Webshops: ze komen als paddestoelen uit de grond. Geen wonder dus dat het lastig is om op te vallen in de massa. Met name wanneer je veel concurrentie hebt, is het lastig om je potentiële klant juist naar jouw webshop te leiden. En toch is het mogelijk! Je webshop promoten kan namelijk op veel manieren.

De basis begint natuurlijk bij een goed werkende webshop. Zorg dat alles functioneert, dat je voldoet aan de wetten en regels op het gebied van online winkelen en dat je producten een duidelijke omschrijving hebben. De basis van elke vorm van online marketing is namelijk een goed functionerende website.

Tip 1: kies de beste CMS voor jouw behoeften

Webshops draaien het beste op software ofwel of CMS (Content Management System) die daarvoor bedoeld zijn. Je kunt dan denken aan het veelgebruikte WordPress. Installeer dan de plugin WooCommerce, speciaal bedoeld voor webshops. Shopify en Magento zijn andere veelgebruikte systemen voor wie WordPress liever overslaat.

Welk CMS voor jou geschikt is, hangt af van je wensen. Magento wordt veel gebruikt door grote bedrijven. WooCommerce is zeer gebruiksvriendelijk en geschikt voor mensen die alles zelf in handen houden. Shopify heeft veel verschillende designopties. Er valt voor elk systeem iets te zeggen.

Tip 2: ben actief op social media

Social media is voor veel mensen niet weg te denken uit het dagelijks leven. Actief zijn op social media is ook nog eens gratis. Het is dus de ideale manier om je webshop onder de aandacht te brengen. Maak een bedrijfspagina voor je webshop en plaats regelmatig interessante posts. Zo ben je altijd zichtbaar.

Wat je plaatst, hangt natuurlijk van je bedrijf af. Het is altijd goed om beeld van je producten te delen wanneer je een webshop hebt. Ook kun je denken aan posts met tutorials, recensies van gebruikers of een aanhaker aan een speciale feestdag. Social media is bovendien de perfecte plek om acties aan te kondigen. Daarover later meer.

Ben je niet helemaal thuis in de wereld van social media? Je hoeft niet gelijk altijd overal aanwezig te zijn. Afhankelijk van je product en doelgroep kun je kiezen voor Instagram, Facebook, Linkedin of een ander platform.

Tip 3: ga bloggen

Heb je het idee dat er maar weinig bezoekers op je website komen of zijn ze snel weer weg? Start dan een blog. Bij veel CMS en plug-ins kun je gemakkelijk een blogpagina aan je webshop toevoegen. Waarom bloggen? Omdat het de ideale manier is om jouw expertise te tonen.

Verkoop je bijvoorbeeld beautyproducten? Dan kun je volop bloggen over hoe deze te gebruiken, de bestanddelen, welk product bij welke persoon past en nog veel meer. Wanneer een lezer merkt dat jij expert bent dan krijgt hij meer vertrouwen in je product.

Bloggen is niet alleen een manier om de bezoekers op je site te overtuigen van jouw deskundigheid. Het is ook een manier om die bezoekers überhaupt naar je website te krijgen. Wanneer iemand zoekt naar advies over een bepaald product, dan komen ze wellicht eerst bij jouw blogartikel terecht. Als ze vervolgens op jouw site de producten ook kunnen aanschaffen, is de drempel lager.

Tip 4: laat anderen over je schrijven

Laten we eerlijk zijn: bloggen is een vak apart. Niet iedereen heeft de tijd of de schrijfvaardigheid om elke week een sterke blog te schrijven. Gelukkig kun je het uitbesteden.

Zoek bijvoorbeeld een tekstschrijver die geregeld blogs kan bedenken en schrijven die van toepassing zijn op jouw product. Of benader bloggers die in jouw branche actief zijn en biedt ze testproducten aan. Hier kunnen ze vervolgens een bericht over schrijven. Wanneer ze dan ook nog eens linken naar jouw webshop dan heb je er het meeste aan.

Tip 5: plaats advertenties in Google

Je kunt op organische wijze hoog in de zoekresultaten komen in Google. Toch is dat met een webshop lastig, zeker als je veel concurrentie hebt. Je kunt er dan voor kiezen om te betalen voor advertentieruimte in Google. Je komt dan automatisch hoog in de resultaten te staan voor een bepaald bedrag per klik.

Als je snel meer bezoekers wil bereiken en er budget voor over hebt, dan zijn Google ads een prima optie. Je kunt je advertenties bovendien gemakkelijk zelf beheren en plaatsen. Twijfel je over de inhoud? Laat dan een copywriter of content expert meekijken.

Bedenk wel altijd waar jouw doelgroep zich bevindt en of Google de beste optie is. We zien bijvoorbeeld uit statistieken voortkomen dat met name jonge mensen meer kopen aan de hand van advertenties op social media dan via Google. Vaak gaat het dan om Instagram. Ook op social media kun je advertenties plaatsen. Houd dan altijd wel rekening met het platform: is dit het meest gebruikte social media platform van jouw doelgroep?

Tip 6: lanceer acties voor je webshop

Weggevers, stuntprijzen en meer: consumenten zijn nog altijd hartstikke gevoelig voor acties. Met name nieuwe of exclusieve producten en kortlopende acties hebben veel succes.

Daarvoor heb je natuurlijk wel die social media accounts nodig. Een goede basis is het halve werk. Zorg dat je een paar honderd volgers hebt en regelmatig berichten plaatst. Zo ben je extra goed zichtbaar. Vervolgens kun je jouw eerste acties op gaan zetten. Laat mensen ook vooral commentaar plaatsen onder je bericht, zelfs als het negatief is. Ook negatieve berichten hebben een positief effect op de hoeveelheid mensen die je bereikt.

Let op dat je niet mag bedelen om meer likes in ruil voor gratis producten. Social media bedrijven stellen dit niet op prijs maar gebruikers ook steeds minder. Je kunt mensen beter doorverwijzen naar je website.

Tip 7: schrijf en verstuur een nieuwsbrief

Om geregeld producten te verkopen, moet je top of mind zijn bij jouw klant. Dat wil zeggen dat ze automatisch aan jouw bedrijf denken wanneer ze denken aan een specifiek product. Jij bent dé expert op het gebied van beauty, kleding, sport of iets heel anders.

Hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar bent en blijft? Dat kan onder andere met een nieuwsbrief. Een nieuwsbrief is een ideale manier om regelmatig van je te laten horen bij je bestaande klanten. Je kunt bovendien je blogs delen en dus je expertise tonen. Nieuwsbrieven kun je aanbieden op je site en je kunt kopers vragen zich hiervoor aan te melden.

Houd er rekening mee dat je niet ongevraagd nieuwsbrieven mag versturen. Je moet dus op je site duidelijk toestemming vragen om dit te doen. Stuur ze ook vooral niet te vaak maar alleen wanneer het relevant is voor jouw bedrijf. Soms is dat elke dag maar vaker elke week of zelfs elke maand.

Tip 8: vraag om hulp

Lukt het met dit alles nog steeds niet om de bezoekers naar je webshop te halen? Dan zijn er nog een aantal acties die je kunt ondernemen maar hulp is daarbij handig. Zoekmachine optimalisatie is wellicht een goede optie. Of misschien functioneert je webshop zelf nog niet helemaal lekker. Wees niet bang om de experts in te schakelen als je nog meer succes wil behalen.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *