Het geven van een cadeaubon blijft gewenst en populair. Veel mensen kregen vorig jaar een cadeaubon. Tegenwoordig wordt het stukje plastic of papier steeds vaker ingeruild voor een digitale versie, de E-Bon. De tastbare bon blijft populair, maar de E-Bon is in opmars.
De reden waarom de consument vaker voor een digitale cadeaubon kiest, is dat het sneller elektronisch leverbaar is, makkelijker is om aan te schaffen en direct makkelijk te versturen is naar personen die buiten de eigen stad wonen. 69% van de ontvangers koopt ook inderdaad iets online, maar een groot deel ruilt de bon in.
Vaak worden de gift kaarten online gekocht. Hiervan is 26% via de mobiel en 25% via de tablet. Voor retailers is dit een goed manier om aan extra omzet te komen. Meer dan 82% geeft ook meer uit dan dat er op de kaart staat. 76% is overgevoelig als ze een mooie aanbieding zien of horen en 75% verwent zichzelf graag door het inruilen van de bon.
Een E-Bon voor elke gelegenheid
De E-Bon is populair voor verjaardagen en feestdagen zoals, Pasen en Kerst. Ook is de E-Bon leuk om zomaar aan iemand te geven zonder reden. De meeste E-Bonnen worden gekocht voor familie en vrienden blijkt uit onderzoek.