Voor zoekmachines die het web afspeuren, zijn links een routekaart tussen de diverse pagina’s. Aan de hand van een geavanceerde link analyse kunnen de crawlers ontdekken hoe en op wat voor manier pagina’s met elkaar zijn verbonden.
Vanaf eind jaren ’90 hebben zoekmachines links als stem gebruikt die bepaalt welke pagina’s belangrijk en populair zijn. De zoekmachines analyseren tegenwoordig websites en pagina’s via geavanceerde algoritmes, gebaseerd op vele jaren aan gegevens.
Online marketing experts zijn van mening dat links grotendeels bijdragen aan posities van webpagina’s in de zoekmachines. Door het gebruik van links kunnen zoekmachines de populariteit van een website en pagina analyseren. Dit is gebaseerd op het aantal en de populariteit van pagina’s die hiernaar verwijzen. Ook zaken als vertrouwen, spam en autoriteit spelen een belangrijke rol. Betrouwbare websites hebben de neiging om naar andere vertrouwde sites te linken. Spamachtige sites ontvangen juist heel weinig links van betrouwbare bronnen. Links vormen een zeer goede indicatie van expertise over een bepaald onderwerp.
Linksignalen
Voordat u aan de slag gaat met linkbuilding, is het verstandig om de verschillende linkbuilding factoren en de verhouding ervan te begrijpen. Hieronder volgt een lijst van belangrijke factoren die het overwegen waard zijn. Bij het bepalen van de waarde van een link en het linkprofiel van een website is het belangrijk om de volgende linksignalen aandachtig te bekijken:
Globale populariteit
Hoe populairder en belangrijker een site is, des te meer links van die site belangrijk zijn.
Lokale/thema gerelateerde populariteit
Het concept van “lokale” populariteit suggereert dat links van sites met een bepaald thema belangrijker zijn dan links van algemene of niet gerelateerde sites.
Anchor tekst
Een van de belangrijkste signalen die zoekmachines gebruiken in het bepalen van zoekresultaten is anchor tekst. Als tientallen links naar een pagina verwijzen met de juiste zoekwoorden, dan heeft die pagina een zeer goede kans op een hoge positie in de zoekresultaten voor het zoekwoord of de woordgroep in die anchor tekst.
Vertrouwen
Het is geen verrassing dat het Internet enorme hoeveelheden spam bevat. Er zijn schattingen dat maar liefst 60% van de webpagina’s spam bevat. Het verkrijgen van links van zeer vertrouwde domeinen kan zorgen voor meer vertrouwen. Universiteiten, websites van de overheid en non-profit organisaties zijn voorbeelden van zeer betrouwbare domeinen.
Link omgeving
Een website die naar spam linkt, is waarschijnlijk zelf ook spam en heeft op zijn beurt veel spam sites die hiernaartoe terug verwijzen. Het is verstandig om zorgvuldig te zijn in het verwijzen naar sites en ook selectief te zijn in de sites waarvan je een backlink wilt verkrijgen.
Nieuwe backlinks
Het is niet alleen belangrijk om verwijzingen naar uw website te verkrijgen, maar ook om backlinks te blijven ontvangen. Zoekmachines hanteren deze maatstaf om de actuele populariteit en relevantie te beoordelen.
Social sharing
De afgelopen jaren zijn gekenmerkt door een invasie van gedeelde content via sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Google+. Alhoewel zoekmachines social sharing links anders behandelen dan andere type links, worden ze toch opgemerkt. Het is nog onduidelijk welk onderdeel social sharing links uitmaken van het geavanceerde algoritme, maar het toenemende belang van sociale netwerken valt niet te ontkennen.