Een website kan meestal niet zonder landingspagina. Sterker nog: vaak heb je meerdere landingspagina’s op je website. Je hebt de term ongetwijfeld al vaker gehoord, maar wat is een landingspagina nu eigenlijk? En hoe maak je een goede landingspagina? Dat is een vak apart en vraagt om enig voorwerk. We helpen je graag verder.
In dit artikel krijg je antwoord op deze vragen:
- Wat is een landingspagina?
- Wat is een SEO landingspagina?
- Wat is het verschil tussen een landingspagina en een homepage?
- Hoe moet je een landingspagina maken?
- Wat moet er in een landingspagina?
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een webpagina op je website waar je direct terechtkomt vanuit een externe bron. Dat kan bijvoorbeeld vanuit een zoekresultaat in Google zijn, vanuit een betaalde advertentie of vanuit een e-mail. De landingspagina is gericht en brengt de zoeker of klikker direct waar hij wil zijn, zonder dat hij zelf via een homepage op zoek gaat naar wat hij nodig heeft.
De landingspagina sluit vaak naadloos aan op de advertentie of andere externe bron waardoor je mensen niet eerst door je website hoeft te loodsen. Daarom zorgt het vaak ook voor meer conversie. Tenminste, als je landingspagina goed in elkaar zit.
Wat is een SEO landingspagina?
Een goede landingspagina is eigenlijk vaak vrijwel automatisch ook een SEO landingspagina. Een SEO landingspagina is namelijk een webpagina waar je bezoeker terechtkomt omdat hij in Google of een andere zoekmachine een bepaalde zoekterm heeft gebruikt.
Een voorbeeld: iemand zoekt in Google naar rode sneakers. Dat is dan de zoekterm. Als jouw website een landingspagina heeft die is geoptimaliseerd voor SEO op de zoekterm ‘rode sneakers’ dan is dat waar de zoeker terecht komt. Een SEO landingspagina is dan ook gecentreerd rondom een bepaalde zoekterm. De term komt terug in afbeeldingen, titels, tussenkoppen en lopende tekst. Hoe specifieker die zoekterm is, hoe effectiever de landingspagina vaak is.
Wat is het verschil tussen een landingspagina en een homepage?
Het verschil tussen een homepage en een landingspagina zit hem vaak in de opbouw. De homepage dient namelijk een ander doel dan de landingspagina. De homepage is uitnodigend van aard en is bedoeld om de bezoeker aan te moedigen dieper de website in te duiken en andere pagina’s te bezoeken. De landingspagina is vaak zo gemaakt dat die direct conversies in gang zet. De bezoeker hoeft niet verder door te klikken naar andere pagina’s, maar kan bijvoorbeeld direct overgaan tot aankoop of inschrijving voor je product of dienst.
Hoe moet je een landingspagina maken
Bezoekers willen snel en gemakkelijk de inhoud vinden die ze zoeken. Daarom wil je als bedrijf dat bezoekers direct op die eerste landingspagina vinden wat ze nodig hebben. Het is daarom belangrijk dat je de landingspagina anders opbouwt dan andere pagina’s op je website.
Voor een klant overgaat op een aankoop doorloopt hij vaak een aantal fases. Als jij je landingspagina zo inricht dat je die klantreis faciliteert, is de kans op conversie het grootst. Onthoud de volgende stappen in het proces van je bezoeker:
- Oriëntatie: wat is er allemaal mogelijk? Welke producten of diensten zijn er?
- Overweging: wat zijn mijn wensen en voldoet dit product daaraan?
- Keuze: past dit bedrijf en product het beste bij mijn wensen?
- Kopen: ik koop mijn product of dienst bij dit bedrijf en doe dat direct hier.
Veel andere webpagina’s op je website dienen niet al deze doelen tegelijk of hebben een geheel andere functie. De landingspagina kun je het beste zien als een reis door al deze stappen heen in één pagina.
Wat moet er in een landingspagina?
Een landingspagina begint met een pakkende titel. Daar is direct zichtbaar waar de pagina over gaat. Die titel sluit dan ook aan op het product of de dienst die je aanbiedt.
Daarna volgt een korte en duidelijke beschrijving van wat je aanbiedt. Het is ook goed om hier in te spelen op de vraag of de pijn van je bezoeker. Welk probleem loopt hij tegenaan of welke vraag heeft hij? Houd dat in je achterhoofd.
Plaats foto’s die je product of dienst laten zien of op een andere manier een goede aanvulling zijn. Beeld is nodig om de pagina op te breken, maar voorkom dat je te veel nietszeggende foto’s gebruikt puur ter opvulling.
Gebruik kleuren, iconen en knoppen om de bezoeker gemakkelijk door de pagina te leiden. Je wil dat hij in een oogopslag ziet welke informatie waar te vinden is. Voorkom dat je teksten te lang worden. Een paar regels per alinea is al voldoende.
Het belangrijkste van een goede landingspagina is de call to action (CTA). Dat is je oproep tot actie. Met een call to action spoor je de bezoeker bijvoorbeeld aan om te kopen, in te schrijven of aan te melden. De call to action moet een gevoel van urgentie aanwakkeren, maar niet te opdringerig zijn.
Een perfecte landingspagina maken
Een landingspagina ontwerpen en schrijven is een vak apart. Om echt je conversie te zien groeien heb je een pagina nodig die naadloos aansluit op de vraag van je bezoeker. Benieuwd naar hoe jij de perfecte landingspagina maakt voor je bezoeker én voor Google? Neem contact op met het SEO bureau in Arnhem, JG Webmarketing en wij helpen je graag op pad.