Google Penguin update 3.0 Oktober 2014

Wellicht heeft u er wel iets van gemerkt de afgelopen dagen. Google heeft weer een penguin update doorgevoerd, namelijk de Penguin update 3.0. Alle updates die Google doorvoert, hebben te maken met het algoritme dat Google gebruikt om binnen de zoekmachine zo goed mogelijk de juiste resultaten te tonen. Hierdoor wordt dit algoritme constant aangepast en verbeterd. Dit betekent voor online marketing bureau’s vaak dat zij hun werkwijze hier en daar wat moeten aanpassen of verbeteren.

Wat valt ons op bij de Google Penguin update 3.0

Uiteraard hebben wij te maken met een hoop websites en online marketing campagnes en houden wij hier ook onze statistieken van bij. Zo kunnen wij een patroon vinden door deze campagnes en websites met elkaar te vergelijken. Zo kwamen wij tot de volgende conclusies:

  1. Een website met lage kwaliteit en weinig inhoud wordt benadeeld.
  2. Websites met een onnatuurlijk linkprofiel of een verkeerd opgebouwd linkprofiel worden benadeeld.
  3. Websites die linken naar of vermeld worden op lage kwaliteit ”niche” sites worden benadeeld.

Wat moet ik doen en waar moet ik op letten?

Ondanks dat Google nooit vrij geeft wat er precies wordt afgestraft binnen het algoritme, weten we wel dat we steeds meer rekening moeten houden met de volgende punten:

  • Zorg voor een nette website die niet gemaakt is om te scoren binnen Google, maar gemaakt is om de bezoeker verder te helpen.
  • Maak koppelingen met social media kanalen.

Bij linkbuilding moet er steeds meer rekening gehouden worden met de volgende punten.

  • Plaats alleen links van relevante websites of pagina’s.
  • Gebruik zoveel mogelijk alleen branded of algemene anchors bij het plaatsen van links.
  • Gebruik social media om vermeldingen te krijgen naar de website.

Wat moet ik doen als ik getroffen ben door de Google Penguin update 3.0?

Het is belangrijk om eerst uit te zoeken waarom uw website is getroffen door de Google Penguin update 3.0. Je kan het stappenplan hieronder volgen om te weten te komen waar het probleem zit.

  1. Heeft u een melding gekregen in webmastertools?
  2. Is uw website gemaakt voor Google of voor uw bezoekers?
  3. Verwijzen er links naar uw website? Welke links zijn dit?
  4. Wat is de anchor verhouding in de verwijzende links? Na deze update is het aan te raden maximaal 10% moneykeywords te gebruiken.
  5. De websites waar de links geplaatst zijn, wat zijn dit voor websites? Zijn deze van kwaliteit en relevant?

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen op dit gebied? Neem dan contact met ons op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws?

Wil jij ook het laatste nieuws van online marketing ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang altijd de laatste informatie over de marketingwereld.