De meeste mensen weten inmiddels wel dat het belangrijk is om een alt-tekst toe te voegen aan afbeeldingen. Maar weet iedereen ook waarom dit zo is en hoe dit het beste ingezet kan voor SEO? In dit artikel vatten we kort samen wat het nut is van alt-teksten en hoe u deze het beste kunt gebruiken.

Waarom een alt-tekst gebruiken?

Een alt-tekst staat voor alternative (of alternatieve) tekst. Hiermee wordt een beschrijving aan een afbeelding gegeven zodat zoekmachines kunnen begrijpen wat de inhoud van de afbeelding is. Een alt-tekst is ook zeer effectief voor bezoekers met een visuele beperking. Het gebruik van alt-teksten maakt de website daardoor ook een stuk gebruiksvriendelijker. Dit zorgt automatisch voor een verbeterde toegankelijkheid van de website en daar is Google bijvoorbeeld weer gek op. Zodoende heeft een alt-tekst vele voordelen en draagt het bij aan SEO.

Hoe zet u een alt-tekst effectief in?

Nu u begrijpt waarom een alt-tekst moet worden gebruikt, is het nog de kunst op het ook effectief in te zetten. Er zijn verschillende manieren waarop u een zinvolle alt-tekst kunt schrijven voor uw afbeeldingen.

  • Laat met de alt-tekst zien dat de afbeelding te maken heeft met de content op de pagina.
  • Heeft de inhoud van de afbeelding niets met de content van de pagina te maken? Kies er dan voor om een SEO gerichte alt-tekst toe te voegen. Geef bijvoorbeeld een korte, maar krachtige beschrijving van de pagina. (Bijvoorbeeld: “Tips voor alt-teksten”, wanneer een algemeen beeld gebruikt wordt).
  • Afbeeldingen kunnen voorbeelden zijn van waar u het in de tekst over heeft of een opsomming weergeven. Omschrijf de afbeelding in de alt-tekst zodanig, dat het een toegevoegde waarde heeft voor mensen die het niet kunnen zien.
  • Gebruikt u iconen op uw website die doorlinken naar andere pagina’s? Vermeld dit dat als zodanig in de alt-tekst. (Bijvoorbeeld: “logo JG Webmarketing dat doorverwijst naar de homepage” of “pijl die terugverwijst naar de pagina ‘blogs’”).

Als laatste tip voor alt-teksten: Denk er altijd aan dat u de content in eerste instantie schrijft voor uw bezoekers en (potentiële) klanten en niet per se voor Google. Gebruik daarom afbeeldingen die een toegevoegde waarde hebben voor de tekst en schrijf een alt-tekst die een toegevoegde waarde heeft voor bezoekers met een visuele beperking. Als laatste kunt u de alt-tekst nog omvormen tot een tekst die effectief is voor SEO, door er bijvoorbeeld zoekwoorden aan toe te voegen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *