Adverteren in Google is een vak apart. Om Google Ads op de juiste manier te gebruiken heb je kennis nodig van hoe deze diagnostische tool werkt. Het belangrijkste onderdeel ervan is de kwaliteitsscore in Google Ads. Daarmee geeft Google aan hoe goed je advertentie is ten opzichte van andere adverteerders. Het is dus de kern van een goede advertentie.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de kwaliteitsscore in Google Ads?
  • Wat is een goede kwaliteitsscore?
  • Hoe kun je de kwaliteitsscore in Google Ads verbeteren?
  • Hoeveel kost Google Ads per klik?

 

Wat is de kwaliteitsscore in Google Ads?

De kwaliteitsscore is een score die Google geeft aan elk zoekwoord in je Ads-account. De score is een getal op een schaal van tien en vind je in jouw Google Ads-omgeving bij je ingestelde zoekwoorden. Daarachter is een kolom te vinden met dit als titel ‘kwaliteitsscore’ of – als je Google in het Engels gebruikt – ‘quality score’.

Een gunstige score zorgt ervoor dat de kosten per klik op je advertentie lager zijn. Het verbetert ook de positie van je advertentie in zoekresultaten en op andere plekken in Google. De kwaliteitsscore in Google Ads is bedoeld om gebruikers van de zoekmachine het beste antwoord op hun vraag te geven. Het beloont daarnaast adverteerders die de meest relevante advertenties weten te maken.

Zomaar iets op het web slingeren? Dat is dus in het geval van Google advertenties een slecht idee. Een goed doordachte advertentie die aansluit op de zoekvraag van een gebruiker levert je meer op voor minder geld.

 

Wat is een goede kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is op een schaal van 1 tot 10, waarbij 10 het beste is. Die score vind je dus in je Google Ads-omgeving in een speciale kolom. Soms zie je de score niet. Dan kun je deze optie zelf makkelijk toevoegen via het onderdeel ‘kolommen aanpassen’.

Heeft je advertentie een score van 1 of 2? Dan is het zeker tijd voor actie want zo’n advertentie wordt meestal niet of nauwelijks vertoond. Bij een score van 5 of lager is het eigenlijk al tijd om aan de slag te gaan, want met een 3, 4 of 5 wordt je advertentie alsnog vaker niet dan wel getoond. Een score van 6 is gemiddeld en bij 7 of hoger ga je voordeel merken. Je advertentie is dan niet alleen vaker zichtbaar maar je betaalt ook minder voor je campagne.

 

Hoe kun je de kwaliteitsscore in Google Ads verbeteren?

Je hebt een score van 5 of lager? Dan wil je dus de kwaliteitsscore in Google Ads verbeteren. En rap een beetje. Maar hoe pak je zoiets aan?

Hoe de kwaliteitsscore wordt berekend is – zoals zoveel dingen bij Google – niet helemaal duidelijk. Het algoritme van Google is namelijk niet openbaar. Wel weten we dat deze drie aspecten er het meeste invloed op hebben:

  • relevantie van je advertentie
  • de bijbehorende landingspagina
  • verwachte klikfrequentie of CTR

Google-ads

Relevantie

Relevantie van je advertentie is hierin misschien wel het belangrijkste. Vaak als een advertentie als minder relevant wordt bestempeld door Google dan is deze te breed. Je kunt het beste een duidelijk en afgebakend thema kiezen voor je advertentie. Adverteer dus bijvoorbeeld niet alleen op een merknaam (Nike), maar maak het onderwerp kleiner (Nike sportschoenen voor heren). Zorg ook dat de zoekwoorden uit die advertentiegroep terugkomen in de advertentietekst.

 

Landingspagina

De landingspagina is de webpagina waar je bezoeker naartoe wordt gestuurd als hij op je advertentie klikt. Google wil dat die pagina zo relevant mogelijk is voor de bezoeker en dat hij er vindt wat hij zoekt. Lees onze blog over hoe je een goede landingspagina maakt en zorg dat je van klikkers ook kopers maakt.

 

Verwachte klikfrequentie

De CTR of klikfrequentie is een berekening door Google zelf waarmee wordt bepaald hoe groot de kans is dat iemand op de advertentie klikt. Een goede manier om klikfrequentie te verhogen is door te zorgen dat een zoekwoord ook in de advertentietitel voorkomt. Wil je dat dat automatisch gebeurt? Dan kun je de functie ‘keyword insertion’ gebruiken. Zo komt het exacte zoekwoord van de gebruiker altijd in je advertentietitel voor.

 

Hulp bij het verbeteren van de kwaliteitsscore

Er zijn nog een hoop andere manieren en trucs om de kwaliteitsscore van je advertenties te verhogen. Wil je graag meer rendement uit je Google Ads halen? Neem contact op en we leggen je graag uit hoe.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *