Misschien ben je druk bezig met je eigen website en ben je benieuwd of een copywriter je verder kan helpen. Of misschien wil je weten hoe tekst je social media of salespagina’s naar een hoger niveau kan tillen. Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat copywriting is en wat een copywriter doet? Alle antwoorden vind je hier.

Copywriter aan het werk

Wat is copywriting?

In de kern is een copywriter iemand die teksten schrijft. Copywriting is alleen wel schrijven op een heel specifieke manier. Een copywriter schrijft namelijk teksten om de lezer te overtuigen. De teksten van een copywriter zijn uiteindelijk altijd bedoeld om klanten te bereiken. Het zijn dan ook commerciële teksten ofwel copy die een copywriter maakt.

Een copywriter is anders dan andere schrijvers. In tegenstelling tot een literair schrijver of een journalist maakt de copywriter uitsluitend teksten die meer klanten moeten werven. Het is dan ook meer een marketingspecialisatie.

 

Wat doet een copywriter?

Een copywriter schrijft dus verwende teksten. Dit soort teksten vind je in alle soorten en maten, van een korte slogan tot een uitgebreid verhaal. Een aantal voorbeelden van commerciële teksten die vaak door een copywriter zijn gemaakt:

●       webteksten;
●       slogans;
●       whitepapers;
●       blogs;
●       flyers en brochures;
●       branded content;
●       advertenties.

Wat hebben al deze teksten gemeen? Juist, ze zijn bedoeld om de lezer te prikkelen en tot actie aan te zetten.

Goede tekst typen is belangrijk

Verschil tussen tekstschrijver en copywriter

Waar een tekstschrijver soms ook webteksten, whitepapers of blogs maakt, is er toch een wezenlijk verschil met de copywriter. Een copywriter is namelijk eigenlijk een marketeer met een schrijfspecialisatie. De teksten die hij maakt zijn uitsluitend voor wervende doeleinden, ook als dat in eerste instantie niet direct duidelijk is uit de tekst.

Een tekstschrijver kan echter veel breder ingezet werden. Zo zijn er tekstschrijvers die informatieve artikelen schrijven, boeken of aan ghostwriting doen. Deze hebben doorgaans geen wervend karakter.

De twee termen worden overigens veel door elkaar gebruikt. Er zijn dus zeker tekstschrijvers die dezelfde vaardigheden hebben als copywriters en andersom.

 

Wat is SEO copywriting?

Binnen de copywriting zijn er nog allerlei specialisaties. Zo zijn er copywriters die zich specialiseren op een bepaalde branche, zoals de zorg of de IT. Andere copywriters zijn uitstekend in een specifiek medium, zoals websites of brochures. En dan zijn er nog de SEO copywriters.

SEO copywriting is het schrijven van wervende teksten die ook nog eens goed zijn voor je positie in zoekmachines. Heel simpel gezegd is een SEO copywriter een schrijver die exact weet hoe je moet schrijven voor Google. Hij kent het algoritme van de zoekmachine en is op de hoogte van de richtlijnen. Al deze kennis gebruikt hij om wervende teksten te schrijven waarin hij tegelijkertijd inspeelt op relevante zoektermen en de juiste opbouw.

Dit alles heeft als doel om niet alleen wervende, sterke teksten te schrijven maar ook copy die bijdraagt aan je positie in zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.

SEO teksten dragen bij aan de vindbaarheid in Google

Hoe ziet een goede SEO tekst eruit?

SEO copywriting is dus meer dan alleen schrijven. Een goede SEO-tekst voldoet aan een aantal eisen. Allereerst zijn de juiste zoektermen de kern van een goede SEO-tekst, zoals ook geldt voor andere SEO-activiteiten. Andere punten die belangrijk zijn in een goede SEO-tekst:

●       Bepaal het doel van je tekst: voor wie schrijf je en wat wil je dat de lezer doet na het lezen van je tekst?
●       Zorg voor de juiste opbouw; koppen, tussenkoppen en duidelijke, korte alinea’s zijn essentieel.
●       Constateer de juiste zoekwoorden en zet ze op de juiste plekken; in de eerste alinea, in de titel en in tussenkopjes.
●       Voeg genoeg, maar vooral relevante content toe; lengte is belangrijk, waarde is nog belangrijker.
●       Voeg links toe naar andere autoritaire en betrouwbare webpagina’s.
●       Breek je tekst op en maak hem leesbaar; dat doe je onder andere met opsommingen en visuele toevoegingen.
●       Schrijf actief; korte zinnen, actief taalgebruik en goed leesbare teksten werken beter.

 

Een goede SEO copywriter vinden

Copywriting is een vak apart. Hoewel je met enige kennis van taal een heel eind komt als je een tekst wil schrijven, gaat een copywriter toch nog een stuk verder. Met name een SEO copywriter heeft veel relevante kennis in huis om jouw teksten prikkelend, verwend en geliefd door Google te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *