Wanneer je een website of webshop hebt dan heb je Google Analytics vast wel eens voorbij horen komen. Allemaal leuk en aardig, maar wat is het nou precies? Om het simpel uit te leggen, verzamelt Google Analytics verschillende data van de bezoekers van je website. Van deze verzameling aan data worden vervolgens tabellen, grafieken en overzichten gemaakt. Hierdoor kan je onder andere zien hoe vaak je website is bezocht, welke pagina’s je bezoekers het meeste hebben gezien en hoe ze op je website terecht zijn gekomen.
Hoe werkt Google Analytics?
Naast dat Google Analytics allerlei data voor je verzamelt, heeft het nog een voordeel. Het is helemaal gratis. Met behulp van een e-mailaccount kan je je aanmelden. Dit zijn enkele stappen en vervolgens ben je ingelogd. Wanneer je nooit eerder gebruik van hebt gemaakt van Google Analytics, kan de interface overweldigend overkomen. Geen zorgen, geef het even tijd en dan navigeer je er moeiteloos doorheen.
Nu je bent ingelogd, is het natuurlijk handig om je website te koppelen. Het koppelen gebeurt door middel van een trackingcode. Die registreert alle data van de bezoekers op je website. Het toevoegen aan de website kan op verschillende manieren, afhankelijk van hoe je website is gemaakt. Zo kan een plugin al voor de oplossing zorgen. Bij deze trackingcode zit een unieke ID, waardoor je ook meerdere websites kan meten met hetzelfde account.
Meten
De data die wordt verzameld, kun je in vier categorieën verdelen:
- Doelgroepen. Wie heeft je website bezocht?
- Acquisitie. Hoe zijn bezoekers op je website gekomen?
- Gedrag. Wat doen en zien bezoekers op je website?
- Conversies. Wat levert je website op?
De categorieën kan je terugvinden aan de linkerkant. Wanneer je er een aanklikt dan krijg je gelijk subcategorieën te zien. Hier wordt specifieke data getoond, maar je kan ook kiezen om eerst naar het overzicht te gaan. Aan de hand van je informatiebehoefte kan je vervolgens verder navigeren. Met behulp van deze cursus wordt Google Analytics aan je uitgelegd.
Bezoekers naar je website
Zoals in het begin werd aangegeven, verzamelt Google Analytics allerlei data van de bezoekers van je website. Met die data krijg je een beter inzicht of je strategie werkt of niet. Met behulp van deze informatie kan je vervolgens stappen ondernemen om je doelen halen.
Hoe meer bezoekers, hoe beter je data. Een betere vindbaarheid helpt je daarbij. Wil je nog meer bezoekers voor jouw website? Maak dan eens een afspraak met ons om de mogelijkheden van SEO te bespreken.