Spam: iedereen kent het wel. Van die irritante webpagina’s, mails of andere digitale communicatie die in massa wordt verzonden en geen doel dienen. Google weet heel goed dat gebruikers spam niet fijn vinden, en straft webpagina’s die volgens hen spam bevatten daarom af. Daarom heeft marketing en SEO bedrijf Moz de spam score ontwikkeld. Maar wat is een spam score, hoe kom je erachter en wat doe je als je een hoge spam score hebt? Dat ontdek je hier.

In dit artikel krijg je antwoord op deze vragen:

  • Wat is een spam score?
  • Hoe ontdek je de Moz spam score van een website?
  • Hoe bepaalt Moz deze spam score?
  • Hoe verbeter je de spam score?

 

Wat is een spam score?

De spam score is een begrip dat is geïntroduceerd door het bedrijf Moz. Als SEO-specialisten kennen wij dat bedrijf maar al te goed. De diensten van Moz worden namelijk veel gebruikt bij onder andere linkbuilding. Het is een invloedrijke partij in de wereld van internet marketing en zoekmachineoptimalisatie.

Moz heeft een spam score ontwikkeld voor websites. Deze score laat het percentage met websites zien dat overeenkomstige kenmerken heeft met andere websites die door Google bestraft of zelfs verwijderd zijn. Het laat je dus zien in hoeverre je website of webpagina gezien wordt als spam door Google. Een hoge Moz spam score kan ervoor zorgen dat ook jouw website wordt bestraft of verwijderd door de grootste zoekmachine ter wereld.

 

Hoe ontdek je de Moz spam score van een website?

Via de Moz Link Explorer tool kun je gebruik maken van de functie voor de spam score. Daar vul je een webadres in. Vervolgens bepaalt Moz aan de hand van 27 indicatoren in hoeverre Google de website ziet als spam.

  • Een score tussen de 1% en 30% is een lage score.
  • Een score tussen de 31% en 60% is een gemiddelde score.
  • Een score tussen de 61% en 100% is een hoge score.

Hoe hoger de score, hoe groter de kans dat Google deze website of pagina ziet als eentje met spam. Dat hoeft overigens niet echt het geval te zijn. Het betekent alleen dat Google het misschien zo ziet en dat het tijd is om dieper in de site te duiken om de overeenkomsten met spam te vinden.

Spamscore

Hoe bepaalt Moz de spam score?

Zoals eerder gezegd gebruikt Moz in totaal 27 factoren om te bepalen wat de spam score van een website is. Er wordt gekeken naar overeenkomsten met websites die veel spam bevatten. De Moz tool let onder andere op:

  • domein-extensie
  • domeinnaam lengte
  • Google Font API
  • Meta zoekwoorden
  • Doubleclick functie
  • Lengte van de titel
  • Lengte van de meta omschrijving

 

Hoe verbeter je de spam score?

Sommige spam factoren zijn vrij simpel op te lossen. Andere kosten meer werk. Het is altijd aan te raden een SEO-specialist in te schakelen als je een hoge spam score hebt en deze graag wil verbeteren. Het is namelijk niet altijd gezegd dat je ook echt op alle factoren wijzigingen moet doorvoeren. Technische kennis is van belang om je Moz spam score te verbeteren.

Ben je benieuwd hoe jouw website of websites scoren in de spam score tool van Moz? De experts van JG Webmarketing helpen je graag aan nieuwe inzichten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *