Waarom een blogpagina op de website?

In de afgelopen tijd is het schrijven van sterke content erg belangrijk geworden voor elke website. Het opzetten en bijhouden van een blogpagina op een website hoort daarbij en brengt veel voordeel met zich mee. Heb je nog geen blogpagina op je website? In dit artikel lees je hier alles over.

Wat is een blog?

Een blog is eigenlijk niks anders dan een geschreven artikel dat online staat, op een website. Dit artikel kan zowel informatief als inspirerend zijn en kan zowel persoonlijk als zakelijk zijn. In persoonlijke blogs vertelt de schrijver vaak wat hij heeft meegemaakt, terwijl in een zakelijke blog een bedrijf vooral schrijft over de branche waarin zij werkzaam zijn. Een blog heeft altijd iets persoonlijks, zakelijke blogs dus ook. Denk hierbij aan de manier hoe elk bedrijf uitgebreide toelichting en tips kan geven over een bepaald onderwerp of artikel. Het is dus een unieke content dat het onderwerp waar je over schrijft versterkt.

Waar een blog over schrijven?

Wanneer je een blogpagina op je website wilt opzetten. Dan kan het lastig zijn om een onderwerp te kiezen waar je over gaat schrijven. Er zijn een aantal tips die je hierbij kunnen helpen.

Allereerst is het goed om te bedenken voor wie je de blog schrijft. Als bedrijf weet je wie je klanten zijn, dus je weet aan wie je jouw producten of diensten verkoopt.

Weet je niet goed over welk onderwerp je kan schrijven? Dan kan een brainstorm hierbij helpen. Spring in op het seizoen bijvoorbeeld of een bepaalde gebeurtenis of nieuwe regelgeving. Werk ook met in- en externe links die relevant zijn aan het blog. Houd tijdens het schrijven van een blog de klant ook goed voor ogen. Denk bijvoorbeeld aan wat je klanten interessant zullen vinden of waar ze graag meer over willen weten en dus lezen. Vergeet natuurlijk niet de call to action.

Wat zijn de voordelen van een blog?

Een blogpagina maakt je website wat persoonlijker en tevens ook wat menselijker. Dit komt omdat je informatie deelt en je ook snel kan communiceren wanneer er wat gebeurd bijvoorbeeld binnen het bedrijf of de branche. Je website “leeft” hier als het ware door.

Naast dat een blog je website wat persoonlijker en sterker kan maken, heeft het opzetten van een blog nog een voordeel. Namelijk de SEO (search engine optimalisatie). Wanneer je eens in de zoveel tijd een blog op de website plaatst, dan ziet Google dat de website actief is. Aan de hand van de relevante en unieke content, zal de website hierdoor hoger in de zoekresultaten komen. Nog een voordeel is dat blogpagina’s extra mogelijkheden biedt voor bezoekers. Niet alleen omdat de bezoeker het nieuwsblog snel heeft gevonden binnen Google, maar ook omdat zij hier uitgebreide informatie kunnen vinden waardoor zij vertrouwen krijgen in jouw website. De kans op potentiële klanten neemt dus toe.

Een blog uitbesteden?

Er zitten dus voordelen aan het schrijven en het online zetten van een blog. Maar een nadeel is wel dat het schrijven van zo’n blog vrij veel tijd kan kosten. Omdat jij zelf natuurlijk het meeste verstand hebt van je bedrijf (en de branche), weet jij hier zelf als geen ander veel over te vertellen.

Maar een goede tekst schrijven is ook niet voor iedereen weggelegd. Zo schrijft de ene persoon graag en zonder enige problemen een blog, terwijl de ander hier veel moeite mee kan hebben. Op een gegeven moment kan je ook last gaan krijgen van gebrek aan inspiratie. Dit kan vervelend zijn en ook kan je blog er zelfs stil door komen te liggen. Gelukkig is ook daar een oplossing voor. Zo kun je blogs ook gaan uitbesteden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *