Bij het maken van een nieuwe webshop, kan het nieuwe ontwerp er fantastisch en snel uitzien. Maar belangrijker is het om ook naar de toekomst te kijken. Nog steeds worden er websites ontwikkelt die bijna niet te gebruiken zijn op mobiele apparaten. Natuurlijk weet u als online marketeer dat dit enorm van invloed kan zijn op uw Google vindbaarheid. Bij een goed design houdt men rekening met de trends in het gedrag van de consumenten en welke invloeden hiervan van belang zijn op de website. Het is belangrijk om verder te kijken dan alleen naar het apparaat. Interessant is ook om na te gaan of bijvoorbeeld een Facebook integratie wel zinvol is. Of wat te denken van bepaalde ontwikkelingen op het gebied van betalen of manieren van het aanmaken van een account.
Kijk kritisch naar relevante landingspagina’s
In het nieuwe ontwerp wordt niet altijd rekening gehouden met welke pagina’s ook effectief bezoekers opleveren. Bent u niet bekend bent met hoe klanten de website bereiken en welke pagina’s hiervoor van invloed zijn? Dan is de kans aanwezig dat deze niet meegenomen worden. Op het moment u deze pagina’s niet in het nieuwe ontwerp meeneemt, dan kan dat sterk van invloed zijn op de bezoekersaantallen.
Bestudeer daarom goed welke bestemmingspagina’s voor uw bezoekers en omzet zorgen. Let goed op dat deze pagina’s en onderwerpen aanwezig zijn in het nieuwe design. Onderzoek heel precies de eventuele conversiepunten van deze pagina’s. Is het voor uw bezoekers in de nieuwe situatie ook eenvoudig een bepaalde handeling te verrichten?
Wat gebeurt er met de oude content
Als u een nieuwe start maakt moet dat goed gebeuren. Vaak gaat men rigoureus te werk en het gebeurt maar al te vaak dat oude content wordt geschrapt zonder dat hierover goed is nagedacht. Blogs die veel worden gelezen, worden weggedaan of de informatieve FAQ-pagina’s verdwijnen. Dat is jammer, zeker wanneer dit bezoekers en omzet gaat kosten.
Het is dus verstandig om de content aan een grondige analyse te onderwerpen. Bestudeer uitvoerig welke pagina’s goed worden gelezen en maak uw keuze op basis van deze gegevens. Vraag ook eens aan collega’s welke pagina’s er veel worden gebruikt. Zo kan het best mogelijk zijn dat de klantenservice gebruik maakt van bepaalde gegevens om naar te verwijzen.