Haal meer uit je websitebezoekers met IP-marketing

IP-marketing is nog niet heel bekend bij Nederlandse ondernemingen. Toch kan het jouw bedrijf flink wat voordelen opleveren. We vertellen je er in deze blog graag over!

Wat is IP-marketing eigenlijk?

IP adressen kunnen je veel waardevolle informatie geven over de bezoekers van jouw website of webshop. Denk maar eens aan de fysieke locatie, tijdzone en bedrijfsnaam en zelfs e-mailadressen. Helaas zie je in Google Analytics alleen het IP adres, maar geen van de gegevens die echt waardevol voor jouw bedrijf zijn.

Met IP-marketing achterhaal juist die informatie en kun je jouw bezoekers laten zien dat je begrijpt waar hun behoefte ligt. Maar je kunt er veel meer mee.

Kleine kanttekening: Je mag IP-marketing alleen inzetten voor B2B-doeleinden. Richt je je op consumenten, dan moet je je aan verschillende privacyregels houden en kun je dus niet optimaal gebruikmaken van IP-marketing.

Wat kun je met IP-marketing?

Wat zou je willen doen als je precies wist wie jouw website bezoeken? Dat zijn precies de zaken die je met IP-marketing kunt bereiken. Zullen we een paar voorbeelden noemen?

Analyseer je contentstrategie

Je creëert de mooiste content, maar sluit de content die je maakt ook aan bij de bedrijven die daadwerkelijk jouw website bezoeken? Stel, je richt je op middelbare scholen, maar je ziet dat er voornamelijk veel technische bedrijven je website bezoeken. Dan sluit jouw content dus niet aan bij de doelgroep die je voor ogen hebt. Tijd om je blogs, infographics en alle andere webteksten aan te passen zodat ze wel bij jouw doelgroep passen!

Bied je bezoekers een gepersonaliseerde ervaring

Als jij je bezoekers en potentiële klanten kent, weet je beter waar hun behoefte ligt en kun je jouw customer journey helemaal afstemmen op hun wensen en behoeften. Met oplossingen voor een specifieke branche, bijvoorbeeld. Bezoekers die snel de antwoorden op hun vragen kunnen vinden, converteren namelijk sneller!

Benader je bezoekers direct

Je kunt je sales-medewerkers veel efficiënter laten werken als je IP-marketing inzet. Koude acquisitie gaat immers een stuk makkelijk als je precies weet welke bedrijven jouw website hebben bekeken én welke pagina’s ze hebben bezocht. Dan kan het binnenhalen van die nieuwe klant zo simpel zijn als het eenvoudigweg intikken van een balletje dat al voor het doel ligt!

Adverteren op basis van IP-adressen

Door je zichtbaarheid te vergoten bij de juiste doelgroep, haal je meer uit je marketingbudget. Waar je bij traditionele advertentiemogelijkheden voornamelijk ‘schiet met hagel’, kun je je met IP-marketing richten op jouw doelgroep. Zorg er op basis van het IP-adres voor dat alleen mensen die werkzaam zijn in de door jou gekozen branche ook echt jouw advertenties zien.

Of verbeter je lokale vindbaarheid (en bekendheid) door advertenties alleen te laten zien aan IP-adressen die zich in een straal van 10, 20 of 50 kilometer rondom jouw bedrijf zitten. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Gerichter communiceren

We ontvangen allemaal teveel e-mail en worden doodgegooid met zogenaamd relevante content en advertenties. Wanneer je jouw IP-marketing strategisch inzet, kun je jouw doelgroep precies die informatie geven waar ze behoefte aan hebben. En via het medium dat past bij de fase in de customer journey waar zij zich bevinden. Of dat nu via e-mail, blogs of advertenties is.

Weten wat IP-marketing voor jou kan betekenen?

In dit blog hebben we je een paar voorbeelden gegeven van hoe IP-marketing bij kan dragen aan jouw doelstellingen. Wil je echt aan de slag met IP-marketing en weten welke voordelen deze techniek in jouw specifieke situatie heeft? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag over de mogelijkheden voor jouw bedrijf!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *