Zo haal jij het maximale resultaat uit een blogartikel – 7 tips
Je hebt heel wat tijd besteed aan het schrijven van een goed blogartikel. Nu wil je daar natuurlijk ook zoveel mogelijk resultaat uithalen. Wat kun je allemaal doen om het resultaat van een blogartikel te maximaliseren? Wij delen onze 7 beste tips in dit artikel!
1. Optimaliseer je artikel voor zoekmachines
Waarschijnlijk schrijf je een blogartikel voornamelijk om je ranking in zoekmachines te verhogen. Om hier het maximale uit te halen, is het belangrijk dat je artikel goed geoptimaliseerd is.
Stappenplan voor SEO-optimalisatie
- Doe een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Ga op zoek naar langere zoektermen met weinig concurrentie en een hoog zoekvolume.
- Verwerk de zoekterm(en) in de tekst, titel en meta data.
- Schrijf een lang artikel van 1.000+ (of beter nog: 3.000+) woorden.
- Zorg ervoor dat jouw artikel het beste artikel is op deze zoekterm. Wees vernieuwend, maak je tekst goed leesbaar en ga voor kwaliteit.
- Maak een lange titel met een lijstje, how to of gids. Probeer de titel 14+ woorden te maken.
- Gebruik H2 headings en het liefst ook H3 headings.
- Verwerk één of meerdere lijstjes in je blogartikel.
- Vul de tekst aan met foto’s, grafieken en/of tabellen.
- Schrijf een aantrekkelijke meta title en meta description.
Snel hoger scoren
Wil je snel hoger scoren in de zoekmachines? Dan kun je over een actueel onderwerp in jouw branche schrijven, zoals een populaire nieuwe trend of een innovatie. Door de hoge populariteit is het zoekvolume ook hoog en vaak heb je bij actuele onderwerpen maar weinig concurrentie.
2. Deel je artikel op social media
Om er voor te zorgen dat je blogartikel direct meer websitebezoekers aantrekt kun je het delen op social media. Deel het in ieder geval op je eigen social media accounts. Je zou hetzelfde blogartikel eventueel ook meerdere keren kunnen delen, bijvoorbeeld eens in de drie maanden. Je bereikt namelijk lang niet al je volgers met één post, dus de kans is groot dat je met een tweede of derde keer delen weer veel nieuwe volgers bereikt en lezers aantrekt.
In deze social media posts kun je ook influencers taggen. Als het een goed blogartikel is, bestaat er een kans dat zij het artikel delen via hun account.
Informatieve blogartikelen kun je ook delen in social media groepen of als een reactie op social media posts. Zorg er wel altijd voor dat dit relevant is.
3. Verstuur een mailing met je nieuwste blog(s)
Nog een goede manier om direct meer websitebezoekers aan te trekken met je blogartikel is het versturen van een mailing met je nieuwste blog(s). Deze mailing kun je verzenden naar je nieuwsbrieflezers. Ook kun je op jouw website een module maken waarbij websitebezoekers zich kunnen inschrijven voor e-mails met je nieuwste blogartikelen.
Wil je periodiek je nieuwste blog(s) naar je inschrijvers verzenden? Er zijn plugins en e-mailprogramma’s waarmee je dit geheel kunt automatiseren!
4. Plaats een herschreven versie als gastblog
Gastbloggen kan je veel extra websiteverkeer én een hogere ranking in de zoekresultaten opleveren. De backlink is goed voor je linkprofiel en je laat zien dat je een autoriteit bent in jouw branche. Een gastblog hoeft niet altijd een compleet nieuw artikel te zijn, zolang het maar helemaal herschreven is (en dus geen duplicate content).
Het herschrijven van een artikel is vaak een stuk makkelijker dan het schrijven van een nieuw artikel, aangezien je de research al hebt gedaan. Je kunt er ook voor kiezen om slechts een deel te herschrijven en dit op een andere site als gastblog te plaatsen, zodat je eigen blogartikel toch een andere inhoud heeft en uniek blijft.
5. Voeg blogartikelen samen tot een e-book
Je kunt de content in je blogs ook hergebruiken in een e-book. Een betaald e-book is misschien niet zo’n goed idee, aangezien de content ook al gratis beschikbaar is op je website. Maar je kunt hier wel een leuke weggever maken. Websitebezoekers die hun e-mailadres achterlaten kunnen dit e-book dan gratis downloaden. Deze leads kun je vervolgens weer e-mails sturen met promoties.
Een e-book maak je heel eenvoudig door een PDF te maken van je populairste blogartikelen. Je kunt ook een stappenplan samenstellen met een aantal blogs die hierbij passen. Of je kunt voor slechts een deel van het e-book blogartikelen gebruiken en de rest zelf kunnen schrijven. Hier zou je dan eventueel wel een betaald e-book van kunnen maken.
6. Plaats een call-to-action in het artikel
Uiteindelijk willen we allemaal vaak maar één ding: nieuwe klanten aantrekken. Nieuwe blogartikelen kunnen je hier zeker bij helpen. Hiermee krijg je meer websitebezoekers en je laat je expertise zien. Wil je de kans dat een lezer klant wordt vergroten? Dan is het slim om een call-to-action in het artikel te plaatsen. Dit kan een link zijn of een knop, maar je kunt er ook een omschrijving bijzetten.
7. Verwerk interne links in het artikel
Interne links zijn goed voor je SEO ranking. Je geeft hiermee een beetje waarde door aan de pagina waarnaar je linkt, waardoor deze pagina hoger wordt gewaardeerd door de zoekmachines. Maar dat is niet het enige voordeel: interne links zorgen er ook voor dat bezoekers langer op je website blijven. Ze lezen meer blogartikelen, krijgen meer interesse in je bedrijf en doen daardoor ook sneller een aankoop. En daarbij is het ook nog eens zo dat een gemiddeld langere bezoekersduur ook weer je ranking in de zoekmachines kan verhogen!
Je kunt interne links plaatsen onder relevante woorden of zinnen het artikel. Het is vaak echter nog beter om de lezers ook duidelijk te maken dat ze in een ander blogartikel meer kunnen lezen. De kans is dan groter dat lezers ook doorklikken. Andere vormen van interne links die goed werken zijn bijvoorbeeld gerelateerde blogs of knoppen met links naar het vorige en volgende artikel.