Het aantal zoekopdrachten dat door een browser op een mobiele telefoon via Google wordt gedaan neemt snel toe. Deze toename komt vooral door het feit dat de smartphonemarkt flink is gegroeid. Het ziet er dan ook naar uit dat het zoeken met een mobiele apparaat populairder gaat worden dan het zoeken op een desktopcomputer.

Mensen met mobiel internet, zitten wereldwijd gemiddeld 3,1 uur per dag op sociale netwerken en 2,2 uur besteden zij aan e-mail via de mobiele telefoon. In Nederland gebruikt de mobiele internetter een smartphone vaker voor  e-mail (2,2 uur per dag) dan voor het sociale netwerk (1,2 uur per dag). Het is dan ook geen wonder dat er veel zoekopdrachten via mobiele apparaten plaatsvinden. Omdat we de mobiele telefoon altijd binnen handbereik hebben. Het aantal mobiele zoekopdrachten zal per maand nog verder toenemen. Deze trend zal zich ook het komende jaar gewoon blijven doorzetten.

Rekening houden met de groeiende markt

Voor adverteerders is het belangrijk om hier rekening mee te houden bij het maken van hun zoekmachine-marketingstrategie. De zoekintentie is vaak verschillend per apparaat, terwijl er nog veel adverteerders zijn die voor alle apparaten exact dezelfde boodschappen uitdragen. Niet alleen zorgen mobiele zoekopdrachten voor directe actie binnen een korte tijd. Ongeveer driekwart van de mobiele zoekopdrachten zorgt ook voor vervolgacties. Hierbij kunt u denken aan verder onderzoek, een bezoek aan de site of webshop, een aankoop of een telefonisch contact.

Mobiele zoekopdrachten leiden snel tot acties. Binnen het uur na een mobiele zoekopdracht is immers al 63% van de gerelateerde acties gerealiseerd. Zo blijkt uit onderzoek van , Google en Nielsen naar meer dan 6.000 mobiele zoekopdrachten van ruim 400 Amerikaanse consumenten. Na 5 uur blijkt 84% van alle acties te zijn gebeurd. De onderzoekers voeren dan ook aan, dat marketeers slechts een beperkte tijd hebben om commercieel voordeel te halen uit mobiele zoekopdrachten.

Van responsive naar adaptive ontwerp

Voor adverteerders die nog niet zijn overgestapt naar responsive design, is het raadzaam om direct voor een adaptive ontwerp te kiezen. Ook als u al wel werkt met responsive, is het raadzaam om een adaptive ontwerp eens uit te proberen. Adaptive ontwerp gaat eigenlijk nog een beetje verder dan responsive ontwerp omdat de functies van een site zich ook aanpassen aan de gebruiker. Bijvoorbeeld door ook het tijdstip of de locatie van het moment van bezoek mee te nemen.

Een voorbeeld hiervan is het invullen van formulieren online. Waar een uitgebreid formulier op een PC met toetsenbord prima goed ingevoerd kan worden. Zal datzelfde formulier waarschijnlijk iets kleiner moeten zijn wanneer iemand de contactpagina vanaf een mobiel apparaat bezoekt. Door in te spelen op bedoelingen en de omstandigheden van de bezoeker, kunt u de ROI sterk vergroten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *