Een website maken is eenvoudiger dan je denkt. Dankzij moderne software kun je nu ook met beperkte technische kennis een website opzetten en onderhouden. Maar je wil natuurlijk wel dat die website er professioneel uitziet. Hoe je dat aanpakt? Dat lees je hier.
Kies en koop een domeinnaam
Je domeinnaam is je webadres. Veel ondernemers gebruiken hun bedrijfsnaam als domeinnaam. Je kunt er ook voor kiezen om je volledige naam te gebruiken. Daar kiezen met name freelancers vaak voor. Controleer altijd eerst de beschikbaarheid van de domeinnaam voor je de bedrijfsnaam registreert bij de KVK. De kosten van het registreren van een domeinnaam verschillen, dus doe altijd een prijsvergelijking.
Programmeren is niet (altijd) nodig
Nu is het tijd om de website te gaan bouwen. Jaren terug had je daarvoor een programmeur nodig. Zij gebruiken ingewikkelde programmeertalen zoals HTML, CSS en JavaScript. Hoewel deze nog steeds worden gebruikt, zijn ze niet meer essentieel voor een werkende website. Of je een programmeur nodig hebt, hangt dus samen met waar je de website voor wil gebruiken.
De drie meest populaire manieren om een website te bouwen zijn:
met een websitemaker
met een Content Management Systeem (CMS)
met een programmeertaal
Een websitemaker
De eenvoudigste optie om een website te bouwen is met een websitemaker. Er zijn meerdere softwareprogramma’s om uit te kiezen die het bouwen van een website vereenvoudigen. Vaak kun je zo’n websitemaker in een pakketvorm aanschaffen. Je krijgt dan hosting, een domeinnaam, een editor en sjablonen om je website mee te ontwerpen.
Je bouwt je website in zo’n programma vaak met een drag-and-drop editor. In plaats van ingewikkelde codes te schrijven kun je foto’s, tekstblokken en video’s gewoon aanklikken en over de pagina slepen tot je blij bent met je ontwerp. Websitemakers zijn ideaal voor beginners en de minder gecompliceerde websites.
Voordelen en nadelen van een websitemaker
Een aantal populaire websitemakers zijn Wix, Divi, WordPress Bakery en Shopify. Deze speciale programma’s hebben een aantal grote voordelen:
Ze zijn eenvoudig te leren.
Je hebt geen aparte software nodig: alles werkt online.
Updates en beveiliging wordt door de websitemaker geregeld.
Je kunt ontwerpen met sjablonen maar deze zijn ook aan te passen aan je huisstijl.
Natuurlijk hebben websitemakers ook nadelen waar men tegenaan loopt:
De functies zijn beperkt en afhankelijk van de websitemaker.
Je bent minder flexibel in je ontwerp omdat je afhankelijk bent van sjablonen.
Voor extra opties moet je soms een duur abonnement kopen.
Websitemakers zijn meestal niet geschikt voor complexe websites met een database. Denk bijvoorbeeld aan uitzendbureaus die veel en vaak vacatures moeten updaten.
Een websitemaker is echter ideaal voor kleine ondernemingen, freelancers, portfolio sites en blogs. Een websitemaker beperkt je wel in creativiteit. Als dit nu juist de dienst is die jij aanbiedt dan is een websitemaker wellicht te beperkt om een indrukwekkende site mee te bouwen.
Een content management systeem (CMS)
Een CMS werkt in principe hetzelfde als een websitemaker maar is ingewikkelder in gebruik. Met een websitemaker kun je eenvoudig content zoals tekst en afbeeldingen toevoegen. Ontwerpen is bovendien makkelijker dan ooit. Met een CMS is tenminste een basiskennis van code als HTML wél nodig. Het biedt meer mogelijkheden en je bent minder beperkt in je creativiteit. Daar tegenover kost het ook meer tijd
Een contentmanagementsysteem (CMS) werkt in principe hetzelfde als een websitemaker, maar is veel ingewikkelder in gebruik. Wel ben je met een CMS vaak goedkoper uit. Het pakket van hosting, domeinnaam, editors en sjablonen dat je bij een websitemaker krijgt is vaak duurder dan wanneer je dit alles los koopt.
Programmeren is de derde optie. Daar is echter uitvoerige kennis voor nodig. Het is niet aan te raden voor beginners met beperkte technische kennis.
De inhoud van je website is leidend
Content is key: een veelgehoorde uitspraak van websitebouwers. Dat wil zeggen dat de inhoud van je website het succes bepaalt. Je tekst en beeld moeten duidelijk maken wat je aanbiedt. De bezoeker moet snel kunnen zien waar op de site hij moet zijn. Design is ook belangrijk maar komt altijd op de tweede plaats.
Pas je content bovendien aan op de doelgroep. Zorg dat je geen onnodig moeilijke taal gebruikt en maak navigeren makkelijk met een menubalk of zoekbalk.
Responsive design mag niet meer ontbreken
Door de opkomst van de smartphone en tablet is responsive design prioriteit nummer één na je content. Responsive design betekent dat je website zo ontworpen is dat deze optimaal beleefd kan worden op allerlei soorten apparaten en schermen.
Mobile first
Meer dan de helft van de websurfers bezoekt sites tegenwoordig via een smartphone. Mobile first moet dus je uitgangspunt zijn. Zorg dat je website ontworpen is voor de telefoon en daarna aangepast is op andere apparaten. Veel websitemakers helpen je site automatisch mobile ready te maken.
Houd je aan de regels van het web
Vind je dat veel websites op elkaar lijken? Dat heeft een reden. Je wil je wellicht onderscheiden door een unieke website te creëren maar dit kan averechts werken. Websites lijken op elkaar omdat deze vormgeving en contentsoorten leiden tot de meeste bezoekers. Volg dus de regels van het web op. Experimenteren is prima maar sommige regels zijn er met een reden.
En nu nog vindbaar zijn…
Je hebt dagen of misschien wel weken aan de perfecte website gewerkt maar je hebt nog geen bezoekers. Hoe kan dat? Waarschijnlijk ben je niet goed vindbaar in zoekmachines als Google. Er zijn een hoop maatregelen die je kunt treffen om die vindbaarheid te verbeteren. Die maatregelen noemen we Search Engine Optimization of kortweg SEO. Neem contact op met een SEO-specialist om je website naar een hoger niveau te tillen en écht succesvol te maken.