Nieuwe klanten aantrekken via Google gaat eenvoudiger als jouw website op een aantrekkelijke manier weergegeven wordt in de zoekresultaten. Sta je wél op de eerste pagina, maar wordt jouw website weergegeven als een eenvoudige titel met omschrijving? Dan ziet dat er niet zo aantrekkelijk uit en is de kans groot dat één van je concurrenten er met je bezoekers vandoor gaat. Wil je opvallen én een professionele indruk maken? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met rich snippets!

Wat zijn rich snippets?

Eerst even terug naar de basis, want wat zijn rich snippets nou eigenlijk? Ieder zoekresultaat is een fragment van een website en bestaat minimaal uit een titel en omschrijving. Wanneer je rich snippets toevoegt aan jouw website, verrijk je als het ware jouw sitefragment en wordt het zoekresultaat uitgebreid met relevante aanvullende informatie.

Wat is er mogelijk met rich snippets?

Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw website -en dus jouw bedrijf- meer op te laten vallen in de zoekresultaten door rich snippets toe te voegen. We zetten de tien meest gangbare even voor je op een rijtje:

1. Rich sitelinks

Rich sitelinks zijn zichtbaar in zoekresultaten waarbij je onder de titel en omschrijving van de homepage van je website extra links ziet naar relevante pagina’s op jouw website.
Google wijst deze rich sitelinks toe en er zijn geen tactieken die je in kunt zetten om ze te krijgen. Maar het is zinvol om ervoor te zorgen dat je belangrijkste bestemmingspagina’s goed geïndexeerd kunnen worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan pagina’s voor je producten of diensten, prijzen, contact, vacatures, je blog enzovoorts. Als je klanten deze informatie goed kunnen vinden, vindt Google dat ook fijn!

2. Google Mijn Bedrijf

Met Google Mijn Bedrijf heb je een eenvoudig hulpmiddel in handen om je bedrijf extra op te laten vallen. En het werkt heel eenvoudig: Je ‘claimt’ je bedrijf, vult zoveel mogelijk gegevens in, et voila, je bedrijf is zowel op Google Maps als in de zoekresultaten mooi zichtbaar!

3. Review sterren

Hoe mooi is het om al direct in de zoekresultaten te zien dat een bedrijf goede beoordelingen heeft? Wanneer je gebruikmaakt van, bijvoorbeeld, Facebook-reviews kun je deze toevoegen aan je rich snippet. Zo zien bezoekers direct dat anderen tevreden over jouw bedrijf zijn!

4. Videos

Google waardeert video enorm. Het is dan ook verstandig om regelmatig gebruik te maken van dit medium om klanten te informeren. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen vloggen, of tevreden klanten aan het woord laten. Maar ook explainer video’s doen het goed. Het belangrijkste is, dat je relevante content maakt en deze optimaliseert voor zoekmachines. Worden je video’s goed bekeken en leveren ze interactie op? Dan maakt het niet zoveel uit op welk video-platform je ze plaatst, maar YouTube, Facebook en Vimeo worden het snelst geïndexeerd en opgenomen in de zoekresultaten.

5. Afbeeldingen

Deze rich snippets zijn lastig te krijgen. Ze worden het snelst toegekend aan consumentenproducten zoals ijssalons of kledingmerken. De reden daarvoor is vrij eenvoudig: Je moet namelijk een product hebben dat visueel aantrekkelijk is en waarvan de afbeeldingen zorgen voor klikken. Je snapt vast al, dat een fysiotherapeut niet aan deze voorwaarden voldoet en een accountant ook niet.
Heb jij wél zo’n product? Dan is het belangrijk dat je afbeeldingen van hoge kwaliteit op je eigen website hebt staan, maar ook op andere websites. Dat deze afbeeldingen volledig geoptimaliseerd moeten zijn voor zoekmachines, spreekt voor zich.

6. Twitterbox

Ben je als bedrijf erg actief op Twitter, dan bestaat de kans dat je een Twitterbox in de zoekresultaten krijgt. In deze box staan je laatste tweets en daardoor heb je veel controle over wat er in de zoekresultaten verschijnt. Er is echter wel een catch: ben je een poosje minder actief? Dan verdwijnt je Twitterbox en moet je hem opnieuw ‘verdienen’.

7. Zoekvak

Door het implementeren van Schema.org ‘structured markup’, kun je een zoekvak in je rich snippet krijgen. Maar let op: dit werkt alleen wanneer Google denkt, dat het het leven van zoekmachinegebruikers makkelijker maakt! Heb jij een website met weinig pagina’s? Dan krijg je sowieso zo’n zoekvak niet.

8. Knowledge Panel

Hoewel steeds meer merken in aanmerking komen voor een plekje in Google’s Knowledge Graph- en dus ook een Knowledge Panel-, is deze rich snippet toch meestal voorbehouden aan grote bedrijven met een eigen Wikipedia-pagina. Het Knowledge Panel geeft namelijk alle informatie die Google over jouw bedrijf heeft, en waarvan de zoekmachine 100% zeker weet dat hij correct is, weer. Daarvoor is het belangrijk, dat ieder stukje informatie over je bedrijf bevestigd is door minimaal 20 (!) externe bronnen. Dat lukt de meeste kleine bedrijven niet, maar wil je toch aan de slag om deze rich snippet in Google te krijgen? Dan begint je missie met het implementeren van Schema.org markeringen op je ‘Over ons’-pagina.

 

9. Wikipedia

Toegegeven, Wikipedia is niet écht een voorbeeld van een rich snippet. Maar als je een Wikipedia-pagina hebt, draagt dat wel echt bij aan het imago van je bedrijf. Vroeger was het zo, dat Wikipedia-pagina’s alleen voor grote bedrijven waren. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. Zo kun je als -relatief- klein bedrijf toch een Wikipedia-vermelding krijgen. Bijvoorbeeld, wanneer je op een bijzondere manier hebt bijgedragen aan jouw branche of deze volledig op zijn kop hebt gezet.
Yoast is daar een mooi voorbeeld van: Het bedrijf heeft net 100 medewerkers, maar heeft de SEO-markt volledig veranderd met zijn WordPress-plugin, die inmiddels meer dan vijf miljoen keer is geïnstalleerd.
Dus wil jij óók een Wikipedia-pagina voor je bedrijf? Dit zijn de regels: probeer geen Wikipedia-pagina toe te voegen, tenzij je echt opmerkelijk bent én je het kunt bewijzen. Maak jij een pagina aan en wordt deze verwijderd, omdat hij niet aan de voorwaarden voldoet? Dan wordt je als ‘onbetrouwbaar’ bestempeld en duurt het jaren voor je eventueel weer in aanmerking komt voor een pagina. Ben dus voorzichtig!

10. Top Stories

Is jouw bedrijf vaak in het nieuws? Dan krijg je van Google een vermelding bij de Top Stories, tenminste zolang je nieuws ‘vers’ is. Zoals je zult begrijpen, is ook deze rich snippet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Een klein bedrijf heeft nou eenmaal minder nieuws en zal geen intense relatie met de media hebben.

Nu ben jij aan de beurt!

Met de tien meest haalbare mogelijkheden voor rich snippets helder op een rijtje is het tijd om aan de slag te gaan! Heb je voldoende informatie en kennis om zelf het imago van je bedrijf op te pimpen? Dan verschijnt jouw bedrijf binnenkort vast heel aantrekkelijk in de zoekresultaten. Heb je liever wat hulp of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op en maak een afspraak. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *