Het schrijven van blogs en het onderhouden van een blogpagina. Dit alles is weliswaar redelijk tijdrovend, toch is het voor bedrijven aan te raden hier wel aan te doen. Met deze blogs houd je je klanten namelijk op de hoogte van nieuws uit je vakgebied. Ook kun je in een blog dieper ingaan op specifiek producten die je verkoopt.

Naast dat je ermee aan klantenbinding doet zorgen blogs dat je website beter gevonden wordt. In de volgende alinea leggen we dat verder uit. Later in dit artikel lees je bovendien diverse tips hoe je een blog goed leesbaar maakt. Maar om te beginnen is het goed om te weten voor welke twee verschillende bestemmingen je eigenlijk blogs kunt schrijven:

  • De meest bekende en ook best zichtbare blogs zijn natuurlijk die voor je eigen website bestemd zijn. Deze blogs worden op een website meestal onder een tabblad met de naam ‘Blog’ of ‘Nieuws’ verzameld. Wanneer je besluit dit voor je eigen website te doen, dan geef je je site hoe dan ook meer inhoud en diepgang.
  • Je kunt ook namens jouw website een blog (laten) schrijven en die vervolgens op een andere website plaatsen. In deze blog zal normaliter een link verwerkt zijn naar jouw site. Op deze manier een blog schrijven heeft alles te maken met linkbuilding. Verderop lees je meer over het hoe en waarom van linkbuilding.

Af en toe een blog te schrijven voor op je website

Al enige jaren wordt door deskundige online marketeers erkend dat het schrijven van blogpagina’s voor op je website van essentieel belang kan zijn. Op diverse manieren kan je site hierdoor beter uit de verf komen. Zo kan het regelmatig plaatsen van een blog je deze voordelen bieden:

  • Na elke keer dat je een blog op je site plaatst kan je website op meer zoektermen worden gevonden. Een logisch gevolg hiervan is dat je dan ook meer bezoekers naar je site trekt. En het mooie is: een webpagina met meer bezoekers wordt door Google als relevanter gezien. Dit leidt tot een betere ranking en vervolgens mogelijk tot nóg meer bezoekers.
  • Door af en toe een blog aan je site toe te voegen ziet Google ook dat er weer nieuwe content is toegevoegd. Ook deze content op zichzelf kan al reden zijn om door Google als relevanter te worden beschouwd.
  • Met informatieve blogs op je webpagina trek je niet alleen meer bezoekers, de kans is bovendien groot dat je hier ook extra omzet uit genereert. Blogs gaan namelijk vaak over specifieke producten of diensten die je aanbiedt. Wanneer iemand net op dat product of die dienst heeft gezocht en op jouw site terecht komt, dan kan deze persoon zomaar tot klant uitgroeien. Tip: schrijf zeker eens een blog over een product dat je aanbiedt en dat elders op je website eigenlijk te weinig aandacht krijgt.
  • Een blog komt volgens veel mensen persoonlijk en natuurlijk over. Je organisatie kan door je blogs dus een sympathiekere uitstraling krijgen.
  • Blogs zijn ideale middelen om je bedrijf weer eens mee onder de aandacht te brengen. Zo is het een beproefd concept om je klanten via e-mails of social media op de verschijning van een nieuwe blog te attenderen. Uiteraard kun je dit wel het best doen als je net een blog hebt geplaatst die daadwerkelijk toegevoegde waarde kan hebben voor je (potentiële) klanten.

Hoe zit het met blogs voor linkbuilding?

Zoals aan het einde van de eerste alinea al werd aangegeven: blogs die je schrijft voor linkbuilding komen niet op je eigen website te staan. Deze worden op andere pagina’s geplaatst. In de blog wordt er dan een linkje naar jouw site geplaatst.

Deze strategie wordt door talrijke bedrijven gehanteerd in de hoop dat hun online autoriteit verbetert. En zoals je inmiddels al wel door hebt: hoe beter de online autoriteit, hoe hoger je website scoort in de Google ranking. Tegelijkertijd hoop je uiteraard ook dat je blog daadwerkelijk gelezen wordt door geïnteresseerden. Als zij ook nog zouden doorklikken naar jouw website, dan is je doel al helemaal bereikt.

Overigens is het goed om te weten dat blogs met linkbuilding-doeleinden goed geschreven moeten worden. Het moet hier gaan om informatieve en relevante blogs. Idealiter ga je in op nieuwe interessante ontwikkelingen in jouw sector of diep je specialistische informatie uit jouw vakgebied verder uit. Hoe meer relevantie je blog immers biedt, hoe meer je uit linkbuilding zou kunnen halen.

Voorkom afhakende bezoekers met een goede structuur

Bij een blog is het van groot belang dat je deze op een duidelijke manier structureert. Oogt je tekst namelijk op voorhand al niet fijn leesbaar, dan zal deze ook daadwerkelijk niet of minder gelezen worden. Afijn, de volgende tips helpen je bij het structureren en goed leesbaar maken van een blog:

  • Zorg voor een heldere structuur in je tekst en maak deze structuur met tussenkopjes duidelijk voor je lezers. De meeste lezers willen namelijk snel weten waar ze welke informatie kunnen vinden. Blijkt dit onmogelijk, dan haken ze vaak meteen af.
  • Gebruik dus voldoende tussenkopjes en alinea’s. Maak deze alinea’s zeker niet te lang. Een lange lap tekst nodigt namelijk niet uit om te lezen. Een goede manier om een lange alinea toch goed leesbaar te maken is door gebruik te maken van opsommingstekens.
  • Bedenk een goede, pakkende en aansprekende titel. Deze titel kan bijvoorbeeld een scherpe stelling bevatten. Ook kun je voor een gerichte titel kiezen waarvan je (dankzij zoekwoordenonderzoek) weet dat mensen erop zullen klikken.

7 taaltips om een blog aantrekkelijk leesbaar te maken

Het is uiteraard ook belangrijk dat je je blog op taalkundig gebied goed leesbaar maakt. Uiteindelijk zijn het immers toch je woorden die je potentiële klanten moeten overhalen om actie te ondernemen. Hierbij maakt het geen verschil of je een blog schrijft voor je eigen website of een externe pagina. Wat betreft het taalkundig sterk schrijven van een blog hebben we de volgende tips voor je in petto:

  • De misschien wel belangrijkste tip gaat over je taalgebruik in het algemeen.
  • Zo is het essentieel om te weten dat de meeste mensen niet van ambtelijk taalgebruik houden.
  • Een informeel geschreven blog doet het dan veel beter. Dit komt ook nog eens persoonlijker over.
  • Ga er niet blindelings vanuit dat je lezers experts zijn in jouw vakgebied. Als je al vakjargon gebruikt, geef hier dan een duidelijke uitleg bij.
  • Probeer korte en lange zinnen met elkaar af te wisselen. Schrijf je een lange zin, zorg er dan voor dat deze makkelijk leesbaar blijft.
  • Gebruik weinig of geen uitroeptekens. Dit geeft namelijk een schreeuwerige indruk.
  • Maak genoeg gebruik van overgangswoorden en -zinnen. Dit leidt tot een vlot lopende tekst.
  • Gebruik niet te vaak dezelfde woorden. Breng daarentegen juist afwisseling aan, bijvoorbeeld met synoniemen en verwijzingen.
  • En tenslotte: uiteraard zorg je er altijd voor dat er geen typefouten en taalkundige missers in je tekst staan. Dit komt onprofessioneel over.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *