Het kan wel eens voorkomen dat de traffic naar je website plotseling daalt en je kan maar niet achterhalen waar dat aan ligt. Je krijgt een gevoel van bezorgdheid, want je hebt er veel werk in gestoken en wilt natuurlijk niet dat al het werk voor niets is geweest. In dit artikel geven we je graag tips om je bezoekersaantal weer terug op het oude niveau te krijgen of zelfs een stijgende lijn te zien!

Analyse van je bezoekers

Je hebt een daling in je bezoekersaantal gezien. Hier moet een reden voor zijn dus is het tijd om dit te onderzoeken. Neem de tijd en bekijk je statistieken. Achterhaal wat de statistieken je vertellen. Vaak leidt deze informatie al snel naar de herkomst en aard van het probleem. De tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn Google Analytics en Google Search Console. In Google Analytics zie je direct waar je jouw publiek kwijtraakt. Zo kan het bijvoorbeeld gaan om direct verkeer, of juist bezoekers die via Google je website binnenkwamen. Door deze informatie te analyseren weet je of je zichtbaarheid in Google is verminderd of dat het probleem toch ergens anders ligt. Kortom, er kunnen meerdere redenen zijn waarom jouw bezoekersaantal afneemt en een goede analyse is dus noodzakelijk!

Onze tips

Na het uitvoeren van een analyse ben je er dus, als het goed is, achter gekomen waar de oorzaak van de daling van jouw bezoekersaantal ligt. Als het probleem bijvoorbeeld aan de organische kant zit, is het verstandig om meer op SEO in te zetten. Wij geven je graag een aantal tips voor je website die belangrijk zijn voor usability, gebruikersgemak en je ranking factor.

Tip 1: Zorg dat je website prettig werkt voor de gebruiker
Het is belangrijk dat je website ook echt voor de gebruiker is gemaakt. Dus zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Dit geldt ook voor de achterkant van de website met een passende CMS (Content Management Systeem). Daarbij speelt de technische realisatie van de website een grote rol. Zo begint het al met de snelheid van een website. De meeste bezoekers haken namelijk al af wanneer zij drie seconden moeten wachten.

Tip 2: Creëer relevante en unieke content
Relevante content is belangrijk en heeft grote invloed op het verkeer naar je website. Google heeft namelijk een algoritme ontwikkelt (Google Panda) dat speciaal gericht is op het onder handen nemen van websites met slechte of niet relevante content. Zorg voor genoeg tekst en vul deze aan met ondersteunend beeldmateriaal. Vergeet daarna de metadata niet!

Tip 3: Houd een oog op de concurrentie
Misschien wel een van de belangrijkste: je concurrentie. Soms doe je zelf alles al goed, maar doet je concurrentie het nét iets beter en gebruiken zij een andere tactiek. Het is goed om gefocust te zijn op jouw eigen website, maar houdt altijd in de gaten wat er om je heen gebeurt. Zo kun je op situaties anticiperen en daarop reageren.

Tip 4: Groei mee met Google
Google verandert vaak haar algoritmes. Dit gaat vaak om kleine details, maar soms zitten er ook grotere updates bij. Deze updates kunnen een impact hebben op jouw ranking en SEO campagne, en dus ook op je bezoekersaantal. Door Google in de gaten te houden weet je altijd welke wijzigingen er uitgevoerd gaan worden en waarom. Zo kan je hier met jouw website goed op inspelen.

Kortom, merk je dat je bezoekers verliest op je website? Ga dan aan de hand van onze tips na welke stappen je het beste kan ondernemen. Analyseer het probleem en pak het op de juiste manier aan. Misschien kom je er nog wel beter uit!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws?

Wil jij ook het laatste nieuws van online marketing ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang altijd de laatste informatie over de marketingwereld.