Om te zorgen dat een website goed vindbaar is in zoekmachines zoals Google moet je deze optimaliseren op basis van een aantal factoren. Het optimaliseren van een website voor zoekmachines noemen we SEO (Search Engine Optimization). De wereld van SEO verandert constant. Wat vorig jaar de belangrijkste seo factoren waren, is nu misschien achterhaald. We zetten de belangrijkste SEO factoren van 2024 voor je op een rij.

Wat zijn SEO ranking factoren?

Met SEO factoren of SEO ranking factoren bedoelen we de criteria waarmee het algoritme van een zoekmachine bepaalt in welke volgorde de zoekresultaten worden getoond. De SEO factoren bepalen de kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid van je website. Je kunt dan denken aan on-page SEO, zoals het optimaliseren van je content en navigatie in je website. Maar ook off-page SEO zoals linkbuilding en reviews zijn belangrijk, net als technische SEO achter de schermen van je website.

Waarom is SEO veranderlijk?

Google en andere zoekmachines worden steeds beter in het automatisch beoordelen van een webpagina door middel van een algoritme. Het verandert dan ook ieder jaar weer. De SEO ranking factoren veranderen dus constant en om te zorgen dat je website succesvol wordt én blijft moet je je SEO-activiteiten telkens bijsturen.

Het algoritme van Google is niet openbaar. Het is dus onmogelijk om exact te zeggen waar de focus van dat algoritme ligt en wat je moet doen voor een goede SEO ranking. Wel kunnen we door te proberen, onderzoeken en meten heel nauwkeurig bepalen welke SEO ranking factoren Google gebruikt om je website te beoordelen.

De waarde van een SEO ranking factor

Belangrijk om te weten voor je aan de slag gaat met SEO: de belangrijkste SEO factoren van 2024 verschillen per zoekopdracht. SEO-experts geven aan dat Google niet iedere zoekopdracht op dezelfde manier behandelt. De belangrijkste SEO factoren hieronder zijn dus niet op basis van belang ingedeeld. Het is altijd een kwestie van meerdere factoren toepassen en kijken wat werkt.

De belangrijkste SEO factoren van 2024

Volgens SEO-experts zijn de belangrijkste SEO factoren voor het nieuwe jaar:

  • Relevantie van de inhoud
  • Voice search
  • Laadtijd van de website
  • Backlinks
  • Interne links
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Lokale seo
  • Schema markup
  • E-E-A-T
  • Zoekintentie

We lopen alle SEO factoren langs om te verduidelijken waar het om gaat.

Relevantie van inhoud

Het wordt steeds belangrijker dat er op je website ook echt relevante, waardevolle content te vinden is. De informatie moet goed aansluiten op de zoekintentie van de gebruiker. Relevante content helpt gebruikers namelijk met hun vraag en dat is precies wat Google wil bereiken. Door relevante content te publiceren op je website krijg je ook meer betrouwbaarheid van Google. Dat verbetert ook weer de gebruikerservaring en zorgt voor een betere ranking.

Voice search

Steeds meer mensen gebruiken spraakgestuurde apparaten om zoekopdrachten uit te voeren. Dat noemen we voice search. De relevantie van voice search groeit sterk in 2024 en dat vraagt om een nieuwe benadering van content optimalisatie voor je website. Long-tail zoekwoorden zijn bijvoorbeeld belangrijker bij voice search omdat mensen uitgebreider hun zoekopdracht aangeven.

Laadtijd

Hoe snel een pagina laadt is altijd al een belangrijke SEO factor. Zoekmachines geven de voorkeur aan websites met snelle laadtijden omdat dit bijdraagt aan een een goede gebruikerservaring. Wanneer je te lang moet wachten voor een pagina verschijnt, klik je zelf immers ook vaak al weg. Het optimaliseren van afbeeldingen, het gebruik van browsercaching en het inzetten van content delivery networks zijn veelvoorkomende strategieën om de laadsnelheid te verbeteren.

Google Pagespeed Insights

Backlinks

Backlinks zijn inkomende links van externe websites naar jouw website toe. Ze dienen als een blijk van vertrouwen in uw inhoud en dragen aanzienlijk bij aan je ranking. Kwalitatieve backlinks van gezaghebbende en relevante bronnen zijn waardevoller voor het verbeteren van SEO dan een groot aantal lage kwaliteit links. Sterker nog: lage kwaliteit backlinks kunnen zelfs ten koste van je SEO ranking gaan. Zorg dus dat als je aan de slag gaat met linkbuilding, je dit doet met een deskundige aan je zijde.

Interne links

Interne links verbinden de verschillende pagina’s van je website met elkaar. Ze helpen bij het verdelen van link equity, het vaststellen van de hiërarchie van de website en het verbeteren van de navigatie. Goed gestructureerde interne koppelingen kunnen de gebruikerservaring verbeteren en een positieve invloed hebben op SEO. Een website die je niet goed kunt navigeren, is immers niet prettig.

Gebruiksvriendelijkheid

Relevantie van de inhoud van je website is sinds jaar en dag het belangrijkste onderdeel van SEO factoren. Maar Google wil ook dat de gebruikerservaring van bezoekers goed is. Daarom krijg je een hogere ranking als je goed scoort op gebruiksvriendelijkheid. Google meet dit met zogenaamde Core Web Vitals. Daarin wordt rekening gehouden met onder andere laadtijd, tijd tot interactiviteit en de visuele stabiliteit van de layout. Heel simpel gezegd: kunnen mensen vinden wat ze zoeken en ervaren ze die zoektocht als prettig?

Lokale SEO

Steeds meer mensen zoeken uitsluitend op hun mobiel in Google of andere zoekmachines. Lokale SEO is daardoor een stuk belangrijker geworden. Natuurlijk zal niet elk bedrijf baat hebben bij inzetten op lokale SEO, maar er zijn nog altijd veel bedrijven die denken dat dat voor hen geldt al is het tegendeel waar. Lokale SEO richt zich op het optimaliseren van een website voor lokale zoekresultaten. Dit omvat het maken en optimaliseren van Google Mijn Bedrijf-vermeldingen, lokale zoekwoordtargeting en het verkrijgen van positieve lokale recensies.

Schema markup

Een van de belangrijkste SEO factoren voor 2024 is de schema markup. Dat is een vorm van microdata die zoekmachines helpt bij het begrijpen van de inhoud van je pagina. Het is een programmeertaal die goed wordt begrepen door zoekmachines en steeds meer wordt gebruikt. Zoekmachines hebben namelijk zelfs anno 2024 nog moeite met de inhoud van je website bepalen en begrijpen. Met een schema markup maak je het Google gemakkelijk en krijg je dus sneller de ranking waar je op zit te wachten. Een schema markup is een technische SEO factor die je onder andere via plug-ins kunt realiseren.

E-E-A-T

E-E-A-T staat voor Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness. Oftewel: expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid. Deze vier termen omvatten de belangrijkste SEO factoren van het moment. Google gebruikt E-E-A-T als leidraad in het bepalen van de kwaliteit van de content op je website. Je pagina’s moeten in al deze vier thema’s de gebruiker tegemoetkomen. Hoe beter dat het geval is (en het ook zichtbaar is voor het algoritme), hoe beter je scoort in de zoekresultaten.

Om een goede E-E-A-T score te halen, moet je als contentmaker je expertise laten zien. Dat doe je door onder andere informatieve en sterke teksten te schrijven. Maar daar stopt het niet. Je andere content moet ook aan deze principes voldoen en positieve beoordelingen van externe betrouwbare bronnen helpen je ook een stuk verder.

Zoekintentie

Dat zoekwoorden belangrijk zijn voor SEO weten we inmiddels wel. Sterker nog: ze vormen al jaren de basis van een goede SEO strategie. De reden dat we zo focussen op zoekwoorden en zoektermen is omdat je daaruit kan opmaken wat de echte vraag van de gebruiker is om vervolgens daar antwoord op te geven.

Zoekintentie

Daarvoor is het wel belangrijk dat je de intentie achter de vraag snapt, oftewel de zoekintentie. Google meet al tientallen jaren miljarden zoekopdrachten. Ze houden bij wie er waarop zoekt en waar ze op klikken (en dus ook wanneer ze stoppen met zoeken). Daardoor hebben ze ontzettend veel data die inmiddels goed wordt ingezet om de zoekintentie beter te begrijpen en de resultaten daarop aan te passen. Door ook te focussen op die zoekintentie kun jij zorgen dat je het antwoord wordt op de vraag waar een gebruiker mee worstelt. Zo bepaal je de inhoud van je pagina.

SEO in 2024

Sommige van de belangrijkste SEO factoren heb je wellicht in voorgaande jaren al voorbij zien komen of de focus op gelegd. Dat kan goed, want de basis van SEO verandert minder snel dan de vluchtige externe factoren. Wel kan er – zelfs op een specifiek onderwerp als laadtijd – een nieuwe techniek of methode zijn die je ranking verbetert. Of een nieuwe eis vanuit het algoritme van Google. Het is daarom belangrijk dat je de belangrijkste SEO ranking factoren goed in de gaten houdt. Onderzoek, meet en stuur waar nodig bij. Alleen zo zorg je dat je relevant wordt, bent en blijft.

Aan de slag met SEO?

Wil je dat jouw website in 2024 eindelijk die mooie ranking in Google bereikt? Of heb je al een goede positie, maar wil je dat dat zo blijft in dit jaar en de toekomst? Bij JG Webmarketing, hét SEO bureau in Arnhem, volgen we actuele veranderingen in de wereld van SEO op de voet. We hebben altijd de meest relevante kennis in huis en zetten die deskundigheid graag in om van jouw website een succes te maken.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *