Zoals je in je omgeving kan zien heeft bijna iedereen een smartphone. Dat is ook niet zo gek, want je kan er tegenwoordig praktisch alles mee. Wanneer je een eigen website hebt, voor jezelf of je bedrijf, is het daarom ook belangrijk om daar op in te spelen. Klinkt logisch toch? Echter is dit niet bij iedereen het geval. Een deel van de website is namelijk niet mobielvriendelijk. Is dat dan zo erg? Nou, voor je bezoekers en voor Google wel.

Wat houdt een responsive website in?

Responsiveness is een term wat vaak naar voren komt, maar niet iedereen begrijpt wat het betekent. Om het simpel uit te leggen past een responsive website zich aan aan het formaat van het scherm. Hierbij kan je denken aan je desktop, een tablet en ook je telefoon. Alleen gebeurt er achter de schermen eigenlijk meer dan je zou verwachten. Is het je eigenlijk wel eens opgevallen dat teksten vaak iets groter worden? Dat er een andere indeling wordt gebruikt en er minder witruimte is? Dit zijn elementen die meespelen in een responsive design. Doordat het scherm van een smartphone kleiner is dan die van een tablet of desktop, moet je daar optimaal gebruik van maken.

De bezoekers van je website

Naast het design wil je tenslotte het zo gemakkelijk mogelijk maken voor je bezoekers. Wanneer je een webshop hebt dan is het ideaal wanneer een bezoeker snel en simpel je producten kan bekijken. Dit onderdeel heet gebruiksvriendelijkheid. Het is een beetje vergelijkbaar met een bezoek aan de supermarkt. Je hebt een reden om de supermarkt in te gaan, namelijk je boodschappen doen. Je wilt naar binnen, je boodschappen pakken, betalen en weer weggaan. Hierbij zit je niet te wachten op producten die op zijn, een medewerker die niet weet waar iets staat en een kassière die niet begrijpt hoe de kassa werkt.

Herkenbaar toch? Alleen wordt er niet vaak aan de gebruiksvriendelijkheid gedacht op de mobiele website. De teksten in menu’s blijven nog klein, waardoor je ze moeilijk kan lezen en vaak nog op de verkeerde drukt. Zo zijn er nog meerdere voorbeelden te noemen die je zelf ook wel eens tegen bent gekomen.

Ranking binnen Google

Google heeft in 2015 zijn zoekalgoritmen aangepast, waardoor mobielvriendelijke websites hoger in de ranking komen dan vergelijkbare websites die alleen op de desktop goed werken. Hierbij heeft Google een tool ontwikkeld, waarbij je je eigen website kan checken. Deze mobiel friendly test tool kun je online vinden. Maar mocht je twijfelen of je website mobielvriendelijk is of wil je je website mobielvriendelijk maken? Laat het ons weten, wij willen je hier graag over informeren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *