Social Media adverteren, juist nu!

De coronacrisis treft ons allemaal. Naast ons privéleven dat drastisch is veranderd geldt dit ook voor de ondernemer. Webshops en supermarkten draaien meer omzet dan ooit tevoren. Helaas hebben veel ondernemers te maken met omzet wat terugloopt door deze crisis. Deze ondernemers zoeken naar verdienmodellen om op deze manier de klanten te kunnen bereiken. Denk aan het opzetten van een webshop, of de verkoop van tegoedbonnen welke tot na de crisis nog geldig zijn.

De mensen bezoeken het internet tijdens deze crisis meer dan ooit. Met name het bezoek aan Social Media kanalen is erg hoog. Omdat internet zo druk wordt bezocht, is zelfs het beeldkwaliteit aangepast van Netflix en YouTube naar een lagere kwaliteit om overbelasting te voorkomen.

Vanwege de coronacrisis is het daarom nu zeer aantrekkelijk om te adverteren via Social Media. De mensen gaan weer plannen maken als de maatregelen meer worden versoepelt. Denk bijvoorbeeld aan het opknappen van de tuin of het huis en ga zo maar door. Zij zullen dan op zoek gaan naar het juiste bedrijf en wel via het internet. In veel gevallen zullen de mensen de vakantie gaan uitstellen en dus zullen de uitgaven nu ergens anders naar uit gaan. Deze zijn eindeloos in te vullen. Als bedrijf wil jij natuurlijk direct bij de mensen op hun scherm naar voren komen. Zorg daarom dat jij een advertentie laat zien die de mensen pakt en zullen onthouden.

Succes met e-commerce hebben door Social Media advertising

Er zijn veel kanalen waar je kunt adverteren. Denk aan Facebook. Instagram, Youtube, LinkedIn, Pinterest en ga zo maar door. Je kunt via deze kanalen tot zeker 80 procent van jouw doelgroep bereiken. Via deze kanalen kun je veel “nieuwe” bezoekers en dus potentiële klanten vinden. Je kunt hen kennis laten maken met jouw onderneming door een goede advertentie neer te zetten. Omdat alle resultaten van jouw campagne meetbaar zijn, kun je precies in de gaten houden wat nu wel en niet werkt om meer bezoekers te genereren.

Stel een plan op

Het klinkt allemaal vrij eenvoudig dat adverteren via Social Media, maar toch is het raadzaam eerst een goed plan op te stellen alvorens je de advertentie online zet.

Bepaal eerst jouw eigen doelstellingen waar je mee wilt adverteren. Denk bijvoorbeeld aan de volgende onderwerpen;

  • Je lanceert een nieuwe dienst of product
  • Merkbekendheid vergroten
  • Je wilt meer verkeer naar jouw webshop
  • Nieuwe leads verzamelen
  • Je wilt meer volgers
  • Sales verhogen
  • Je wilt jouw onderneming promoten bij een nieuwe of grotere doelgroep
  • Je wilt jouw website en/of webshop onder de aandacht brengen

Welke doelgroep wil je bereiken?

Denk goed na over welke doelgroep je wilt bereiken dat past binnen jouw branche. Hierop kun je de manier en stijl van content bepalen en de juiste keuze maken op welk kanaal je het beste kunt adverteren. Wanneer je een advertentie maakt kan deze worden afgestemd met targeting mogelijkheden. Denk hierbij aan leeftijden, locaties, talen, scholing, relatiestatus, beroepen, interessegebieden, e-mail database of bezoekersgedrag op je website.

Jouw missie

Vertaal de missie van jouw bedrijf in de content dat je afstemt op jouw boodschap en de doelgroep die je wilt bereiken. Het is echter de kunst om unieke en eigentijdse content te gebruiken en dus geen kopieergedrag gaat vertonen. Dit zal de bezoeker van jouw advertentie namelijk niet verrassen. Zorg ervoor dat jij een krachtige boodschap overbrengt die past bij jouw gewenste doelgroep zodat jouw advertentie daadwerkelijk de aandacht krijgt.

Ga het gesprek aan

Wat ook nog een groot voordeel met zich meebrengt, als je gaat adverteren via Social Media, is het snelle contact dat je kunt krijgen. Iemand plaatst bijvoorbeeld een reactie onder je post, hier kun je dan mooi op inspringen. Reageert iemand bijvoorbeeld met een twijfelende opmerking? Dan kun je op een “persoonlijke” manier de persoon overtuigen van jouw uitleg. Dit lezen anderen dan weer mee en zo ontstaat er een gesprek op gesprek. Je bent hierdoor in contact met wellicht je potentiële klant via deze korte lijn en dit zal de klant meteen het vertrouwen geven in jouw advertentie/ bedrijf.

Wat het doel van jouw advertentie ook is, op dit moment is adverteren via Social Media aantrekkelijker dan ooit.

Wanneer je aan de slag gaat met het adverteren op Facebook, vergeet dan niet de Facebook Pixel te installeren. Je leest hier meer over op het blog, Haal meer uit je Facebook Pixel in 2020.

Heb je tips nodig voor het adverteren via Instagram? Kijk dan eens op, Adverteren op Instagram

Tot slot

Wanneer jij met goede content vol relevantie adverteert, dan zal je hier de vruchten van plukken. Niet alleen tijdens de coronacrisis omdat de mensen nu extra vaak op de social media kanalen zitten, maar ook wanneer het “oude”leven weer kan worden hervat. Heb je hulp nodig met het adverteren op Social Media? Dan kun je een beroep doen op JG Webmarketing.

Wij wensen jou veel succes toe met het adverteren en een goede gezondheid in deze tijd!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *