In de marketing is het een term die je veel tegenkomt: niche. Of nichemarkt. Als bedrijf is het belangrijk om te weten wat jouw niche is. Dat vormt namelijk de kern van je marketingstrategie en maakt het veel makkelijker om jouw doelgroep te bereiken.
Om te weten hoe je een niche bepaalt en inzet voor je marketingdoelen, is het belangrijk om de term volledig te begrijpen. Hieronder geven we antwoord op de prangende vragen over de nichemarkt:
- Wat is een nichemarkt?
- Wat is een voorbeeld van een nichemarkt?
- Waarom is een nichemarkt belangrijk?
- Hoe bepaal je jouw niche?
Wat is een nichemarkt?
Een niche is een klein deel van een groter geheel. De term niche wordt op allerlei manieren gebruikt. Als we het over de nichemarkt hebben, dan gaat het vaak om marketing: een klein deel van de totale markt dat zich richt op een beperkte doelgroep.
Een nichemarkt is een markt met een beperkt aantal potentiële klanten. Dat klinkt negatief, maar dat is het niet! Als je namelijk een nichemarkt hebt, kun je je richten tot een zeer specifieke doelgroep van oprecht geïnteresseerden. Bovendien is er in de nichemarkt weinig concurrentie.
Een nichemarkt is dus een deel van een grotere markt, met eigen behoeften, voorkeuren en identiteit.
Waarom jij je als bedrijf moet richten op een nichemarkt en dus een specifieke, kleine doelgroep? Dat ontdek je door verder te lezen.
Een nichemarkt kun je bepalen op basis van meerdere factoren. Denk daarbij aan een niche op basis van:
- Prijs
- Bevolkingsgroep
- Kwaliteit
- Geografische locatie
- Interesse
Wat is een voorbeeld van een nichemarkt?
Er zijn tal van voorbeelden van een nichemarkt te bedenken als het gaat om het verkopen van producten of diensten. Een niche is altijd gericht op een bepaalde doelgroep, maar hoe deze doelgroep samenhangt verschilt sterk. Dat kan zijn op basis van leefstijl, interesse, ideologie en meer.
Een aantal voorbeelden van nichemarkten zijn:
- Mensen met huisdieren;
- Veganisten;
- Milieubewuste consumenten;
- Gamers;
- Ondernemers;
- Zorgmedewerkers;
Waarom is een nichemarkt belangrijk?
Richt jij je tot een bepaalde doelgroep die zich helemaal thuis voelt bij jouw bedrijf? Een groep die heil ziet in jouw product of dienst? Dan gaat je potentiële klant sneller over op een verkoop.
Een ander voordeel van een nichemarkt bepalen is dat je minder concurrentie hebt. Wanneer jij schoenen verkoopt en je richt op iedereen die schoenen nodig heeft (oftewel: iedereen), dan heb je veel concurrentie. Maar verkoop jij uitsluitend herenschoenen in grote maten? Dan is je markt al een stuk kleiner en heb je dus een niche.
Hoe bepaal je jouw niche?
Je nichemarkt bepalen begint met een brainstorm. Je hebt al een specifiek product of dienst, maar moet je markt nu verder gaan afbakenen. Wat is jouw kleine segment van de markt? Waar bevinden jouw meest enthousiaste klanten zich? Kijk naar je vaardigheden en kwalificaties. Kijk naar de details van je product en wie je daarmee helpt. Of bepaal zelf welke mensen je graag wil benaderen en pas je marketinguitingen (en natuurlijk je product of dienst) daarop aan.
Je niche bepaal je zelf. Soms is deze voor de hand liggend – als jij vegan leer verkoopt, is je doelgroep al snel de milieubewuste consument. Maar je kan ook afwijken of een algemene dienst beperkter maken door je niche aan te spreken. Ben je bijvoorbeeld coach? Dan kun je je uitsluitend richten op Gen Z of ondernemende vrouwen.
De perfecte niche is een combinatie van waar jij goed in bent en waar een groep mensen ook daadwerkelijk geïnteresseerd in is. Bepaal je ideale doelgroep, concludeer met welke vraag of probleem zij bij jouw organisatie uitkomen en hoe jouw product of dienst de oplossing biedt. Dat is de basis van effectieve nichemarketing.