Iedereen wil dat zijn of haar website goed vindbaar is in Google. Je wilt dat je website op de eerste pagina van zoekresultaten verschijnt, misschien zelfs wel op de eerste positie. Er zijn dingen die je kunt doen om dat te bereiken, van technische veranderingen aan je website tot het promoten van je webadres op andere websites. Alle acties die je onderneemt om je website beter vindbaar te maken op het internet noemen we zoekmachine optimalisatie.
Er zijn nog altijd veel onduidelijkheden over zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO of Search Engine Optimization genoemd). Wat werkt er nou wél, en wat niet? Kun je zelf zorgen voor een mooie positie in Google, of moet je daar hulp voor inschakelen? Is adverteren via Google de enige manier om echt goed te scoren in de resultaten? Wij lichten vijf misverstanden over zoekmachine optimalisatie toe.
“Mijn zoekmachine optimalisatie is op orde dus nu hoef ik niets meer te doen”
Dit is misschien wel het meest voorkomende misverstand over SEO. Je hebt een website laten bouwen en de ontwerper heeft gelijk je website SEO-proof gemaakt. Klus geklaard, toch? Nee, want zoekmachine optimalisatie verandert regelmatig. Wat vijf jaar geleden goed werkte, kan nu totaal irrelevant zijn.
Tien jaar geleden kon je een website goed laten scoren in Google door bepaalde zoekwoorden veelvuldig te gebruiken in je tekst. Wilde je bijvoorbeeld dat jouw website goed vindbaar was op de zoekterm ‘schoenen’? Dan zette je dat woord en synoniemen ervan tientallen keren op je site. Dat noemen we keyword stuffing en het werkt inmiddels al lang niet meer. Goede content is nog altijd belangrijk maar nu wordt er veel meer gekeken naar de relevantie en daadwerkelijke inhoud. Kortom: je komt er niet meer zo makkelijk vanaf als vroeger.
Hetzelfde geldt voor maatregelen op andere plekken online. Een linkje naar jouw website op andere websites is nog altijd waardevol, maar je kunt niet meer zomaar je webadres spammen overal online. Sterker nog, het kan zelfs averechts werken.
Kortom: bij zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om er altijd bovenop te zitten. SEO is veranderlijk en bevat nog altijd mysteries, zelfs voor de experts.
“Voor goede vindbaarheid moet je gewoon het algoritme van Google volgen”
Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Je zoekmachine optimalisatie is vaak dus voornamelijk gericht op Google. Het bedrijf heeft een algoritme waarmee zij bepalen welke websites waardevol en relevant zijn. Daarmee bepalen ze ook de positie in de zoekresultaten van die website. Dus ja, voor goede vindbaarheid online moet je doen wat het Google algoritme belangrijk vindt.
Het probleem daarvan is echter dat het Google algoritme niet openbaar is. Je kunt dus niet ‘gewoon’ de regels van Google volgen. Het bedrijf wil niet dat websitebouwers misbruik maken van de informatie over het algoritme en dus is een groot deel ervan helemaal niet bekend. Elke dag zijn experts bezig met het systeem te analyseren, maar een daadwerkelijk openbaar eisenlijstje vanuit Google is er niet.
Wel weten we natuurlijk steeds meer over het algoritme en kunnen experts daar absoluut op inspelen. Er zijn een aantal maatregelen voor zoekmachine optimalisatie waarvan we zeker weten dat ze bijdragen aan je vindbaarheid.
“Linkbuilding werkt niet meer”
Linkbuilding is het plaatsen van links naar jouw website vanaf andere plekken online. Dat kan zijn vanaf andere websites of social media platforms. Vroeger was linkbuilding verantwoordelijk voor het overgrote deel van je zoekmachine optimalisatie. Had je een waardeloze website? Dan nog kon je deze goed laten scoren door optimale linkbuilding toe te passen.
Dat is verleden tijd, maar dat linkbuilding helemaal niet meer werkt is absoluut niet correct. Het algoritme van Google houdt nog altijd rekening met zowel externe als interne links. Er wordt nu meer rekening gehouden met de waarde van die link. In andere woorden: een linkje naar jouw site moet wel vanaf een website komen met een soortgelijk onderwerp en enige autoriteit. Zomaar willekeurig overal linkjes spammen werkt niet meer als vroeger.
Linkbuilding werkt dus wel degelijk nog steeds. Sterker nog, volgens sommigen is goede linkbuilding nog altijd verantwoordelijk voor 30 tot 40 % van je vindbaarheid.
“Als je echt een goede positie wil in Google dan moet je ervoor betalen”
Soms zie je op de eerste positie in Google een advertentie staan. Je kunt als ondernemer betalen om jouw website op die eerste plaats in Google te krijgen. Het is echter een fabeltje dat je alleen nog die top drie kunt bereiken door te adverteren. Degelijke zoekmachine optimalisatie waarvoor je de tijd neemt is nog altijd zeer waardevol of misschien wel meer waardevol dan een advertentieplek.
Bovendien kan je nog zo’n mooie positie in Google hebben, als jouw website niet relevant of gebruiksvriendelijk is, dan ben je die zoekers alsnog kwijt. Je hebt misschien wel veel kliks – je staat immers op de eerste positie – maar lang blijven ze niet hangen.
Zoekmachine optimalisatie en adverteren in Google (ook wel SEO en SEA) zijn geen vervangers van elkaar. Het zijn twee manieren om hetzelfde doel te bereiken, die elkaar eerder aanvullen dan overnemen.
“Als ik zelf zoek op mijn zoektermen dan staat mijn eigen website bovenaan, dus ik heb een goede positie in Google”
Als je zoekt op jouw product, staat je eigen website bovenaan. Klaar is Kees, toch? Nee, want Google maakt gebruik van gepersonaliseerd zoeken en lokaal zoeken. Ze houden dus rekening met je locatie en je zoekgeschiedenis. Websites die je eerder hebt bezocht of die van een bedrijf in de buurt zijn, staan hoger in Google.
In de meeste gevallen komen die zoekresultaten echter niet overeen met wat anderen zien die nog niet eerder jouw site bezochten. Natuurlijk staat bij jou je eigen site online: je bezoekt deze immers regelmatig. Wil je echt weten hoe je ervoor staat? Vraag een ander op een andere locatie te zoeken of laat een check uitvoeren voor een SEO-specialist.
Wat je moet weten over zoekmachine optimalisatie
Dat er veel misverstanden bestaan over zoekmachine optimalisatie is evident. Het is een veranderlijk concept en blijft telkens ontwikkeld. Dat betekent natuurlijk niet dat je er niets mee kan. Het is juist goed om er bovenop te zitten. Wil jij je liever focussen op andere onderdelen van je bedrijf? Schakel dan een SEO-expert in om het voor jou op orde te houden.