Of je nu net gestart bent of al jaren onderneemt: reclame is belangrijk voor elk bedrijf. Maar het is ook ingewikkeld. Marketing voelt voor veel ondernemers niet geheel natuurlijk. Bovendien zie je soms door de bomen het bos niet meer. Waar, hoe en wanneer kun je het beste je bedrijf promoten?

Reclame maken: Begin bij je doel(groep)

Van spotjes op televisie en social media tot gesponsorde artikelen en advertorials in de krant: er zijn eindeloos veel manieren om reclame te maken voor je bedrijf. Dat maakt het ontwikkelen van een marketingplan juist zo moeilijk. Begin daarom altijd met een doel stellen. Wil je nieuwe klanten trekken? Of wil je juist bestaande klanten behouden en stimuleren tot extra aankopen? Misschien wil je wel je naamsbekendheid vergroten? Met een gericht doel is een marketingcampagne sneller gemaakt.

Waar bevindt je doelgroep zich?

De tweede stap is bepalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Een spotje op televisie heeft weinig zin als jouw doelgroep helemaal niet zoveel tv kijkt. Met andere woorden: op welk platform en via welke weg bereik je jouw doelgroep? Dat kan zijn via je nieuwsbrief of website, maar ook via social media, kranten en tijdschriften, televisie of radio. Het kan ook zijn dat je die doelgroep via verschillende wegen bereikt.

Wees niet bang om meerdere campagnes met meerdere doelen te starten. Zowel je naamsbekendheid vergroten als bestaande klanten behouden kan belangrijk zijn. Campagnes kunnen achtereenvolgens maar ook tegelijk lopen, via verschillende wegen. De verschillende reclamevormen om uit te kiezen

Nu je weet wat het doel en de doelgroep van je reclamecampagne is, kun je de vorm kiezen. Er zijn verschillende manieren om aan promotie te doen:

Direct marketing: je stuurt als bedrijf direct een boodschap naar je (potentiële) klanten over jouw producten of diensten. Dat doe je bijvoorbeeld door middel van advertenties in kranten of online en door het promoten van je bedrijf via je website en social media.

Content marketing: je promoot niet direct je product of dienst maar geeft de klant een klein beetje kennis, entertainment of infotainment die ermee verband houden. Een voorbeeld is een bakker die op zijn website een blog deelt over hoe je de lekkerste appeltaart maakt.

Guerilla marketing: budgettechnisch is guerilla marketing interessant voor starters. Het is echter ook moeilijk. Bij deze vorm probeer je met zo min mogelijk kosten op een originele manier een grote indruk te maken op de klant.

Een prachtig voorbeeld van guerilla marketing zijn de Bavaria-jurkjes. Bavaria was op het WK voetbal 2010 geen sponsor dus mochten zij geen uitingen doen. Tijdens dit WK introduceerde Bavaria het Bavaria-jurkje. Om op te vallen op het WK huurden zij Bavaria babes in die tijdens wedstrijden dansten in de Bavaria-jurkjes. Omdat het inbreuk is op de sponsorrechten besluit de FIFA hen arresteren. Voor Bavaria betekende dit veel gratis publiciteit.

Je campagne is onderdeel van je strategie

Als startend ondernemer is het verstandig om je reclame simpel te houden. Breid je verder uit, dan kun je ook je marketingstrategie uitbreiden. Dit is een volledig marketingplan bestaande uit meerdere campagnes. Begin altijd eerst met een simpele campagne met duidelijke boodschap, daarna kun je de strategie verder uitbreiden.

Een strategie, eerste campagne, doel(groep) en platform staan vast. Nu begint het echte werk: je daadwerkelijke reclameboodschap. Een succesvolle en originele reclameboodschap is moeilijk te realiseren, maar met deze tips komt zelfs een onervaren ondernemer eruit.

Tip 1: Opvallen, prikkelen en onderscheiden

Reclame is overal. De hele dag worden we gebombardeerd met reclameboodschappen op televisie, radio, internet en op straat. Veel van deze reclame is niet bepaald origineel. Daarmee trek je dus ook amper de aandacht.

Durf een andere weg in te slaan en reclameregels aan je laars te lappen. Kies kanalen die nog niet veel gebruikt worden, maak een originele of prikkelende boodschap en doe desnoods iets dat lelijk of raar is. Zo val je in ieder geval wél op. Dat is wat je wil: dat mensen jouw product of dienst onthouden.

Tip 2: Blijf dicht bij jezelf en je merk

Jij weet als geen ander wat je uit wil stralen met je bedrijf. Houd jij van informeel communiceren op je website en naar klanten? Ga dan niet ineens beginnen met ‘’u’’ in je reclameboodschappen. Tutoyeren is geen probleem mits het bij je past. Laat ook vooral een stukje van jezelf zien en en vertel een persoonlijk verhaal in je reclame.

Tip 3: Klein budget? Social media is je beste vriend

Het grote voordeel van social media is dat je tegenwoordig gratis of heel goedkoop reclame kunt maken. Via InstagramFacebookLinkedIn en andere platforms kun jij jezelf en je bedrijf promoten zonder een euro uit te geven. Maak daar ook gebruik van. Plaats regelmatig berichten en houd je pagina up-to-date. En ja, een website is ook echt nodig. Het grootste deel van je potentiële klanten zoekt naar bedrijven en contactgegevens via internet.

Lukt het niet helemaal om genoeg volgers te bereiken? Je kunt ook betaald adverteren op social media en in zoekmachines als Google. Dit noemen we SEA (search engine advertising).

Tip 4: geef iets weg

Een gratis E-book over je dienst, een monstertje van een product of een gratis proefles: het is allemaal goede reclame. Een bedrijf dat gratis een soort voorproefje op het product of de dienst aanbiedt, wordt gewaardeerd. Dit geeft klanten een speciaal gevoel. Het haalt bovendien de drempel weg van iets nieuws proberen als ze er eerst een voorproefje van krijgen.

Tip 5: Zorg voor een goed verhaal op feestjes

Veel van je reclameboodschappen zul je online verspreiden. Daarnaast heb je nog gewoon de ouderwetse mond-op-mond-reclame. Zorg dat je altijd iets kunt vertellen over je werk en vertel zoveel mogelijk mensen erover. Op een verjaardag heb jij je verhaal al klaar. Zo gaat jouw naam en bedrijf als een lopend vuurtje!

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws?

Wil jij ook het laatste nieuws van online marketing ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang altijd de laatste informatie over de marketingwereld.