Hoe bereid je je webshop voor op extreme drukte tijdens Black Friday?

Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst… Het vierde kwartaal is voor webwinkels de absolute piekperiode. Iedereen shopt online, op zoek naar mooie deals, feest-outfits en cadeautjes voor familie en vrienden. Voor je omzet is het natuurlijk fantastisch… tenminste… als je webshop goed voorbereid is! Wij geven je daarom tips waarmee je ervoor zorgt dat jij volgend jaar ruim op tijd helemaal klaar bent voor de piek!

Hoe zorg je dat jouw website klaar is voor Black Friday, Cyber Monday, Sint en Kerst?

Een goede voorbereiding is, zoals zo vaak, het halve begin wanneer je je webshop klaar wilt stomen voor de piekdrukte. Het is namelijk niet zo, dat je ergens aan een knop draait en alles geregeld is. Je moet rekening houden met de technische aspecten van je webshop, maar ook stilstaan bij marketing en verzending.

Technische aspecten

Begin nu al met het optimaliseren van je webshop. Je wilt namelijk een webshop die snel is en betrouwbaar overkomt.

Laadsnelheid webshop

Consumenten verwachten tegenwoordig razendsnelle websites. Duurt het laden van de pagina te lang? Dan zijn ze meteen weer weg. Naar de website van je concurrent, bijvoorbeeld. Dus check of je website niet onnodig veel styling elementen (CSS) inlaadt, want daar wordt je webshop traag van. Ook afbeeldingen wil je niet al te groot hebben. Verklein je afbeeldingen en je zult zien, dat je webshop al een stuk sneller is. Nog niet helemaal tevreden? Geef dan wat extra aandacht aan je cachingbeleid. Hierin geef je aan hoe je website geladen wordt en kun je bijvoorbeeld al winst behalen door pagina’s bijvoorbeeld niet in één keer in te laden.

Een veilige webshop

Misschien is dit wel net zo belangrijk als de snelheid van je website. Aangezien jouw klanten hun persoonsgegevens, zoals naam en adres, invullen, ben je verplicht je website te beveiligen met SSL.

Tevens moet je een privacystatement hebben, waarin je aangeeft hoe je met de gegevens van je bezoeker omgaat. Sla je ze op? Ga je nog nieuwsbrieven versturen? Hoe lang bewaar je de gegevens? Dat soort zaken moet er minimaal in staan.

Kies de juiste server

Je website is nu snel. Maar is hij dat tijdens de piekmomenten ook? Als je gebruikmaakt van een “shared hosting” server, bestaat de kans dat jij jouw server deelt met nog 50 andere webshops. En als die allemaal flink wat aandacht besteden aan Black FridayCyber Monday, Sinterklaas en Kerst ben je de sigaar. Dan wordt jouw webshop aanzienlijk trager. Misschien is het verstandiger om over te stappen naar een “dedicated server”; een server waar alleen jouw website op draait. Dat is tijdens de piekmomenten een heel stuk stabieler.

Marketing

Zonder veel marketing gaan dagen als Black Friday misschien wel volledig aan je webshop voorbij. Dus als jij je slag wil slaan in november en december, moet je nu vast na gaan denken over de marketingcampagnes die je wilt en kunt gaan voeren.

Bepaal je marketingbudget

Je marketingbudget is bepalend voor de campagnes die je kunt voeren. Grote crossmediale campagnes, waarbij je TV, radio, print en social media inzet, kosten nu eenmaal veel geld. Heb je geen groot budget dan betekent dat overigens niet dat je geen campagnes kunt voeren!

Radio en TV

Hoewel we steeds minder traditioneel TV kijken, blijven reclames op TV en radio populair en effectief. Maar ze nemen wel een flinke hap uit je marketingbudget. Heb je geen ontzettend groot budget en wil je toch reclame uit laten zenden op radio en TV? Onderzoek dan eens of regionale zenders wel haalbaar en effectief zijn met jouw budget.

Print

Misschien denk je niet meer echt aan print als je het over marketing hebt, maar het is nog steeds een zeer effectief marketingkanaal. Je kunt print natuurlijk heel breed inzetten: van folders tot advertenties langs de weg en van een advertentie in een landelijk dagblad tot reclame in een abri. Ook hier is er voor ieder budget wel iets te bedenken. Houd daarbij wel altijd goed jouw doelgroep voor ogen.

Social media voor ieder budget

Met een goede planning kun je op social media je webshop succesvol promoten. Begin op tijd met het creëren van een campagne met relevante en constante content, zodat je daar tijdens de drukte niet meer over na hoeft te denken. Dankzij jouw goede voorbereiding kun je al in de aanloop naar Black Friday beginnen je klanten warm te maken stap je daarna moeiteloos over op Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst.

De mooiste deals in je webshop

Mensen zijn op zoek naar fantastische deals en daar kun jij handig op inspelen. Hang mooie kortingspercentages aan je producten of maak er ‘één en één gratis’ van! Om ervoor te zorgen dat bezoekers die aanbiedingen ook daadwerkelijk snel vinden op je website, zet je ze op je homepage. Of je maakt er een aparte categorie van die je “Black Friday Deals” of iets dergelijks noemt. Wat je ook doet, zorg dat je klant jouw fantastische aanbiedingen snel kan vinden!

Verpruts het niet met je verzending

De bestellingen stromen binnen en je kunt je geluk niet op! Tot je het eerste boze mailtje krijgt: Waarom duurt het meer dan een week voordat ik mijn pakketje kan ontvangen?

Ben duidelijk over de verzendtermijn

Met de feestdagen voor de deur wil iedereen zijn of haar bestelling zo snel mogelijk ontvangen. Daarom is het super belangrijk dat je duidelijk aangeeft hoe lang het duurt voordat men zijn pakketje kan verwachten. Wat je ook kunt doen, is aangeven wanneer je bezoeker uiterlijk besteld moet hebben om zijn pakketje nog voor Sinterklaas of Kerst in huis te hebben. Dat laatste werkt ook nog eens conversie-verhogend.

Verschillende verzendmethoden

Geef je je bezoeker genoeg keuze als het gaat om verzend- en betaalmethodes? Dan is de kans dat hij of zij op het laatste moment nog afhaakt een stuk kleiner. Vergeet daarbij ook de afhaalpunten niet, want vervoerders zijn ontzettend druk en de afleverkans bij afhaalpunten is 100%. Bijkomend voordeel: je klanten hoeven niet thuis te blijven en kunnen het pakket ophalen wanneer het uitkomt.

Gratis verzending aanbieden?

Gratis verzending is voor jou misschien niet haalbaar, dus denk hier vooraf goed over na. Kun je de verzendkosten van je marge halen en nog steeds voldoende winst boeken? Dan is ‘gratis verzending’ zeker rond Black Friday en Cyber Monday een conversie booster waar je handig gebruik van kunt maken!

Bereid je nu vast voor op Black Friday 2020

Met deze tips kun jij nu al aan de slag om je webshop helemaal klaar te maken voor Black Friday 2020 en alle feestdagen die daarna komen. Heb je vragen of hulp nodig bij een deel van de voorbereidingen? Neem dan gerust contact met ons op; we helpen je graag!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *