Social media: je moet er iets mee. Om je heen zie je concurrenten volop likes binnenslepen. Toch heb jij maar een paar volgers en lijken je posts amper mensen te bereiken. Herkenbaar? Je bedrijf promoten op Facebook is een goede manier om reclame te maken. Maar dan moet je wel weten hoe. Zomaar af en toe iets posten is niet meer genoeg om je potentiële klanten te bereiken via Facebook. Social media werkt met geavanceerde algoritmes. Deze algoritmes bepalen welke inhoud goed scoort en welke niet. Dat heeft te maken met inhoud maar ook tijdstip, doelgroep en volgers.

Wil jij ook meer leren over wat je met Facebook kunt doen om je bedrijf te promoten? Er zijn een aantal kernaspecten die je eerst moet begrijpen.

Betaald of onbetaald promoten via Facebook

Wanneer je een bedrijfspagina aanmaakt op Facebook, dan kun je daar zoveel berichten op plaatsen als je wil. Dat is volledig gratis. Je bereikt daarmee de mensen die jou volgen en hebt bovendien de mogelijkheid om je bereik te vergroten doordat jouw volgers weer andere volgers hebben, waarmee deze berichten worden gedeeld.

Je kunt echter ook posts tegen betaling plaatsen op Facebook, ofwel advertenties. Met deze posts kun je meer mensen bereiken en specifieke doelgroepen. Je kunt dan bijvoorbeeld een post uitzetten die met name gezien wordt door mensen uit jouw regio, met de juiste leeftijd of die op een andere manier voldoen aan jouw doelgroep. Advertenties kosten geld maar kunnen in sommige gevallen dus meer voor je bedrijf betekenen.

De content van je posts

Of je nu onbetaald probeert je bereik op Facebook te vergroten of door middel van advertenties: het gaat uiteindelijk om de inhoud. Inhoud noemen we ook wel content. De content van de post is de boodschap, de woorden, het beeld. Het bericht dat je de wereld in slingert. Je kunt honderden euro’s aan betaalde posts betalen en nog niemand bereiken, omdat de inhoud van je post niemand aanspreekt of het doel voorbij schiet. Content is alles op social media, en ouderwetse reclametechnieken werken lang niet altijd.

Wat je zelf kunt doen ter promotie op Facebook

De inhoud is dus leidend bij elke post. Ouderwetse slogans of nietszeggende reclameboodschappen doen het niet goed bij publiek op social media. Met name jongere doelgroepen worden graag geprikkeld en verrast. Wil je zelf aan de slag met het schrijven van posts en het bereiken van je doelgroep? De volgende tips helpen je op weg.

Zorg voor een contentplan

Zomaar iets posten kan succes opleveren maar is op de lange termijn niet nuttig. Het kost je veel tijd en energie. Bovendien zit er geen rode draad in je berichtgeving. Dat maakt het voor mensen lastiger om uit jouw berichten op te maken wie je nu precies bent en wat je doet. Je wil overtuigen, prikkelen en stimuleren. Dat doe je het beste met een uitgedacht contentplan.

In een contentplan bepaal je wat je gaat posten, hoe en met welk doel. Je bepaalt onder andere een tone-of-voice voor je posts maar ook de customer journey maakt onderdeel uit van dit plan. Maak een kalender voor jezelf en plan je posts bijvoorbeeld een maand vooruit. Zo voorkom je dat je gedurende de week onnodig veel tijd verspilt aan het bedenken van social media posts.

Een contentplan en bijpassende strategie maken is geen simpel karwei. Het is daarom mogelijk om dit uit te besteden.

Zorg voor originele content

Op social media kan alles. Doe dus vooral niet wat iedereen doet. Wees origineel in je content. Plaats video’s en foto’s. Vertel unieke verhalen. Vraag een storyteller om bijzondere posts voor je te schrijven die echt opvallen bij je doelgroep. Originaliteit is dé sleutel tot opvallen in de massa aan bedrijven op Facebook. Het is om die reden dat er bedrijven zijn die groot worden dankzij social media, zonder ooit te betalen voor een post: ze zijn origineel.

Blijf dicht bij jezelf

Origineel zijn betekent niet dat je originele bedrijven na moet doen. Ga niet op zoek naar concurrenten met veel volgers om hun tactieken over te nemen. Blijf dicht bij jezelf en de identiteit van jouw bedrijf. Als je probeert het bedrijf als iets heel anders te presenteren dan het is, dan ben je niet consistent. En dat gaat opvallen.

Spreek jij klanten altijd aan met ‘u’? Dan hoef je niet ineens heel vlot te gaan doen op social media. Is jouw communicatiestijl informeel? Dan kun je dat ook zo presenteren op Facebook. Zijn er bepaalde kleuren, termen of handelswijzen welke je veel gebruikt in de communicatie van je bedrijf? Voer dit dan door op je social media accounts. Zo blijf je dicht bij de identiteit van je onderneming.

Haal de statistieken erbij

Je Facebook bedrijfspagina heeft ook een statistiekenpagina. Die pagina is alleen voor jou zichtbaar. Daar kun je zien wie jouw pagina bezoekt, wanneer, hoe vaak en waar ze het meeste op klikken. Je kunt zien welke berichten goed aanslaan en welke niet. Analyseer al deze data en pas je contentplan erop aan. Als bijvoorbeeld blijkt dat je veel post om 7 uur in de ochtend terwijl jouw doelgroep vooral ‘s middags online is, dan kun je de posts daarop aanpassen.

Houd je doelgroep scherp in de gaten

Zo ongeveer de halve wereld zit op Facebook. Dat zijn heel wat mensen met allemaal verschillende leeftijden, voorkeuren en ambities. Zorg dat je jouw doelgroep goed in zicht hebt voordat je begint met posten.

Doe dit door jouw ‘ideale klanten’ voor te stellen. Hoe oud zijn die personen? Wat voor werk doen ze? Wat zijn hun hobby’s, en in wat voor een gezinssamenstelling leven ze? Dit alles maakt het makkelijker je doelgroep op te speuren. Als jij vervolgens weet wat jouw doelpubliek is, dan kun je berichten daarop aanpassen.

Soorten posts die aanslaan bij een groot publiek

Veel van wat je weet over reclame, kun je dus uit het raam gooien als het om Facebook gaat. Er zijn echter wel een aantal soorten posts waarvan bekend is dat ze goed aanslaan bij het social media publiek. Tenminste, mits je ze origineel toepast:

Een kijkje in de keuken: post over hoe het er achter de schermen aan toe gaat in je bedrijf. Heb je bijvoorbeeld een kledingwinkel? Vertel eens iets over inkoop of over je team.
Beantwoord veelgestelde vragen: Potentiële klanten zitten vaak nog met vragen over je product of dienst. Neem een aantal van de meest gestelde vragen op in je contentplanning en post het antwoord erop in een bericht.
Ga bloggen: voeg een blogpagina toe aan je website waar je korte berichten schrijft over je product of dienst. Dit kan van alles zijn: van tips over hoe het te gebruiken tot verhalen over hoe je dienst tot stand is gekomen. Deze blogs kun je vervolgens weer delen in een bericht op Facebook. Zo haal je potentiële klanten direct naar je website toe.

Een vak apart

Het is belangrijk om te onthouden dat Facebook werkt met algoritmes die geregeld veranderen. Wat vandaag aanslaat, kan volgende week een ongelezen post zijn. Heb je geen plezier in het promoten van je bedrijf via Facebook? Besteed het dan (deels) uit, of zorg voor een strakke contentstrategie. Dan ben je er zelf zo min mogelijk tijd aan kwijt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *