Het is onrustig op het internet: Google heeft een grote update gedaan, misschien wel de grootste van de laatste jaren, en de wereld staat op zijn kop. Wat houdt deze update in? Welke gevolgen heeft het voor jouw website? En, wat kun je doen om je website beter vindbaar te maken? Vragen waar we je in dit blog graag antwoord op geven!

Wat is BERT?

Zoals gezegd, is BERT de meest recente update van Google. Sinds deze update begrijpt Google steeds beter waar zoekopdrachten over gaan. BERT staat namelijk voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Dat betekent dat Google niet langer alleen kijkt naar de woorden die je gebruikt in een zoekopdracht, maar ook naar de context van je zoekopdracht. De resultaten zullen daarop aangepast zijn.

Zo zijn er woorden, zoals ‘roos’, die diverse betekenissen hebben. Google zal nu sneller begrijpen over welke ‘roos’ je het hebt op basis van de context van je zoekopdracht. Daarvoor kijkt de zoekmachine zowel naar de woorden die voor ‘roos’ staan als naar de woorden die erachter staan. De zoekmachine wordt hierdoor echt een stuk beter in het begrijpen van natuurlijke taal. Wil je weten hoe het precies werkt? Bekijk dan deze recente Whiteboard Friday van Moz eens!

Wat betekent dit voor jouw website?

Goed, Google is dus steeds beter in het begrijpen van zoekintentie. En wat betekent dat dan concreet voor jouw website en zijn vindbaarheid? Op zich niet eens zo heel veel. Ten eerste is de update nog niet in Nederland uitgerold, maar ‘alleen’ nog maar in de VS. Daarnaast bevat jouw website natuurlijk enkel super waardevolle content voor je bezoekers en hoef je je nergens zorgen over te maken. Of toch wel?

Wat kun je doen om dankzij BERT beter gevonden te worden?

Zoals iedere update staat BERT niet op zichzelf. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je in ieder geval de volgende zaken goed voor elkaar hebt:

Schrijf voor je bezoeker

Nu Google context steeds beter begrijpt, wordt het steeds belangrijker om écht voor je bezoekers te schrijven. Daarbij zijn verschillende aspecten van belang en we noemen de vijf belangrijkste.

1. Waar zoekt je klant naar?

Houd bij het schrijven van je teksten of het creëren van je beeldmateriaal, de zoekintentie van potentiële klanten in je achterhoofd en geef antwoord op hun vragen. Los van het feit dat dit natuurlijk altijd al aan te raden was, is er nu grotere kans dat Google ook beter begrijpt waar jouw site of artikel over gaat.

2. Kies de juiste tone of voice

Het is echter niet alleen van belang dat je de juiste content produceert, maar ook de juiste tone of voice te pakken hebt. Schrijf zoals jouw klant spreekt. Nu Google in staat is jouw content steeds beter te begrijpen, is het echt niet meer nodig om rare zinsconstructies te bedenken om maar zoveel mogelijk zoekwoorden in je teksten te proppen. Praktijken als keyword stuffing horen -dankzij BERT- binnenkort écht tot het verleden.

3. Zorg voor een logische opbouw

Je content kan geweldig zijn, maar wanneer niemand verder leest dan de eerste alinea zal niemand dat ooit weten. Schrijf daarom altijd in een logische volgorde. Voor het web is de ‘omgekeerde piramide’ nog altijd een succesvolle opbouw. Maar welke opbouw je ook kiest, zorg dat je je lezers door de tekst heen loodst.

4. Snel, sneller, snelst

Toegegeven: deze tip is niet alleen relevant vanwege BERT, maar we nemen hem toch nog even mee. Je bezoeker houdt van een website die snel geladen is. We haten het om te moeten wachten. En als mensen er niet blij van worden, wordt Google dat ook niet. Als je dan toch aan de slag gaat met het optimaliseren van je content voor jouw ideale klant, kijk dan ook meteen even naar dit aspect. Begin met de url van je website in te voeren in Googles PageSpeed Insights.

5. Een logisch linkprofiel

BERT is, zoals we eerder al stelden, geen opzichzelfstaande update. Maar doordat Google nu echt probeert om jouw content beter te begrijpen, is het belangrijk dat je website een logisch linkprofiel heeft. Dat geldt zowel voor je inkomende als uitgaande links. Zorg daarom dat je alleen relevante links opneemt in je teksten en dat er alleen vanaf relevante en waardevolle pagina’s naar jouw content gelinkt wordt. Dit draagt hoe dan ook bij aan de autoriteit van jouw website.

 

Wil je jouw vindbaarheid verbeteren?

Nou ja, niet per se jouw vindbaarheid, maar die van je website… JG Webmarketing helpt je daar graag mee. Niet alleen in het kader van de BERT-update, maar voor langdurige resultaten. Benieuwd hoe wij dat doen? Neem dan gerust contact met ons op! We helpen je graag.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *