Copywriting betreft het maken en schrijven van content. Een copywriter is een persoon die wervende teksten kan schrijven uit naam van uw bedrijf: het ‘writen’ van ‘copy’. Interessante, originele content staat steeds meer gelijk aan bezoekers op uw website. De zoekmachine van Google wordt steeds slimmer door algoritmes en de medewerkers van Google. Slimme trucjes zijn er niet meer om de zoekmachine te bespelen. Oprechte, kwalitatieve websites komen juist hoger in de Google ranking te staan.
Het is misschien een open deur maar toch de moeite waard om te vermelden: zoek een goede copywriter. Met de opmaak van uw tekst kunt u een artikel overzichtelijker maken maar ook beter de aandacht van uw publiek vasthouden. Slordig opgemaakte, lelijke teksten worden niet gelezen; mensen worden vaak al moe als ze ernaar kijken.
Een heleboel mensen kunnen uitstekend verkopende teksten produceren. Dit kunt u doen met behulp van wetenschap, ervaring en het toepassen van bepaalde methoden. Voor het maken van content passen veel mensen AIDA toe als een leidraad door de tekst.
Copywriting en AIDA als rode draad
Bij de AIDA-formule gaat het bij copywriting over aandacht krijgen, interesse en nieuwsgierigheid wekken (en dat vasthouden) en vervolgens deze interesse converteren in een behoefte of een prioriteit en dan oproepen tot een actie (attention, interest, desire, action).
Als deze volgorde wordt gebruikt bij het schrijven van content, dan is er veel meer kans dat u uw targets behaalt (meer mensen bereiken, nieuwsgierigheid wekken en die belangstelling gebruiken zodat mensen uw dienst of uw product gaan aankopen).
Wat is het belang van goede copywriting?
Webpagina’s met voldoende en relevante inhoud scoren zichtbaar hoger in de zoekresultaten en worden veel vaker met anderen gedeeld dan webpagina’s met een magere tot slechte inhoud. Het is zeker de moeite waard om goed geschreven content te brengen met informatie waar de bezoeker wat aan heeft en waar de bezoeker naar op zoek is. Websites die daar niet aan voldoen, eindigen vaak laag in de zoekresultaten. Zij krijgen van Google een lage ranking, met als gevolg dat deze websites online minder zichtbaar zullen zijn.
Indien copywriting op de juiste wijze wordt gedaan, kan het u daadwerkelijk naar een hoger level brengen. Hierdoor zal de omzet ratio uiteraard stijgen. Het optimaal gebruik maken van de minimale ruimte voor content vraagt veel ervaring en expertise. Bij Google AdWords heeft u, om maar eens wat te noemen, een minimale ruimte in de AdWords advertentie, hoe genereert u dan toch die bezoekers en trekt u hun nieuwsgierigheid?
Een relevante inhoud van een site moet ervoor zorgen dat het de nieuwsgierigheid trekt van bezoekers; een samengevatte krachtige tekst is vaak meer geschikt dan een lange en uitgebreide tekst. Bezoekers willen in één oogopslag kunnen zien wat een dienst of product voor hen voor voordelen heeft, direct zijn en niet om de hete brij heen draaien met copywriting kan hierin de oplossing zijn.