Per jaar worden er 13 miljard coupons uitgegeven. Daarvan is 3,4 miljard digitaal te krijgen. Dit wil zeggen dat in Nederland ¾ van de coupons geprint is en 1/4 bestaat uit digitale coupons. Toch is er een groei te merken op digitaal gebied. Er worden steeds meer coupons gedownload via mobiele apparaten.
Uit onderzoek blijkt dat de mobiel niet het belangrijkste aankoopkanaal is. Bij 67% speelt het een rol bij het zoeken van promoties en aanbiedingen. 23% gebruikt coupons via de mobiel. Hieraan kunnen we zien dat het nog enorm kan groeien op digitaal gebied. Het is daarom belangrijk om als webshop- of websitehouder goed op in te spelen.
Digitale coupons inwisselen
Bij het inwisselen van coupons blijkt dat de digitale coupons vaker worden ingeleverd dan de geprinte coupons. Digitale coupons worden 5 tot 17% vaker gebruikt dan de geprinte variant. Dit komt vanwege de goede timing door bijvoorbeeld gebruik te maken van locatie, surfgedrag, aankoopgeschiedenis en push-berichten van de koper.
Het is niet alleen voor online retailers interessant om digitale coupons aan te bieden. Maar ook voor de detailhandel. 41% van de mensen geeft aan dat zij de coupons bewaren totdat zij een interessant product of dienst ontvangen op hun mobiel.