Een mobiele website is eigenlijk een ‘gewone’ website. Anders is dat de mobiele website is afgestemd voor het gebruik op een telefoon- of tabletscherm. Een mobiele website is niet echt nodig; bijna alle smartphones kunnen gewone websites laten zien in hun browser.

Mobiele websites en de voordelen

Ten opzichte van de niet mobiele versie, heeft de mobiele website twee belangrijke voordelen:

Gebruikservaring: vaak is gebruik van een reguliere website bewerkelijk op een mobiele telefoon. U moet natuurlijk als gebruiker veel in- en uitzoomen op het beeldschermpje om het overzicht te houden. Ook het klikken op een link kan bijvoorbeeld erg prutserig worden. Omdat een mobiele website is geoptimaliseerd voor een klein beeldschermpje, zal de gebruikservaring hierbij vele malen beter zijn.

Snelheid: een gewone website heeft vaak veel elementen met afbeeldingen (afhankelijk van het design van de site). Omdat de gebruiker via zijn smartphone het meestal moet doen met een tragere verbinding. Kan het uploaden van de site erg lang duren. Bij een mobiele website heeft men hier al rekening mee gehouden, waardoor de benodigde info sneller geladen wordt.

Vergeleken met een app heeft een mobiele site ook voordelen:

Bereik: een mobiele site is te benaderen via alle mobiele telefoons. De gebruiker kan de website op elk gewenst mobiel platform (besturingssysteem) via zijn browser bekijken. Een mobiele website heeft dus veel meer bereik dan een app.
Ontwerp- en onderhoudskosten: omdat een mobiele site niet afhankelijk is van een platform, hoeft u maar één keer te ontwerpen en de software maar op één plaats te onderhouden. Dat scheelt heel wat geld.
Onafhankelijk van app-store eigenaren: in sommige gevallen bent u als leverancier en gebruiker afhankelijk van de eisen van de eigenaar van de app store van het betreffende platform.

Het grote nadeel van mobiele websites

Een mobiele site heeft ook één belangrijk nadeel: de waardevolle functies van de mobiele telefoons, zoals GPS of de camera, kunnen niet gebruikt worden. En het zijn nou juist deze functies die vaak een extra waarde bieden. U kunt de gebruiker bijvoorbeeld aanmoedigen in zijn impulsaankoop door gebruik te maken van de GPS-functie en hem wijzen op acties als hij langs uw winkel loopt (location based services). Maar ook de camera, die elke smartphone vandaag de dag heeft, geeft vele opties. U kunt de gebruikers bijvoorbeeld QR-codes laten scannen in een tijdschrift of op producten om ze zo naar de site te sturen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *