DA, PA, TF en CF, als je je een beetje hebt verdiept in Linkbuilding dan ben je deze termen ongetwijfeld tegengekomen. Maar wat betekent het nu precies? En hoe kun je dit zelf in de gaten houden?

MOZ: Domain Authority en Page Authority

DA staat voor Domain Authority. Dit getal tussen de 1 en 100 geeft de waarde aan van het totale domein. Het geldt dus voor de gehele website. Deze waarde voorspelt hoe je het doet in de zoekresultaten van Google. Hoe beter je DA, hoe groter de kans dat je goed scoort in de zoekresultaten. Is jouw DA hoger dan die van je concurrent? Dan scoor je meestal ook beter in de zoekresultaten. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. De DA heeft een voorspellende waarde en geeft geen absolute uitkomst.

De domain authority wordt onder andere gemeten aan de hand van het aantal links en de kwaliteit van deze links die naar jouw website verwijzen. Bovendien wordt ook gekeken naar de herkomst van de links, van welke root domeinen de links afkomstig zijn en de opbouw van het linkprofiel. Naast inkomende links worden nog andere factoren gebruikt om tot deze waarde te komen. Zo is het ook voor de domain authority belangrijk om een gebruiksvriendelijke website te hebben met een duidelijke structuur en goede relevante content.

Naast de DA voor de hele website, wordt er ook een waarde gegeven aan de individuele pagina’s. Dit is de PA, de Page Authority. Over het algemeen heeft de homepage de hoogste PA. Dit komt omdat meestal naar de homepage wordt gelinkt.

De DA en PA van je website kun je eenvoudig achterhalen via Moz. Zij hebben een handige MozBar die je in Google Chrome als extensie kunt installeren. Hiermee kun je niet alleen van je eigen website maar van elke website de DA en PA waardes bekijken. Dit kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een link wil ruilen en je wilt weten wat de waarde van die website is.

Majestic: Trust Flow en Citation Flow

Naast de DA en PA kun je de waarde van een website ook bepalen met de TF en CF. Deze tool is ontwikkeld door Majestic. Op de website majestic.com kun je de url van je website invoeren om zo de scores en het linkprofiel van de site te bekijken.

De Trust Flow (TF) geeft een beeld van de betrouwbaarheid van de url. Deze betrouwbaarheid wordt bepaald door de inkomende links en de betrouwbaarheid van deze links. Wordt er vanuit onbetrouwbare links naar jouw website verwezen, dan gaat de TF van jouw site ook omlaag.

De Citation Flow (CF) wordt gebaseerd op de aantallen links die naar jouw website verwijzen. Kort gezegd, hoe meer links verwijzen naar je pagina, hoe hoger je CF is. Een backlink met een hoge TF telt zwaarder mee en zal dus meer waarde toevoegen aan jouw website. De CF wordt bepaald door aantallen, de kwantiteit terwijl de TF meer zegt over de kwaliteit van deze links.

De waarde van jouw website verhogen

De waarde van je website en je positie in de zoekresultaten in Google wordt dus voor een groot deel bepaald door de links naar je website. Dat lijkt heel simpel maar de Google bots zijn slim. Er ligt een ingenieus algoritme aan ten grondslag wat moeilijk te doorgronden is. Zoveel mogelijk linkjes naar je website lijkt misschien een goed idee maar kan genadeloos worden afgestraft omdat dat als spam wordt gezien. Een linkbuilding campagne moet dus zorgvuldig worden opgebouwd.

Wat kun je zelf doen?

Controleer regelmatig het linkprofiel van jouw website. Zo kun je verwijzingen van onbetrouwbare websites snel opsporen en voorkomen dat ze jouw positie in de zoekresultaten negatief beïnvloeden. Wees daarnaast ook alert bij het ruilen van links en check altijd eerst de waarde van de website waar je jouw linkje wil plaatsen.

Wil jij ook de positie in de zoekresultaten van Google verbeteren? Neem dan contact op met het SEO bureau Arnhem en maak een afspraak. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *