Instagram is populair. Het sociale mediakanaal heeft maandelijks meer dan 1 miljard actieve gebruikers, waarvan er meer dan 500 miljoen dagelijks actief zijn op het platform. En als je je bedenkt dat daarvan 80% minimaal één bedrijf volgt, zie je meteen de marketingpotentie van Instagram. Maar hoe bereik je jouw doelgroep en hoe zet je Instagram vervolgens in om meer omzet te genereren? Wij geven je vier tips, die door startende e-commercebedrijven nog (te) weinig gebruikt worden. Doe er je voordeel mee!
Tip 1: Zoek geschikte hashtags
Gebruik je nog geen #hashtags op Instagram? Dan is het onmogelijk om je merk of product onder de aandacht te brengen. Het maakt niet uit of je prachtige foto’s van je product deelt, zonder hashtags is je content gewoon niet vindbaar! Op Instagram is de hashtag namelijk de belangrijkste manier van zoeken. Als je net begint op Instagram kan het gebruik van hashtags nogal vreemd aanvoelen. Je mag er per bericht maar liefst 30 gebruiken, maar in de praktijk is het belangrijker dat je de juiste hashtags gebruikt. Waar zoeken jouw ideale klanten naar?
Hoe vind je de juiste hashtag?
Je begint natuurlijk met het aanmaken van een hashtag met je bedrijfsnaam. Zorg er wel voor dat deze hashtag makkelijk te onthouden is. Vervolgens kun je natuurlijk kijken naar je concurrenten: Welke hashtags gebruiken zij? Of snor de profielen van je klanten op. Op welke hashtags reageren ze en welke gebruiken ze zelf in hun posts?
Wat je ook kunt doen, is de zoekfunctie van Instagram gebruiken om relevante hashtags te vinden. Daar kom je vast al een heel eind mee. Nog niet helemaal tevreden? Zoek dan eens via online tools zoals Tailwind’s Hashtag Finder. Maak vervolgens een lijst met relevante en/of trending hashtags en houd deze up-to-date en gebruik de juiste hashtags in iedere post!
Tip 2: Zoek de Instagram functie die voor jou het beste werkt!
Instagram is misschien het bekendst om de foto’s die je via het platform kunt delen. Maar inmiddels is het aantal functies flink uitgebreid. Wat dacht je bijvoorbeeld van Instagram Stories of IGTV? Als je ze slim inzet, kun je via deze functies extra aandacht, en dus omzet, voor je producten genereren.
Instagram Stories
Instagram Stories zijn korte video’s die een beperkte levensduur hebben: na 24 uur verdwijnen ze automatisch. Juist dat kenmerk maakt ze perfect om het gevoel van urgentie bij je volgers te creëren. Doe bijvoorbeeld een aanbod dat alléén geldt via een link in je Story. Dat kan een korting zijn, of misschien zelfs een gratis product. Na 24 uur verdwijnt je Story én je aanbod: mensen moeten dus snel reageren om gebruik te kunnen maken van jouw fantastische aanbieding!
Instagram TV
Instagram TV of IGTV biedt je de mogelijkheid om langere video’s te uploaden. Voor de meeste accounts geldt dat de maximale lengte tien minuten is, maar als je veel volgers hebt, mogen ze zelfs een uur duren! Daarmee is IGTV een ideale manier om uitgebreider op zaken in te gaan. Krijg je over een product vaak dezelfde vraag? Maak dan een video waarin je die vraag beantwoordt, of laat zien wat je met jouw product allemaal kunt doen. Je kunt ook een serie maken waarin je tips en trucs geeft waar jouw klanten echt iets aan hebben. Dit zijn zomaar wat ideeën; als je er even goed voor gaat zitten, verzin jij vast nog veel meer. Er is wel een klein nadeel aan IGTV: Je kunt de video niet direct in de app maken, je moet hem echt uploaden.
Tip 3: Ben creatief
Zonder creativiteit vallen je Instagram-posts niet op. In 2016 werden er namelijk meer dan 95 miljoen updates per dag verzonden via Instagram. 95 miljoen! En dat was in 2016, toen er ‘nog maar’ 500 miljoen accounts op het platform waren. Kun je je voorstellen hoeveel het er nu zijn? Dan weet je ook, dat je er met een simpel kiekje niet meer komt.
Je moet zorgen dat je opvalt. Persoonlijkheid toevoegen aan je updates. Gelukkig biedt Instagram je de mogelijkheid om dat te doen. Heb je inspiratie nodig? Kijk dan eens naar het account van Ben & Jerry’s. Zij krijgen met hun speelse, geestige en creatieve marketingbenadering op Instagram niet alleen heel veel reacties op iedere post die zij plaatsen, mensen delen hun updates ook!
Tip 4: Moedig User Generated Content aan
door gebruikers gegenereerde inhoud (User Generated Content) geeft je Instagram-marketing authenticiteit aan uw Instagram-marketing. Daarnaast verhoogt het de betrokkenheid van gebruikers en de conversies; bijna 80% van de Instagram-gebruikers zegt namelijk dat content van anderen invloed heeft op het wel of niet kopen van een product. User Generated Content zorgt er ook voor dat je merk er menselijk en mensvriendelijk uitziet.
Er zijn verschillende manieren om door gebruikers gegenereerde content in te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld online wedstrijden organiseren, of gebruikers van je producten vragen om via Instagram een productrecensie te plaatsen of een foto waarop ze jouw product gebruiken. Mét de juiste hashtag natuurlijk! Een mooi voorbeeld hiervan vind je bijvoorbeeld als je kijkt naar de hashtag #leuchtturm1917. Zij moedigen hun volgers aan om foto’s met hashtag te plaatsen en houden zo nu en dan een wedstrijd waar je aan mee kunt doen door afbeeldingen van hun product te plaatsen.
Hoe zet jij Instagram in voor jouw bedrijf?
Heb je na het lezen van dit blog voldoende inspiratie om lekker aan de slag te gaan met Instagram-marketing voor jouw e-commerce bedrijf? Wij zijn ontzettend benieuwd naar jouw ideeën! Daarom hebben we net zelf ons eigen Instagram-account aangemaakt. Dus als jij ons nu volgt met jouw account, volgen wij je terug en kunnen we jouw vorderingen op Instagram nóg beter in de gaten houden!