De termen op het gebied van marketing vliegen je om de oren. Online marketing, social media marketing, affiliate marketing of direct marketing: je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat is marketing nu eigenlijk? En hoe zet je het op de beste manier in voor groei van je onderneming?

De definitie

Over de definitie van marketing is nog altijd veel verwarring. Het is – in tegenstelling tot wat sommigen denken – iets anders dan sales. Marketing is echter wel een heel breed begrip. Het omvat alle activiteiten die de koper en de verkoper bij elkaar brengen.

De meeste bedrijven doen twee dingen: ze maken producten (of leveren diensten) en ze brengen deze op de markt. Je kunt het ook anders stellen. Ze produceren en ze doen aan marketing.

Het is precies door deze definitie dat veel mensen nog altijd marketing en sales als één onderdeel zien. Het verschil zit hem in de markt. Marketing is gericht op de markt, ofwel de wensen en behoeften van je potentiële klanten. Je presenteert wat jij aanbiedt, waarom jouw product of dienst de klant helpt en je positioneert je bedrijf. Marketing legt de basis en stelt je in staat om te verkopen.

Bij sales gaat het juist om het direct aan de man brengen van je product of dienst. De doelen van al deze activiteiten – of het nu om sales of marketing gaat – zijn hetzelfde: meer omzet genereren.

Marketing is profilering en strategie

Als je langs de deuren gaat met stofzuigers, dan ben je een verkoper. Ben jij echter bezig met het opstellen en uitdragen van de visie, missie en positie in de markt van een stofzuigbedrijf, dan ben je een marketeer.

Onder marketing verstaan we onder andere de merkstrategie maar ook het bepalen van je doelgroepen, adverteren, een social media strategie, ontwikkelen van websites, PR en nog veel meer.

Hoe pak je marketing voor je bedrijf aan?

Heb je een grote onderneming en ben je zelf druk met andere zaken? Dan is marketing uitbesteden de beste optie. Ben je echter net begonnen of ZZP’er? Dan zijn er een hoop dingen die je zelf kunt doen.

Hoe je marketing het beste aanpakt voor jouw bedrijf is heel persoonlijk. Het hangt af van hoe jij je wil profileren maar ook waar je de tijd voor hebt, waar jouw doelgroep zich bevindt en welk probleem deze doelgroep op wil lossen met jouw product of dienst.

Het is daarom dat je voor het uitzetten van je marketing altijd een aantal stappen moet doorlopen:

  • je hebt een marktonderzoek nodig: wat zijn de behoeften van jouw doelgroep?
  • je ontwikkelt een product of dienst: hoe past jouw product of dienst bij die doelgroep?
  • je ontwikkelt een marketing strategie: hoe ga jij de doelgroep overtuigen dat jij ze kunt helpen met jouw product of dienst?

Als het goed is heb je dat product of die dienst al staan. Dat is immers je bedrijf. Als je nog geen marktonderzoek hebt gedaan, dan kun je dit alsnog doen. Probeer de doelgroep van jouw product of dienst zo klein mogelijk te maken. Welke mensen hebben baat bij wat jij verkoopt? Juist die mensen moet je zien te bereiken.

Hoe je deze groep bereikt met jouw boodschap verschilt sterk. Op basis van leeftijd kun je ze bijvoorbeeld beter bereiken via Instagram of juist Facebook. Ook kan een advertentie in de krant passend zijn, of juist een online campagne. Daarnaast wil je wellicht je marketing toespitsen op een bepaalde locatie. Dit alles is mogelijk, als je maar weet wie jouw ideale klant is.

Verschillende soorten

Als je eenmaal je doelgroep goed voor ogen hebt, moet je weten waar deze doelgroep zich bevindt. Vanuit die informatie kun je een plan opstellen voor je marketing. Er zijn namelijk heel veel takken te kiezen. Geen enkele is goed of fout. Welke jou gaat helpen, is de vorm die het beste aansluit op jouw doelgroep. Dat kan er natuurlijk meer dan één zijn.

Print marketing

Een van de oudste vormen van marketing maar daarmee niet minder effectief. Print marketing is marketing op papier. Denk dan aan folders, brochures en ander ongeadresseerd reclamewerk. Een andere effectieve methode is door de adverteren in de krant of huis-aan-huis-bladen.

E-mail marketing

Steeds meer bedrijven kiezen voor een vorm van direct marketing. Hiermee bereik je direct de mensen die al interesse hebben getoond in jouw product of dienst. Dat kan bijvoorbeeld via een nieuwsbrief of andere mailing zijn.

Het nadeel hiervan is uiteraard dat je dit alleen kunt sturen naar mensen die zich actief hebben aangemeld voor een nieuwsbrief of mailing. Deze vorm is meer bedoeld om een relatie met je bestaande klant te onderhouden of om mensen met interesse verder te stimuleren.

Affiliate marketing

Een bijzondere manier van marketing die effectief maar ook lastig is, blijft de affiliate marketing. In deze vorm wordt jouw klant jouw verkoper. Er wordt betaald voor een bepaalde prestatie. Bij affiliate marketing betaal je commissie aan mensen die jou klanten of bezoekers aanleveren.

Voor e-commerce winkels is dit een hele goede advertentie methode, omdat ze alleen hoeven te betalen nadat een verkoop is afgerond, maar het werkt in principe voor elk mogelijk businessmodel.

Online marketing en social media marketing

Deze twee termen noemen we tezamen omdat er veel overlap plaatsvindt. Dat wil zeggen: social media marketing wordt vaak genoemd als onderdeel van online marketing. Dit zijn alle marketingactiviteiten die zich online afspelen. Denk aan social media maar ook adverteren via Google, je website, linkbuilding en nog veel meer.

Online marketing is inmiddels zo’n groot onderdeel van het vakgebied dat het geregeld los wordt gezien van de andere marketingmethoden.

Het belang van online marketing

Natuurlijk zijn er tal van marketingmethoden en hebben ze allemaal voor- en nadelen. Het is niet gezegd dat je als bedrijf niet kunt overleven zonder online marketing. Maar wist je dat meer dan 80% van de mensen Google gebruikt wanneer ze zoeken naar een product of dienst? Ook heeft inmiddels meer dan 70% van de Nederlanders een social media account. Online marketing is dus een goede manier om snel op te vallen bij een grote groep mensen.

Een andere reden waarom online marketing zo populair is, komt door de meetbaarheid. Dankzij moderne technieken kun je jouw marketingactiviteiten toespitsen op mensen uit een bepaalde stad of regio. Ook kun je zien hoeveel er geklikt is op je advertentie of hoeveel mensen je facebookpagina leuk vinden. Kortom, je resultaten zijn meetbaar en direct zichtbaar.

Het is daarom dat online marketing een goede vorm is om mee te beginnen. Je kunt een groot deel ervan zelf uitvoeren, met name als kleine ondernemer. Als je groeit of al groot bent, zijn er bovendien betrouwbare partijen waaraan je de online marketing kunt uitbesteden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *