Je hebt een gloednieuwe website, prachtige foto’s van je producten en je zit op social media. Toch bezoekt maandelijks maar een handjevol mensen je website. Wat doe je verkeerd? De kans is groot dat je SEO niet op orde is. In dat geval kunnen mensen je website simpelweg niet vinden op het internet. Geen nood: daar kun je iets aan doen.

Wat is SEO?

SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization. Het is een verzamelnaam voor alle processen die ervoor zorgen dat jouw website hoog scoort in zoekmachines zoals Google. Een hoge score wil zeggen dat je website op de eerste pagina van zoekresultaten staat bij het intikken van bepaalde zoekwoorden. Door SEO technieken te gebruiken, ben je beter vindbaar op het internet. Dan trek je vanzelf meer bezoekers naar je website.

Zoekwoorden: de kern van elke SEO strategie

Om SEO echt te begrijpen, moet je weten wat aan de grondslag van al jouw SEO activiteiten ligt: een zoekterm. Zoektermen zijn woorden of groepen van woorden die mensen intikken in zoekmachines om een bedrijf als het jouwe te vinden. Verkoop jij bijvoorbeeld rode sportschoenen in Arnhem? Dan zijn relevante zoektermen voor jouw onderneming ‘sportschoenen’, ‘rode’, en ‘Arnhem’. Deze drie woorden zijn immers nodig om jouw product te omschrijven. Voorafgaand aan een SEO strategie voer je altijd een zoekterm analyse uit. Zo bepaal je op welke termen jij gevonden wil worden

Hoe werkt SEO?

Alle SEO technieken hebben één ding gemeen: ze zorgen voor meer potentiële klanten op je website. Dat gebeurt door je website te optimaliseren. Dit kun je (deels) zelf doen of je kunt jouw SEO activiteiten uit handen geven. Weet wel dat het een tijdrovend en complex proces is. (Enkele) SEO taken uitbesteden kan je onder de streep meer opleveren.

Alle SEO processen zijn te verdelen in drie groepen:

processen om de techniek van je website te verbeteren
processen om je content van je website te verbeteren
processen om je autoriteit van je website te verbeteren

Bedrijven als Google ontwikkelen een algoritme waarmee ze bepalen welke websites hoog in de zoekresultaten scoren. Websites die optimaal scoren op de bovengenoemde gebieden, krijgen een goede rangschikking van zoekmachines.

De techniek van je website

Een goed werkende website is een website die bezoekers trekt. Niet alleen omdat Google en andere zoekmachines een goed werkende website op prijs stellen en je daarom een betere positie geven. Ook omdat gebruikers simpelweg graag een website bezoeken die werkt. Zorg onder andere dat je website niet te langzaam laadt, een goede mobiele versie heeft en dat afbeeldingen en animaties juist getoond worden. Een webdesigner kan je hierbij helpen.

De content op je website

Content is een verzamelnaam voor alle inhoud van je website. Daaronder vallen teksten, titels en tussenkoppen, afbeeldingen en meer. De content moet duidelijk en informatief zijn. Zorg ervoor dat je tekst en afbeeldingen relevant zijn. Je wilt voldoen aan de wens van je bezoeker: is dit wat hij zoekt? Zoekmachines zien in welke mate bezoekers jouw content waarderen en passen daar hun rangschikking op aan. Het maken van goede en duidelijke content voor websites is bovendien een vak apart. Ook al werkt je website technisch optimaal; zonder goede content zal je score in zoekmachines alsnog laag zijn.

De autoriteit van je website

Wanneer de techniek en content van je website op orde zijn, ga je over op de autoriteit. Hoewel het algoritme van Google en andere zoekmachines niet openbaar is, weten we wel dat het waarde hecht aan hoezeer mensen jouw website als autoritair zien. Deze autoriteit wordt voor het grootste deel bepaald door externe inkomende links.

Externe inkomende links voor meer autoriteit

Een externe inkomende link is een link vanaf een andere website naar jouw website toe. Wanneer iemand dit doet, dan ziet het algoritme dit als een teken dat jouw website op prijs wordt gesteld door anderen en dat je content sterk is.

Hoewel je veel SEO technieken zelf uit kunt voeren is dat bij het genereren van externe links moeilijk. Je kunt anderen vragen naar jouw site te linken of je website verspreiden over fora. Echter is dit niet bewezen effectief en kost het je veel tijd. Bovendien wil je wel dat de links vanaf websites komen die ook autoriteit hebben en bovendien een connectie met jouw product of dienst. .

Een aantal van de SEO processen die je in ieder geval moet uitvoeren of uitbesteden:

voer een zoekterm analyse uit
zorg voor een goede page speed zodat de website snel laadt
optimaliseer teksten op je website met de juiste zoektermen erin verwerkt
zorg voor goede afbeeldingen met de juiste zoektermen erin verwerkt
optimaliseer je website voor mobiel gebruik op smartphones
update je website geregeld met blogs of andere nieuwe content
genereer externe links naar jouw website toe

Het verschil tussen SEO en SEA

Ben je al wat verder in je onderzoek naar SEO? Dan ben je de afkorting SEA ongetwijfeld ook tegengekomen. Alles dat je doet op het gebied van SEO, zorgt voor organisch verkeer. Dat wil zeggen dat jij meer mensen naar je website trekt zonder ervoor te betalen. Je doet dat simpelweg door je website en alles eromheen te optimaliseren en aan te passen op je bezoeker. SEA staat voor Search Engine Advertising. Die afkorting staat voor alles dat je tegen betaling kunt doen om meer bezoekers naar je site te halen. Je kunt bijvoorbeeld adverteren via Google of social media als Facebook en Instagram.

Uitbesteden van SEO processen

Gezien SEO én SEA technieken zo divers en complex zijn, besteden veel ondernemers tenminste een deel ervan uit. Een copywriter kan je helpen met je content. Een webdesigner of programmeur pakt de technische kant aan. Online marketingbureaus kunnen je onder andere helpen met het opkrikken van je autoriteit door externe links naar je site te genereren. Wees in ieder geval niet bang om hulp of advies te vragen. Binnen de kortste keren heb jij ook honderden bezoekers op je site!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *