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA op een rij

  • SEA kost altijd geld, aangezien je betaalt voor de advertenties. Je betaalt een prijs per weergave, bezoeker, lead of conversie. SEO hoeft geen geld te kosten. Je moet hier echter wel zelf tijd in stoppen of je kiest ervoor om dit uit te besteden. Als je hier eenmalig tijd of kosten aan spendeert, levert dit je in de toekomst ook nog extra bezoekers op.
  • SEO is een strategie voor de langere termijn. Ook als je hier veel tijd en moeite in steekt, duurt het nog steeds minstens een aantal weken tot maanden voordat je echte verandering opmerkt. Met SEA kun je al meteen meer websitebezoekers aantrekken en een hogere omzet draaien, aangezien je jouw advertenties direct zichtbaar kunt maken.
  • Betaalde advertenties staan vaak bovenaan de pagina met zoekresultaten. De organische resultaten staan daaronder. Met SEA behaal je dus over het algemeen een hogere positie in de zoekmachines dan met SEO. Zo kun je ook een groter deel van je doelgroep bereiken.
  • Het is lastig om te bepalen hoe succesvol je SEO strategie is. Zo weet je nooit helemaal of je hier omgerekend in uren een goed uurloon aan overhoudt en of je hier je investering uithaalt. Je ziet de eerste resultaten pas na een aantal weken of maanden en je kan hier nog wel jarenlang profijt van hebben. Met SEA zie je direct wat de kosten zijn en hoeveel omzet je hieruit hebt gehaald.
  • Via Google Analytics en de Google Search Console zie je gedeeltelijk via welke zoektermen organische websitebezoekers op jouw website terechtkomen. Een groot deel wordt afgeschermd, waardoor je geen compleet beeld krijgt. Met betaalde advertenties kun je wel bij alle betaalde websitebezoekers zien via welke zoekterm ze op jouw website zijn gekomen.

SEO of SEA: waar kun je het beste voor kiezen?

Veel mensen vragen zich af of ze het beste met SEO of SEA aan de slag kunnen gaan. Het antwoord op deze vraag is heel simpel: je kunt het beste kiezen voor een combinatie van beide. Heb je maar een klein budget? Investeer dan toch wat geld in SEA en besteed wat meer tijd aan SEO.

Als je zowel SEO als SEA toepast, haal je het maximale uit je marketing. Het vult elkaar namelijk perfect aan. Met SEO behaal je op de langere termijn resultaat waarvoor je niet hoeft te betalen. SEA brengt wel kosten met zich mee, maar hiermee krijg je ook al direct meer websitebezoekers.

Door SEO en SEA te combineren bereik je een veel groter deel van je doelgroep. Sommige personen klikken misschien alleen op betaalde advertenties of alleen op de eerste paar zoekresultaten, terwijl anderen de advertenties juist voorbij scrollen.

Daarbij kun je met SEA beter onderzoeken op welke zoektermen het meest wordt geklikt (hoogste CTR). Je kunt zien hoe lang bezoekers die via een bepaalde zoekterm op je site zijn gekomen op je website blijven en welk percentage zich inschrijft voor je nieuwsbrief. Ook kun je ontdekken welke zoektermen de meeste conversies of de meeste omzet opleveren. Deze statistieken kun je weer gebruiken om je SEA én je SEO strategie nog effectiever te maken. Zo zal je ook op de langere termijn nog betere resultaten behalen.

Waar leg je de focus op?

Of je je beter wat meer kunt focussen op SEO of wat extra moet investeren in SEA, verschilt ook per zoekterm. Bij sommige zoektermen is het heel lastig om bovenaan in de organische zoekresultaten te komen. Je kunt er dan voor kiezen om iets minder te focussen op SEO en wat meer geld te besteden aan SEA. Als blijkt dat bezoekers via deze zoekterm veel opleveren, kun je er altijd nog voor kiezen om meer tijd te besteden aan SEO.

Heb je een zoekterm gevonden waarop je makkelijk bovenaan kunt komen te staan? Dan is het wellicht beter om wat meer tijd te besteden aan SEO en wat minder te investeren in betaalde advertenties.

Je kunt in ieder geval altijd het beste SEO en SEA combineren. Zo bereik je een groter deel van je doelgroep en kun je met de SEA resultaten jouw SEO strategie verbeteren. Of je beter wat meer tijd in SEO kunt steken of wat meer in SEA moet investeren, hangt af van jouw budget en van de zoekterm. Blijf altijd testen en meten, zodat je erachter komt wat voor jou het beste werkt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *