Als je wil weten hoe succesvol je website is, kun je niet zonder Google Analytics. Deze handige tool van Google maakt het mogelijk je website te monitoren op verschillende vlakken. Google Analytics is een programma dat constant ontwikkelt en op dit moment is de nieuwste update in gebruik: Google Analytics 4.
Maar wat is Google Analytics nu precies, en wat is er nieuw in Google Analytics 4? Wat kun je allemaal leren van Analytics en hoe stel je het in? Dat en meer ontdek je hier. We geven antwoord op de vragen:
- Wat is Google Analytics?
- Hoe werkt Google Analytics?
- Wat is Google Analytics 4?
- Wat kun je met Google Analytics 4?
- Hoe moet je Google Analytics instellen?
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een platform waar je gegevens van al je websites en apps in de gaten kunt houden. Alle cijfers en statistieken worden daar verzameld en overzichtelijk aangeboden. Je kunt Google Analytics ook gebruiken om te rapporteren over het functioneren van je app of website. Het is bedoeld om je inzicht te geven in het functioneren van je properties in Google.
Door Google Analytics op de goede manier in te stellen, krijg je inzicht in het aantal bezoekers, paginaweergaves en meer van je properties. Het is dus ook een ideale tool om te achterhalen waar je eventueel moet bijsturen om meer verkeer op je website te krijgen. Google Analytics geeft je zo gratis verschillende tools om de klantreis van je bezoeker te begrijpen en je marketing erop bij te sturen.
Hoe werkt Google Analytics?
Je kunt zelf aan de slag met deze gratis tool van Google. Het is dan wel belangrijk dat je Analytics op de juiste manier instelt. Dat vraagt om wat meer werk en kennis. Je property op de juiste manier koppelen aan Google Analytics is essentieel om de juiste data te verzamelen. Als Analytics gegevens verwerkt, worden de gegevens verzameld en ingedeeld op basis van bepaalde criteria in een dashboard. Daar kun je bijvoorbeeld zien welk apparaat een gebruiker heeft, of ze mobiel of op een desktop je website bezoeken en welke browser ze gebruiken. Er zijn ook bepaalde configuratie-instellingen waarmee je kunt bepalen hoe de gegevens worden gebruikt en verwerkt.
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics. Het oude analyticsplatform van Google, GA3, ook bekend als Universal Analytics (UA), stopt op 1 juli 2023. Na die datum is er beperkte toegang tot de oude rapporten en gaat GA4 het oude UA vervangen. Nieuwe gegevens zijn dan alleen nog op te halen met Google Analytics 4.
Wat kun je met Google Analytics 4?
De grote update naar Google Analytics 4 heeft een aantal verbeteringen en nieuwe functies gebracht. Een aantal van de grotere wijzigingen zetten we graag voor je op een rijtje:
- GA4 werkt in tegenstelling tot UA met het event-driven datamodel. Dat heeft gevolgen voor hoe de website gemeten wordt.
- Doelgroepen beheren is simpeler.
- De bounce rate wordt anders gemeten (en dus effectiever en nauwkeuriger).
- Je kunt nu cross-platform campagnes meten (handig als je een website én app hebt).
- De analysehub is gratis te gebruiken.
Naast deze grote wijzigingen zijn er een aantal kleine veranderingen in de werking en het uiterlijk van Google Analytics. Zoals gebruikelijk zijn er geen uitvoerige handleidingen vanuit Google beschikbaar gesteld dus je zal het op eigen houtje of met hulp van een expert moeten uitvogelen. De experts van JG Webmarketing helpen je graag verder.
Hoe moet je Google Analytics instellen?
Je weet nu hoe nuttig dat nieuwe Google Analytics 4 kan zijn. Sterker nog: overstappen is noodzakelijk, want de oude Analytics is uiteindelijk helemaal niet meer te gebruiken. Maar waar te beginnen? want Google Analytics 4 op de juiste manier instellen en gebruiken is nogal een klus.
Upgraden naar Google Analytics 4 kan via het beheer van je Google Analytics-omgeving. Open de property die je wilt upgraden en klik op ‘upgraden naar GA4’. Klik dan op de knop ‘Aan de slag’ en klik vervolgens op ‘Property maken’.
Nu moet je een nieuwe trackingcode op je website plaatsen. Open daarvoor de Installatie-assistent en ga naar ‘Taginstallatie’. Dan word je doorgestuurd naar de gegevensstreams van je website. Die staat al klaar en kun je direct openen. Als je GA4 installeert via Google Tag Manager kopieer je hier het Metings-ID. Je kunt ook zonder Google Tag Manager blijven werken. Gebruik in dit geval de trackingcode onder ‘Algemene sitetag (gtag.js)’ en laat deze in je website plaatsen door je webbouwer.
Aan de slag met GA4
Om echt goed aan de slag te gaan met Google Analytics 4 moet je ook weten wat je doet. Heb je hulp nodig bij het upgraden naar GA4 of wil je dat iemand je ondersteunt in het meeste uit je Analytics halen? De experts van JG Webmarketing staan voor je klaar!