Je hebt een mooie website laten maken en misschien heb je ook al een aantal social media profielen aangemaakt. Nu merk je echter dat je niet direct nieuwe klanten krijgt. Je vraagt je af: ‘Hoe vind ik nieuwe klanten via internet?’ In dit blog delen wij negen creatieve ideeën die je hierbij gaan helpen.

1. Werk samen met influencers

Steeds vaker zie je influencers producten en zelfs diensten van bedrijven promoten. Het is een redelijk voordelige manier om je bedrijf te promoten en je naamsbekendheid te vergroten onder de juiste doelgroepen. Je kunt zelf kiezen met welke influencers je werkt en welke producten of diensten je graag extra zou willen promoten.

Je kunt influencers bijvoorbeeld een product of dienst geven om te reviewen en een kortingscode die zij in hun post kunnen vermelden. Ook kun je ervoor kiezen om samen met influencers winacties te organiseren. Zoek influencers uit die voor in ieder geval een groot deel dezelfde doelgroep hebben als jij en doe hen een concreet aanbod. Natuurlijk kun je met elke influencer aparte afspraken maken.

2. Houd een webinar of geef een cursus

Met een gratis webinar of (e-mail)cursus kun je jouw bedrijf eenvoudig promoten. Je laat hiermee ook zien dat je kennis in huis hebt en dat je een autoriteit bent op jouw vakgebied. Wil je het niet zo uitgebreid maken? Dan kun je ook eerst alleen een PDF met een stappenplan weggeven. Bedenk iets wat goed past bij jouw bedrijf en waar je doelgroep echt iets aan heeft. Je kunt dit helemaal gratis weggeven of je kunt er een inschrijving op je nieuwsbrief voor terugvragen.

3. Zet een e-mail funnel op

Als je de vorige tip hebt opgevolgd, heb je nu wellicht ook een lijst met e-mailadressen. Met een e-mail funnel voor je inschrijvers kun je ook nieuwe klanten vinden. Combineer hierin zowel promotionele als non-promotionele e-mails. Als je je inschrijvers alleen maar bestookt met acties, is de kans groot dat veel inschrijvers op een gegeven moment afhaken.

Met de non-promotionele e-mails geef je ze eigenlijk een gratis cadeautje en laat je zien wat ze van jou kunnen verwachten. Bij dit soort e-mails kun je denken aan e-mails met tips, blogartikelen of een gratis PDF. Onderaan deze e-mails kun je natuurlijk sowieso altijd naar je producten of diensten verwijzen, zodat je wellicht nog wat extra klanten werft.

4. Schrijf waardevolle blogs

Je weet misschien wel dat het goed is om te bloggen. Nu kun je natuurlijk wekelijks even een paar blogs in elkaar tikken om zo heel snel hoger in Google te komen. Maar voor Google is het ook belangrijk dat je blogs waardevol zijn. Je kunt zelfs beter wat minder blogs schrijven, als je die in ieder geval langer en meer waardevol maakt. Daarbij worden waardevolle blogs meestal vaker gedeeld, waardoor je ook weer meer websitebezoekers en waarschijnlijk ook meer klanten krijgt.

5. Werk samen met andere bedrijven

Met een actie in samenwerking met een ander bedrijf kun je extra naamsbekendheid genereren en wellicht direct ook meer omzet. Je kunt natuurlijk ook op de langere termijn met een ander bedrijf samenwerken. Zo zouden zij jouw product kunnen aanbieden op hun website of op hun website kunnen doorverwijzen naar jouw website en andersom. Denk bijvoorbeeld na over samenwerkingen met bedrijven in de regio of bedrijven die producten of diensten leveren die bij jouw producten of diensten passen.

6. Ga gastbloggen

Om je website hoger in de zoekmachines te krijgen is het van belang om kwalitatieve backlinks van relevante websites te verzamelen. De zoekmachine ziet dit dan als een goede beoordeling van jouw website, waardoor je uiteindelijk hoger gaat ranken in de zoekmachine.

Een redelijk eenvoudige manier om kwalitatief goede backlinks te verzamelen naar jouw website zonder hiervoor is gastbloggen. Je levert gratis een stuk content aan bij een blog of een bedrijfswebsite in ruil voor een link naar jouw website in dat blog. Het blogartikel dat je aanlevert maak je ook relevant aan de pagina van je website waar je naartoe linkt, waardoor de backlink in dit artikel nog meer waarde krijgt.

7. Probeer product review linkbuilding

Als je producten aanbiedt, zijn je productpagina’s waarschijnlijk de belangrijkste pagina’s van je website. Het zou fijn zijn als deze pagina’s dan ook goed scoren in de zoekmachines. Helaas is het vaak erg lastig om goede backlinks naar je productpagina´s te verzamelen. Veel website-eigenaren linken liever niet vanaf hun website naar een productpagina, maar liever naar een relevant blog of ander stuk content.

Om toch backlinks te verzamelen naar productpagina´s kun je product review linkbuilding proberen. Je geeft dan producten weg aan bloggers en laat hen hier een review over schrijven. Je vraagt hen ook een link naar je productpagina in deze reviews te verwerken. Zo verzamel je kwalitatieve backlinks naar je productpagina en krijg je waarschijnlijk ook al direct meer geìnteresseerde bezoekers via de links die je bloggers in de reviews plaatsen.

8. Wees actief op social media

Om je naamsbekendheid te verhogen en direct meer bezoekers naar je website te krijgen is het van belang om actief te zijn op social media. Bepaal op welke social media kanalen jouw doelgroep zich bevindt en maak hier een social media profiel aan. Post in ieder geval elke week twee of meer posts. Je kunt in ieder geval je nieuwe blogs hierop delen en dit aanvullen met leuke quotes en tips. Reageer ook op reacties en berichten van je volgers en deel zo nu en dan content van andere bedrijven.

9. Verhoog je conversiepercentage

Je kunt heel veel actie ondernemen om je naamsbekendheid te vergroten en meer bezoekers naar je website te krijgen, maar dan moeten ze natuurlijk wel iets kopen. Als je het percentage dat converteert kunt verhogen, krijg je ook meer nieuwe klanten.

Ga daarom eens na wat je aan je website kunt veranderen om je conversiepercentage te verhogen. Bedenk hoe de klantreis eruit ziet en zorg ervoor dat je bezoekers makkelijk kunnen navigeren op je site. Werk met duidelijke call-to-actions en verbeter je winkelmand- en afrekenpagina. Er zijn veel tools en plugins die je kunnen helpen bij het verhogen van je conversiepercentage. Verdiep je hier eens goed in en test wat voor jou werkt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *