Content marketing is het onderdeel van marketing waarbij informatie of inhoud (oftewel content) namens organisaties voor consumenten centraal staat. Het gaat om marketing met een strategische insteek. Dit betekent dat je je voor een lange periode inspant om er op de lange termijn beter van te worden in zakelijk opzicht.
In dit artikel gaan we eerst dieper in op hoe content marketing globaal werkt en op welke manieren je hier invulling aan kunt geven. Verder wordt duidelijk wat het belang is van een goed doordachte content marketingstrategie en in welke valkuilen veel ondernemers wat dit betreft trappen.
Informeren, adviseren en verkopen
Bij content marketing gaat het meer dan bij andere vormen van marketing om het informeren van je (potentiële) klanten. Je klanten worden dan dus door jou voorzien in hun behoefte aan informatie. Daarnaast kunnen ze bij jou terecht voor aanvullende adviezen. In die zin kun je stellen dat je met goede content marketing je consumenten op de goede weg helpt, zelfs al hebben of hadden deze mensen niet direct het doel om ook iets te kopen.
Uiteindelijk is het over de lange termijn natuurlijk ook wel de bedoeling dat je blijvende klanten voor je weet te winnen. Omdat consumenten je zijn gaan vertrouwen zullen zij hopelijk na verloop van tijd ook omzet genereren voor je organisatie. Maar het aspect van het langzaam maar zeker voor je winnen van klanten, dat is waar het bij content marketing toch echt het meest om draait.
Dit zijn de meest voorkomende vormen van content marketing
Veel mensen denken bij content marketing meteen aan bijvoorbeeld blogs of andere pagina’s met informatieve teksten op websites. Inderdaad zijn dit instrumenten die vaak voor content marketing worden ingezet, maar er zijn er nog veel meer. Zo kunnen de volgende verschijningsvormen stuk voor stuk onder content marketing vallen:
Blogs die op websites verschijnen. Dit zijn artikelen waarin de inhoudelijke tekst het belangrijkste aspect vormt. In dergelijke blogs kun je bijvoorbeeld nieuws delen uit je vakgebied. Daarnaast is een blog een ideaal middel om een nieuwe dienst of product van je organisatie te introduceren. Je kunt in zo’n blog dan gelijk diep ingaan op dit nieuwe product. Het is verder slim om af en toe een blog te schrijven over een product dat je wel aanbiedt, maar waar op andere plekken op je website toch maar weinig aandacht aan wordt geschonken.
- Andere informatieve pagina’s op je website. Dit zijn doorgaans zogeheten productpagina’s en landingspagina’s.
- Het delen van informatie via e-mail en social media kanalen.
- Video’s op Youtube, die mogelijk ook via je eigen site te zien zijn.
- Foto’s of afbeeldingen.
Informatieve illustraties. Dit zijn afbeeldingen waar door middel van het gebruik van kleuren en teksten op een aantrekkelijke manier informatie wordt verstrekt. Deze illustraties worden ook wel infographics genoemd. Verschillende diagrammen – waaronder cirkeldiagrammen, staafdiagrammen en beelddiagrammen – kunnen hier ook onder vallen.
Podcasts, oftewel informatieve audio-uitzendingen.
Folders, pamfletten, brochures en gidsen. Ook een bijdrage in een (plaatselijke) krant kan tot de gedrukte verschijningsvormen van content marketing gerekend worden.
Je aanwezigheid op een beurs of een ander evenement waar je potentiële klanten denkt tegen te komen.
Het mag duidelijk zijn: content marketing bevat nadrukkelijk niet alleen online verschijningsvormen. Ook buiten de digitale wereld zijn er diverse mogelijkheden. Voor welke vormen je het best kunt kiezen? Dat hangt vooral af van het werkveld waarin je actief bent. Natuurlijk zijn de voorkeuren van jouw doelgroep hierbij ook leidend.
Het belang van een goede contentstrategie
Zoals we in de inleiding al meldden: content marketing is een vorm van strategisch management. Uiteraard houdt dit dan ook in dat je vooraf een sterke strategie zult moeten ontwikkelen. Alleen dan zul je namelijk over de langere termijn de beoogde doelen kunnen behalen.
Waaruit een duidelijke contentstrategie kan bestaan hangt af van de complexiteit van je werkveld en je doelgroep. Toch kunnen we stellen dat je voor een goede strategie zeker een duidelijk antwoord nodig hebt op elk van de volgende vier vraagstukken:
- Wat zijn je doelstellingen van je content marketing? Probeer je doelen zo concreet mogelijk te formuleren.
- Welke mensen maken deel uit van je doelgroep(en)?
- Welke soorten content ga je maken?
- Waar, wanneer, door wie en op welke manier ga je de content (laten) maken en publiceren?
Wat is de relatie van content marketing met SEO?
Vooral voor alle geschreven content voor op je website geldt dat je dit nooit helemaal los kunt zien van SEO, oftewel van je wens om je site zo hoog mogelijk te laten scoren in de online zoekmachines. Zo is het bij het schrijven van blogs, artikelen of informatieve pagina’s altijd zinvol om je even te verdiepen in gerelateerde zoektermen die consumenten vaak gebruiken. Op die manier vergroot je de kans dat je nieuwe content goed gevonden wordt. Bovendien beschouwt Google het als positief als je met enige regelmaat nieuwe informatie toevoegt aan je site. Ook dat kan tot gevolg hebben dat jouw site een betere ranking verdient.
Toch draait het bij content marketing zeker niet alleen om SEO. Bij content marketing is het immers de bedoeling dat je via een methodische aanpak consumenten aanspreekt, informeert en uiteindelijk voor een langere tijd aan je bindt. In eerste instantie hebben deze mensen vaak niet eens een directe intentie om iets te kopen. In die zin is content marketing dus duidelijk iets waarvan je op de langere termijn de vruchten moet plukken. Dit is bij SEO-activiteiten anders; daarvan is normaal gesproken het doel om snel je website een hogere ranking te laten hebben.
Welke fouten worden vaak gemaakt bij content marketing?
Het bedenken van een sterke contentstrategie is zeker niet voor elke ondernemer heel eenvoudig. Dat geldt natuurlijk ook voor het uitvoeren van die strategie. Geen wonder dus, dat hier wel eens fouten bij gemaakt worden. Als je aan het begin staat van je content marketing campagnes, lees dan zeker even de volgende, afsluitende opsomming door. Deze opsomming bevat immers de meest gemaakte fouten als het gaat om content marketing.
Sommigen verdiepen zich niet goed genoeg in hun doelgroep. Daardoor weten ze niet precies wat de wensen zijn van hun doelgroep en waar deze potentiële klanten naar op zoek zijn.
Veel ondernemers richten zich ook in blogs te nadrukkelijk op (vermeende) algemene sterke punten van het bedrijf. Lezers van blogs zitten daar meestal niet op te wachten. Zij willen namelijk bijvoorbeeld specifieke informatie lezen over een dienst of product, of info over hoe een bepaald probleem valt op te lossen. Kortom, schrijf vanuit de klant, niet vanuit jezelf.
De verleiding blijkt voor velen groot om zo vaak mogelijk nieuwe content te plaatsen, zelfs als deze niets nieuws toevoegt. Kwantiteit lijkt dan dus boven kwaliteit te gaan. Dat is niet de bedoeling. Consumenten willen namelijk graag verrast worden met nieuwe informatie. Je kunt dus beter af en toe iets verfrissends publiceren dan met grote regelmaat open deuren intrappen.
Ondernemers willen vaak liever vandaag dan morgen zakelijk resultaat zien van hun content marketing inspanningen. Dit is meestal niet reëel. Content marketing is namelijk bedoeld voor meer klanten en omzet op de lange termijn.
Tenslotte zijn er bedrijfsleiders die de resultaten van de door hen ondernomen activiteiten niet meten. Dat is zonde, want juist in de online marketingwereld zijn veel dingen meetbaar. Onderzoek dus altijd via bijvoorbeeld Google Analytics hoe je content marketing uitingen gescoord hebben. Breng vervolgens waar nodig aanpassingen in je strategie aan.