Een goede website biedt niet alleen informatie aan, hij biedt de bezoeker ook de mogelijkheid om zijn kennis te verdiepen. Wil je je bezoeker van het ene artikel naar het andere leiden, dan kun je gebruikmaken van interne links. Behalve het feit dat deze links zorgen dat je bezoeker de informatie krijgt die hij nodig had, is interne linking ook nog eens heel effectief voor je SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Heb je daarom nog geen aandacht geschonken aan internet linkbuilding, dan is het tijd om daar verandering in aan te brengen. Je zult zien dat je op die manier niet alleen de bezoekers van je site beter kunt helpen, maar dat je site ook beter vindbaar wordt.
Wat is interne linkbuilding precies?
Met je website wil je zo goed mogelijk aan je potentiële klanten laten zien wat je allemaal in huis hebt. Dat doe je door goede teksten op je website te plaatsen. Doseren is echter heel belangrijk en daarom moet je niet alle informatie in een keer over je bezoeker uitstorten. Het gevolg hiervan is vaak dat je vele pagina’s met informatie krijgt. Door aan interne linking te doen, kun je je bezoeker van de ene pagina naar de andere leiden. Hiermee bereik je niet alleen dat je bezoeker op een fijne manier door je site gaat, maar ook dat je een gestructureerd netwerk van informatie van je site maakt, in plaats van een verzameling losse brokken informatie.
Door te werken met interne links, maak je de informatie op je site voor je bezoeker overzichtelijk. Deze kan namelijk zelf kiezen wat hij wel wil zien en wat niet, jij biedt hem enkel de mogelijkheid aan om meer over een onderwerp te weten te komen. Niemand zit er namelijk op te wachten om lange lappen tekst door te spitten over onderwerpen waar hij niet in geïnteresseerd is. Zorg er voor dat je bezoeker snel terechtkomt bij de informatie die hij nodig heeft, oftewel; hou rekening met je click depth. Niemand wil eindeloos op een website blijven doorklikken.
Interne links voor SEO voor meer bezoekers op je site
Een interne linkstructuur aanbrengen op je site is ook goed voor je websiteoptimalisatie. Als je bezoekers wilt trekken, moet je zorgen zorgen dat je hoog in zoekresultaten van Google eindigt want daar beginnen de meeste mensen met zoeken. Deze zoekmachine scant vervolgens websites om te zien welke sites het beste aansluiten bij het zoekwoord dat opgegeven is. Een van de factoren waar Google naar kijkt, is hoe je interne links in je website verwerkt hebt.
Veel mensen denken dat Google alleen de inhoud van de teksten scant. Dat is niet onjuist, maar Google doet meer. Een zoekmachine kijkt namelijk behalve naar de inhoud van de artikelen die je op je site hebt staan, ook naar hoe de informatie gepresenteerd wordt. Doe je dit op een relevante manier, lees: doe je aan interne linkbuilding, dan zal Google je site als relevant bestempelen. Je mag zoveel interne links in je tekst verwerken als nodig is, maar zorg er wel voor dat je met duidelijke anchors werkt met links naar inhoudelijke pagina’s. Zijn er pagina’s die nodig zijn, maar niet per se interessant voor je bezoeker? Verwerk dit dan in de codering van je tekst zodat Google weet dat die pagina niet meegenomen moet worden in de indexering van je site.
Voorbeelden van hoe je intern kunt linken op je website
Hoe ziet interne linkbuilding er in de praktijk uit? Stel, je hebt een bouwbedrijf. Op je website plaats je informatie over wat je allemaal kunt doen. Omdat dit veel verschillende dingen zijn, schrijf je per onderwerp een apart artikel. In die artikelen link je naar de overige relevante artikelen door middel van duidelijke anchors. Je bespaart je bezoeker een hoop tekst, zonder dat deze informatie misloopt: wil hij namelijk meer over een onderwerp weten, dan kan hij gewoon doorklikken. Dat zorgt eveneens voor structuur in je website. Bovendien leidt het ertoe dat je bezoeker door je hele site geleid wordt waardoor je geen ‘orphan pages’ op je site krijgt.
Je ziet nu waarom intern linken belangrijk is. Zorg er echter wel voor dat je relevante links plaatst. Het is het beste om gerelateerde onderwerpen aan elkaar te linken omdat je op die manier zorgt voor een natuurlijke verdieping van de tekst. Voeg je her en der willekeurige links in, dan creëert dat alleen maar onduidelijkheid en loop je het risico dat je bezoeker je site wegklikt.
Hoe ziet een goede linkstructuur eruit?
Een goede interne linkstructuur draagt bij aan een sterke SEO strategie. Deze interne linkstructuur biedt zowel overzicht als verdieping. Zorg ervoor dat je de bezoeker van je site op een natuurlijke manier door je hele website leidt. Dit heeft namelijk een aantal voordelen. Ten eerste krijgt je bezoeker alle facetten van je bedrijf te zien wat de kans vergroot dat hij met je in zee wil gaan. Ten tweede ziet Google dat alle pagina’s van je site goed bezocht worden wat beloond zal worden. Bovendien kijkt Google niet alleen naar deze links, maar ook naar de hoeveelheid tijd die een bezoeker op je site doorbrengt. Hoe langer je bezoeker blijft hangen, hoe waardevoller de info op je site kennelijk is. Sites die de aandacht van hun bezoekers lang kunnen vasthouden, scoren hoger in Google en trekken dus meer bezoekers.
Een succesvolle linkstructuur vergt aandacht en onderhoud. Je wilt namelijk voorkomen dat je naar pagina’s linkt die irrelevant zijn of al een tijdje niet meer bestaan. Controleer daarom je site regelmatig op relevante en dode links. Zorg er ook voor dat je nieuwe informatie blijft toevoegen waarin je uiteraard ook weer naar oudere artikelen linkt. Zo bouw je een organische site op wat zeker door Google opgemerkt en beloond zal worden. Vind je het lastig om dit allemaal zelf te doen? Huur dan een professioneel online marketingbureau in die dit werk voor je kan doen. Dat bespaart niet alleen tijd, maar levert ook meer resultaat op.
Laat die nieuwe orders maar komen!
Wanneer je eenmaal interne links in je website aanbrengt, zul je zien dat je daarmee je bezoekers meer en betere informatie kunt geven. Google ziet dat wie eenmaal op je site aangekomen is, door je hele website gaat, wat een gunstige beoordeling oplevert. Het prettige aan interne linking en het verbeteren van je positie in Google, is dat het een sneeuwbaleffect teweegbrengt. Door de interne links zorg je voor een overzichtelijke site, blijven mensen langer op je pagina, Google ziet dit en waardeert je site hoger, daardoor vinden meer mensen je site wat tot meer bezoekers leidt. Hoe meer bezoekers je trekt, hoe hoger je waardering van Google zal worden, enz.
Tot slot willen we je nog wijzen op andere vormen van SEO. Interne linking is namelijk maar een van de manieren om je site hoger in Google te laten eindigen. Informeer eens naar de mogelijkheden om bijvoorbeeld ook aan externe linkbuilding te doen, of laat een expert de teksten op je site controleren om te zien of ze wel SEO-proof zijn. Op die manier kun je een sneeuwbaleffect in werking brengen waardoor je in korte tijd het aantal bezoekers van je site fors kunt verhogen. Informeer naar de mogelijkheden bij je online marketingbureau om je SEO te optimaliseren want dit kan je veel opleveren. Of je nu een bedrijfspagina of een webshop hebt: door SEO technieken op de juiste manier toe te passen, kun je een veel groter publiek bereiken.