Hier moet een goed logo aan voldoen

Het bedenken van een logo is één van de leukere aspecten van het starten van een bedrijf. Je kunt je creativiteit en persoonlijkheid er goed in kwijt. Bovendien zet een goed logo je onderneming op de kaart. Maar hoe pak je zoiets aan?

1 Houd het simpel

Een goed logo is herkenbaar en vooral gemakkelijk te onthouden. Je wil dat mensen je logo snel registreren en herinneren. Houd het daarom simpel. De verleiding is groot om je logo opvallend te maken met allerlei afwijkende lettertypes, illustraties en kleuren. De kans is echter aanwezig dat deze chaos niet herkenbaar is voor je potentiële klant.

2 Zorg toch dat je onderscheidend bent

Simpel betekent niet dat je hetzelfde doet als anderen. Wees onderscheidend met je logo. Een tandartspraktijk met een tand in het logo of een schrijver met een pennetje erin verwerkt, zijn niet bepaald origineel. Durf ook kleuren en illustraties te kiezen die je concurrenten juist niet gebruiken.

3 Kies een tijdloos ontwerp

Een sterk logo is tijdloos. Vraag jezelf af of het logo over tien jaar nog relevant is. Speel niet teveel in op actualiteit of trends van het moment. Een logo vervangen kost namelijk tijd en geld omdat je vaak ook je website, producten en visitekaartjes aan moet passen. Bovendien draagt zo’n wijziging niet bij aan de kracht van je merk.

4 Houd rekening met bewerkbaarheid

Ondernemers vergeten vaak een logo te testen op de bewerkbaarheid. Kun je het uitvergroten of verkleinen zonder problemen? Is het logo nog herkenbaar en leesbaar op een visitekaartje of in een menubalk op je website? Een goed logo is in verschillende formaten en ook in zwart-wit nog herkenbaar.

5 Gebruik de juiste (hoeveelheid) kleuren

De meeste logo’s bevatten twee of meer kleuren die overeenkomen met de huisstijl van het bedrijf. Meer dan drie kleuren is niet verstandig. Hierdoor wordt een logo minder herkenbaar. De juiste kleurkeuze is bovendien cruciaal. Zorg dat je een kleur kiest die past bij de boodschap van je merk.

Elke kleur wekt een bepaalde associatie op bij de meeste personen:

  • Rood – energiek, liefdevol, enthousiast
  • Groen – groei, gezondheid
  • Zwart – geloofwaardig, sterk
  • Blauw – professioneel, betrouwbaar, rustig
  • Geel – zonnig, optimistisch, inventief
  • Oranje – creatief, vriendelijk, jeugdig
  • Roze – flirterig, zachtaardig, vrouwelijk
  • Bruin – stabiel, historisch

Bedenk wat je uit wil stralen en kies hier kleur bij. Niet alleen de kleuren maar ook de kleurencombinatie is belangrijk: zorg dat de kleuren elkaar complimenteren.

6 Verwerk je bedrijfsnaam in je logo

Het lijkt een open deur en toch gaat het nog vaak fout: verwerk de bedrijfsnaam in het logo. Grote bedrijven als Nike en Apple doen dat misschien niet maar dat zijn gevestigde namen. Bovendien hebben deze bedrijven inmiddels miljarden aan marketing uitgegeven. Als beginnend bedrijf moet je zo vaak en zoveel mogelijk je bedrijfsnaam delen. Zo bouw je naamsbekendheid op.

7 Kies een leesbaar en toepasselijk lettertype

Niet alleen de kleuren en illustraties zijn belangrijk. Het lettertype voegt minstens zoveel toe. Een lettertype speelt immers de hoofdrol in de effectiviteit van het logo. Een goed lettertype:

  • is goed leesbaar in verschillende formaten
  • past bij de identiteit van je bedrijf
  • is niet te traditioneel

Een logo voor een scholengemeenschap mag best vrolijke lettertypes bevatten. Bij een artsenpraktijk is dat minder gepast. De identiteit van je bedrijf heeft dus direct invloed op het lettertype. Kies niet voor lettertypen als Times New Roman of Arial. Deze worden zoveel gebruikt dat het moeilijk is ermee op te vallen.

8 Blijf dicht bij jezelf…

Met name als freelancer stop je een groot stuk van je eigen identiteit in je bedrijf en dus ook in je logo. Wees niet bang om dicht bij jezelf te blijven. Een goed logo visualiseert relevante waarden van jou en je bedrijf. Ben jij informeel en toegankelijk als ondernemer maar heb je een strak, zwart en professioneel logo? Dan sluiten je bedrijf en logo niet goed op elkaar aan.

9 …maar houd altijd je doelgroep voor ogen

Je wil natuurlijk een stukje van jezelf in je logo stoppen. Maar een logo is in essentie bedoeld om potentiële klanten te trekken. Verlies dus niet je doelgroep uit het oog. Je kunt een bepaald logo nog zo prachtig vinden: als je potentiële opdrachtgevers de insteek niet snappen, dan loop je klussen mis.

Houd daarom bij het ontwerpen altijd die klant voor ogen. Maak het logo duidelijk waar je voor staat? Is te zien hoe je product of dienst gekoppeld is aan het logo?

10 Sluit logo en huisstijl ALTIJD op elkaar aan

Het lijkt voor de hand liggend maar gaat nog veel fout: je logo en huisstijl moeten één zijn. Dat wil zeggen dat de kleuren en stijlen in je logo ook terug te zien zijn op je website, je visitekaartje en andere marketinguitingen. Naamsbekendheid bouw je op door herkenbaar te zijn overal waar je bedrijf te vinden is.

Extra tip: wees niet bang om hulp te vragen

Een logo ontwerpen is een vak apart. Kom je er niet uit? Wees niet bang om hulp te vragen aan een professioneel ontwerper. Besteed het ontwerp volledig uit of vraag simpelweg om advies en een professionele mening om tot het beste logo voor jouw bedrijf te komen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *