Sinds de coronacrisis hebben veel ondernemers en SEO-specialisten een enorme verandering opgemerkt in het zoekgedrag. Het lijkt erop dat dit nog wel even aanhoudt, dus ook op SEO-gebied moet je hier rekening mee houden. Maar hoe doe je dit dan? Hier vind je negen tips voor SEO in tijden van corona.

1. Verleg je focus

Veel SEO-specialisten checken maandelijks de veranderingen in zoekgedrag. Tijdens de coronacrisis lijkt het zoekgedrag bijna elke dag te veranderen. Je kunt nu dus beter wekelijks het zoekgedrag checken. Vergelijk het zoekgedrag van de afgelopen week met het zoekgedrag van de week ervoor. Aan de hand daarvan weet je waar je nu op moet gaan focussen.

Voor het vergelijken van het zoekgedrag kun je verschillende tools gebruiken, zoals je eigen interne zoekfunctie, Google Analytics, Google Search Console en Google Trends. Check in ieder geval de volgende statistieken:

Gebruik van bepaalde zoektermen (interne zoekfunctie)
Aantal sessies op je categorie- en productpagina’s (Google Analytics)
Aantal weergaven, kliks en CTR van bepaalde zoektermen (Google Search Console)
Populaire zoektermen (Google Trends)

Merk je dat het aantal kliks van een bepaalde zoekterm is afgenomen in de Google Search Console? Dit hoeft niet te betekenen dat er minder op de zoekterm wordt gezocht. Het kan ook zo zijn dat er juist meer op wordt gezocht, maar dat je concurrenten hun pagina’s voor deze zoekterm hebben geoptimaliseerd. Door tevens te kijken naar de statistieken in Google Trends kun je zien of de zoekterm wel of niet meer populair is.

Aan de hand van je bevindingen kun je jouw webshop anders gaan indelen. Herschrijf content die nu relevant is, zodat je het weer actueel maakt. Dit heeft een positieve invloed op de rankings van deze pagina’s. Voeg interne links toe die verwijzen naar blogartikelen of producten die nu populair zijn. En schrijf daarnaast nieuwe content met populaire zoektermen uit Google Trends die relevant zijn aan jouw producten of diensten.

2. Wijzig je planning

Je hebt waarschijnlijk een bepaalde planning gemaakt voor je productaanbod. In de herfst wil je misschien andere producten gaan uitlichten dan met kerst en oud en nieuw. Of misschien wil je met de feestdagen jouw aanbod tijdelijk uitbreiden met bepaalde producten.

Door de corona crisis kan het zijn dat jouw planning nu helemaal niet meer optimaal is. Bepaalde producten – zoals fitnessabonnementen en feesttenten – zullen nu minder populair zijn dan voorgaande jaren, omdat mensen minder buitenshuis kunnen en willen doen. Je kunt over het algemeen beter producten uitlichten die thuis gebruikt kunnen worden, zoals fitness materiaal voor thuis en kerstversiering.

Kijk dus goed naar je planning en onderzoek welke producten nu en straks populair zijn. Pas je planning hierop aan. Het kan dan zijn dat je bepaalde producten voor een langere periode dan normaal moet uitlichten of voor een tweede keer dit jaar, maar dat maakt niet uit. Het belangrijkste is dat je producten uitlicht waarnaar veel vraag is.

3. Verbeter je categoriepagina’s

In deze tijd zijn consumenten op zoek naar nieuwe producten en diensten. Ze weten vaak nog niet specifiek wat ze willen en willen zich eerst oriënteren. Dit zie je ook terug in de zoekopdrachten. Er wordt nu meer gezocht op short-tail zoekwoorden.

Aangezien de consument zich eerst wil oriënteren, is het goed om je categoriepagina’s extra aandacht te geven. Consumenten zullen hier vaker op terechtkomen, omdat ze op kortere zoektermen zoeken. Daarbij wil een consument nu ook liever op een categoriepagina terechtkomen, omdat hij of zij zich dan nog eerst kan oriënteren.

Zorg er daarom voor dat jouw categoriepagina’s er goed uitzien en hoger gaan ranken in de zoekmachines. Verbeter en verleng de teksten, link goed door naar je producten en zorg ervoor dat de pagina’s gebruiksvriendelijk zijn.

4. Haak in op de coronacrisis

Om actueel te blijven en je klanten en fans iets positiefs te bieden in deze moeilijke tijden, is het aan te raden om iets te schrijven over de coronacrisis. Zorg er in ieder geval voor dat het duidelijk is wat je klanten nu van jou kunnen verwachten. Is er iets veranderd? Geef dit dan duidelijk aan op je website.

Daarnaast kun je een of meerdere blogs schrijven met tips en adviezen in deze tijden. Maak dit relevant aan de producten die jij levert. Op die manier creëer je extra aandacht en laat je aan de zoekmachines zien dat jouw website actueel is.

5. Update je Google Mijn Bedrijf informatie

Vanwege de coronacrisis zijn er misschien dingen veranderd in jouw bedrijf. Bij sommige bedrijven zijn bijvoorbeeld de openingstijden aangepast en bij andere bedrijven gelden extra regels of leveringsvoorwaarden. Maar het kan ook zo zijn dat je telefoonnummer is veranderd, omdat je nu thuis werkt. Dit zet je natuurlijk op je website, maar vergeet dit ook niet aan te passen in Google Mijn Bedrijf.

Het is daarnaast aan te raden om een Google Post te plaatsen waarin je klanten en geïnteresseerden uitlegt wat er tijdens de coronacrisis in jouw bedrijf is veranderd. Zo creëer je duidelijkheid en stel je mensen gerust.

6. Kom op een andere manier in contact met je klanten

Veel soorten bedrijven ontmoeten hun klanten normaal gesproken fysiek, bijvoorbeeld in de winkel, in de salon of tijdens een work-out. Als dat nu niet meer – of in mindere mate – mogelijk is, kun je het contact met je klanten gaan verliezen. Het is belangrijk om wel in contact te blijven houden met je klanten, zodat de band niet verloren gaat en ze in de toekomst ook weer voor jou kiezen.

Kan het niet fysiek? Kijk dan naar andere manieren om met je klanten in contact te komen. Zo kun je bijvoorbeeld een live video plaatsen, een webinar geven of je klanten online coachen. Doe je toch liever iets offline? Laat dan verrassingspakketjes bij je belangrijkste klanten bezorgen of stuur een bemoedigende kaart.

7. Volg het nieuws

In deze tijden heeft het nieuws een enorme invloed op de consumenten en hun koopgedrag. Als in het nieuws komt dat bepaalde producten je weerstand kunnen verbeteren (zoals vitaminepillen of bepaalde kruiden), worden deze producten de volgende dag massaal ingeslagen. Vertelt de media dat een bepaald product bijna uitverkocht is? Ook dan kun je een stormloop verwachten, omdat consumenten bang zijn om te laat te zijn.

Verder hebben nieuwe coronamaatregelen ook invloed op de verkoop van je producten. Als wordt gemeld dat de sportscholen weer dicht moeten, zal fitnessmateriaal voor thuis binnen no-time uitverkocht zijn.

Volg het nieuws dus dagelijks en pas jouw website hier waar nodig steeds zo snel mogelijk op aan. Licht bijvoorbeeld producten uit waar je nu een run op verwacht en plaats ook meer interne links naar dit product. Zorg ervoor dat je vanaf deze productpagina naar andere gelijkwaardige producten linkt. Mocht het product uitverkocht zijn, dan kunnen je klanten alsnog een gelijkwaardig product kopen.

8. Zorg voor voldoende voorraad

Er zijn bepaalde producten die nu ineens heel populair zijn of worden. Soms zijn ze ineens binnen no-time uitverkocht. Heb jij bepaalde producten in je assortiment die snel uitverkocht zouden kunnen raken? Check dan elke dag of liever nog elk uur of er nog voldoende voorraad is. Bestel zo snel mogelijk extra producten zodra je merkt dat de voorraad snel daalt.

Je kunt beter niet de out-of-stock markup gebruiken. Natuurlijk is het goed om zoekmachine gebruikers te laten weten dat je product niet op voorraad is, maar dit heeft ook een negatieve invloed op je CTR. Dat kan er weer voor zorgen dat dit product lager gaat ranken. Je kunt er beter voor zorgen dat er bij een uitverkocht product niets over de voorraad in de zoekresultaten wordt weergegeven en bezoekers van die pagina de optie geven om een melding te krijgen zodra het weer voorradig is.

Als een product op voorraad is, kun je dit natuurlijk wel aangeven in de structured data. Maar als er echt een run op dit product is, is het wel slim om dit weg te halen voordat het product uitverkocht. Je wilt namelijk niet dat bezoekers in de zoekmachines zien dat het product op voorraad is en op je website merken dat het uitverkocht is. Is een product sneller uitverkocht dan verwacht en staat er nog ‘Op voorraad’ in de zoekresultaten? Pas de structured data dan zo snel mogelijk aan en laat de pagina handmatig door Google indexeren via de Google Search Console.

9. Controleer je SEA-campagnes

Aangezien het zoekgedrag tijdens de coronacrisis erg is veranderd (en steeds blijft veranderen), kan het zijn dat je SEA-campagnes minder resultaat opleveren. Controleer daarom je lopende campagnes en kijk hoe vaak er nu nog op de zoektermen wordt gezocht. Zet zoektermen uit waar nu minder op wordt gezocht en adverteer op nieuwe zoektermen die nu juist populairder zijn. Doe dit niet eenmalig, maar blijf dit regelmatig doen (het liefst op wekelijkse of dagelijkse basis).

Minder omzet door de coronacrisis

Helaas zijn er ook genoeg bedrijven die veel omzet verliezen tijdens de coronacrisis. Als jij hieronder valt, kun je eerst kijken of je tijdelijk je aanbod kunt aanpassen. Zijn er producten of diensten die je kunt aanbieden en die voor extra omzet kunnen zorgen? Zet dit dan op de markt.

Kun je jouw aanbod niet goed veranderen en wil je het voor nu liever allemaal even tijdelijk stop zetten? Zet dan in ieder geval je SEA-campagnes uit en geef je SEO nu juist extra aandacht. Waarschijnlijk heb je toch tijd over en kun je hier echt mee aan de slag. Verbeter de structuur van je website en de gebruiksvriendelijkheid, plaats nieuwe content en ga aan de slag met linkbuilding. In deze moeilijke tijden zullen je directe concurrenten hier nu weinig geld in investeren, waardoor je straks een paar stappen voorloopt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws?

Wil jij ook het laatste nieuws van online marketing ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang altijd de laatste informatie over de marketingwereld.